پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۱

عملیات اعصار الیمن؛ بحران در امارات، نگرانی تل‌آویو

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب: 789086
پس از عملیات اخیر ارتش صنعاء علیه ابوظبی در پاسخ به اقدامات تنش‌زای امارات در جنوب یمن، منابع عبری‌زبان خبر دادند که این عملیات باعث نگرانی در محافل این رژیم شده است.
عملیات اعصار الیمن؛ بحران در امارات، نگرانی تل‌آویو
به گزارش جهان نيوز، منابع عبری‌زبان در گزارش‌های متعددی به حمله اخیر ارتش یمن به تأسیسات امارات پرداختند و عنوان کردند که این اقدام می‌تواند نمونه‌ای از حمله آتی به اراضی اشغالی باشد.

بنابر گزارش امروز (چهارشنبه) روزنامه «العربی الجدید»، «یهود یعاری» خبرنگار حوزه کشورهای عربی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص گفته است که پیش از آنکه حوثی‌ها بتوانند توانمندی نظامی لازم برای زدن اسرائیل را به دست آورند، وقوع این حمله تنها بحث زمان است. 

پیش‌بینی‌ها درباره کمک‌خواهی ابوظبی از تل‌آویو
یعاری در تحلیلی که کانال ۱۲ امروز آن را منتشر کرده است، پیش‌‌بینی می‌کند که مقامات اماراتی به فلسطین اشغالی بیایند و از مقامات تل‌آویو به منظور مقابله با خطرات پهپادهای تهاجمی صنعاء و حمله به عمق خاک امارات کمک بخواهند.

مرکز تحقیقاتی اورشلیم نیز در این خصوص از تل‌آویو و کشورهایی که توافق عادی‌سازی روابط با این رژیم امضاء کرده‌اند، خواست «برای اجرای راهبرد مواجهه بیناجنگی» علیه صنعاء با یکدیگر همکاری داشته باشند.

در استراتژی مذکور که در سه دهه اخیر توسعه یافته است، یک طرف سعی خواهد کرد در حدفاصل بین دو جنگ توانمندی‌های طرف مقابل، ساختار سازمانی، تسلیحاتی و انسانی آن را تضعیف کند.

مرکز تحقیقات اورشلیم در گزارش خود اشاره می‌کند که محور مقاومت می‌تواند از عملیات صنعاء علیه ابوظبی برای تقویت توانمندی خود استفاده کند و می‌افزاید آنچه که این مسئله را خطرناک‌تر می‌کند، این حقیقت است که توان بازدارندگی آمریکا در برابر ایران به طرز چشمگیری تحلیل رفته است.

تل‌آویو عملیات صنعاء علیه ابوظبی را بررسی می‌کند
بر اساس گزارش العربی الجدید، «اورن هیلر» خبرنگار کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته خبر داده است که نهاد نظامی و اطلاعاتی تل‌آویو جزئیات مربوط به حمله هوایی صنعاء به ابوظبی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

هیلر به نقل از منابع نظامی در این خصوص گزارش داد که ارتش یمن در عملیات اخیر علیه ابوظبی از ده پهپاد و همچنین پرنده‌های انتحاری و موشک استفاده کرده است که «به صورت دقیق و هماهنگ‌شده‌ای» از مبدأ یمن به سمت ابوظبی پرتاب شده‌اند.

همزمان با این گزارش، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» نیز امروز (چهارشنبه) خبر داد که «ایتمار آیخنر» خبرنگار حوزه سیاسی روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارانوت» به نقل از منابع امنیتی و سیاسی صهیونیستی که بلندپایه خوانده‌ شده‌اند، گزارش داده است که عملیات پهپادی اخیر صنعاء علیه ابوظبی باعث نگرانی تل‌آویو شده است و این رژیم خود را برای حمله‌ای مشابه به اراضی اشغالی از سوی ارتش یمن آماده می‌کند.

طبق گزارش خبرنگار یدیعوت آحارانوت، تل‌آویو به اماراتی‌ها پیشنهاد داده است که می‌تواند در تحقیقات در خصوص این عملیات به ابوظبی کمک کند و درواقع این رژیم از این طریق سعی دارد راهی برای خنثی کردن عملیات‌های مشابه در آینده بیابد.

شبکه عبری‌زبان «کان» نیز روز گذشته در این خصوص گزارش داد: «یکی از سناریوهایی که در اسرائیل از آن واهمه دارند، حمله با پهپادهای انتحاری و موشک‌هایی است که از یمن شلیک می‌شود. مسافت میان یمن و ابوظبی مشابه مسافت یمن و شهر ایلات در جنوبی‌ترین نقطه اسرائیل است. این حمله نشانگر توانمندی‌های توسعه‌یافته حوثی‌هاست».

روز دوشنبه و پس از هشدارهای مکرر صنعاء به ابوظبی درباره مداخله در امور داخلی یمن و تلاش برای تنش‌زایی در این کشور، رسانه‌های اماراتی خبر دادند که نقاطی در این کشور هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن پیش از انجام این حمله در گفت‌و‌گو با شبکه «العربی» خبر داده بود: «معامله‌ای میان عربستان سعودی و امارات وجود دارد که به موجب آن، عربستان سعودی تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌دهد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته [در یمن] به کار خواهد گرفت».

البخیتی هشدار داده بود: «ما از اینجا به امارات توصیه می‌کنیم که به اقدامات تنش‌زای خود ادامه ندهد چراکه اگر این تنش ادامه پیدا کند، یمن مجبور به حمله به عمق خاک این کشور خواهد شد. ما در وضعیت جنگی قرار داریم».

پس از این هشدار، منابع رسانه‌ای، روز گذشته (دوشنبه، ۱۷ ژانویه) از انفجار در سه تانکر حامل نفت در منطقه «المصفح» در امارات و آتش‌سوزی پس از آن خبر دادند. المصفح منطقه‌ای صنعتی واقع در جنوب غربی ابوظبی، در امارات است. 

ساعاتی بعد، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن رسما اعلام کرد که نیروهای یمنی، فرودگاه‌های دبی و ابوظبی را هدف حمله موشکی و پهپادی قرار داده‌اند.

پس از این حمله، «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز گذشته در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «حمله پهپادی امروز در ابوظبی را شدیدا محکوم می‌کنم و به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت می‌گویم و برای زخمی‌ها آرزوی بهبودی عاجل دارم.اسرائیل در کنار امارات است».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دوشنبه نیروهای مردمی یمن در پاسخ به سال‌ها تجاوز و دخالت سیاسی و نظامی امارات در یمن بخشی از فرودگاه بین المللی ابوظبی را مورد هدف موشک قرار داد..