پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بهترین شیرآلات ایرانی کدام‌اند؟ معرفی و مقایسه ۶ برند برتر شیرآلات

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 789070
بهترین شیرآلات ایرانی کدام‌اند؟
افزایش سطح تولید ملی در یک دهه اخیر همواره هدف اصلی دولت برای بسیاری از صنایع در حوزه‌های مختلف بوده و هست. در همین راستا تلاش بر این است تا بخش قابل‌توجهی از بازار رقابت در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار بگیرد. از مجموعه این رقبا می‌توان شرکت‌های سازنده بهترین شیرآلات ایرانی را نام برد که به‌حق، گام‌های تحسین‌برانگیزی در صنعت شیرآلات ساختمانی و بهداشتی برداشته‌اند و موفق شده‌اند نه ‌فقط برای مصرف‌کننده داخلی که در سطح بین‌المللی و با جذب مشتری غیرایرانی هم جایگاه خود را به‌عنوان تولیدکننده برون ‌مرزی به‌خوبی تثبیت کنند.

خلاصه انتخاب بهترین برند شیرآلات

. شیرآلات KWC ایران
تحت لیسانس و نظارت برند کی دبلیو سی سوییس، قیمت مناسب، کیفیت بالا و گارانتی طولانی مدت محصولات، فراتر از استاندارد های اروپا

. شیرآلات قهرمان
کیفیت مناسب، از جمله قدیمی ترین برند های ایرانی

. شیرآلات شودر
کیفیت خوب و دارای استاندارد های ملی مناسب

آیا خرید شیرآلات ساختمانی و بهداشتی ایرانی به‌صرفه است؟
پیش از آنکه به بهترین شیرآلات ایرانی بپردازیم، در ابتدا بهتر است بدانیم که اصلا خرید شیرآلات ساختمانی و بهداشتی ایرانی به صرفه است یا خیر. باتوجه به سرعت سرسام‌آور تغییرات در بازار اقتصاد جهان و ایران، تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین‌ها در مقایسه با یک دهه گذشته چندان پیچیده و دشوار نیست. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، با ورود تولیدکنندگان داخلی به عرصه رقابت، انتظار رشد چشمگیرتر کالای وطنی تا چند سال آینده، انتظار چندان غیرمنتظره‌ای نیست.

بر همین اساس، تنها کافی است چند نکته مهم در زمان خرید شیرآلات ساختمانی تولید داخل در نظر گرفته شود تا نتیجه مطلوب که همان «رضایت از تولید ملی» باشد به دست آید.

تفاوت برندها
هر برندی لزوماً نمی‌تواند برند کارآمدی به شمار بیاید. بنابراین اگر مشتری همیشه به شنیدن نام برندهای خارجی عادت کرده است و بر اساس باوری طبیعی و ناخواسته، نتیجه گرفته که «خارجی همیشه بهتر می‌تواند باشد»، با حضور هرچه پررنگ‌تر تولید داخلی، خط بطلانی بر این تصور ناخواسته کشیده خواهد شد.

به خاطر سپردن یک نکته لازم است و آن اینکه انقلابی که در دنیای برندهای تجهیزات بهداشتی اتفاق می‌افتد یک فرایند بلندمدت زمان‌دار است. هیچ شرکتی با یک سال فعالیت نتوانسته است خود را در حد یک برند شاخص در بازار رقابت، ماندگار کند و همه این توجه و محبوبیت طی فرایندی حساب‌شده و با تلاش بسیار بالا و بدون شک جلب اعتماد و اطمینان مشتری به‌دست‌آمده است.

نکته بسیار مهم در این مورد تضمین برندها به حفظ قدرت و کارایی پس از محبوبیت است. چه بسیار شرکت‌های سازنده شیرآلات ساختمانی که پس از افزایش فروش، دچار رکود و افت فعالیت متمرکز و حرفه‌ای شده‌اند.

تبلیغات بیشتر، جذابیت چندبرابر
تبلیغات، ترفند هزاره سوم است. با این عنصر فریبنده می‌توان گوش و چشم و درنهایت روح مردم را از آن خود کرد. اهمیت تبلیغ در دنیای تجهیزات مربوط به شیرآلات ساختمانی به‌مراتب بیشتر است. با یک مثال، عمق موضوع درک می‌شود:

«جلوه‌های بصری و نماکاری زیبا ازجمله عناصر تعیین‌کننده در طراحی آشپزخانه به شمار می‌رود. بنابراین تیم تبلیغات و جلوه‌های هنری یک شرکت سازنده شیرآلات آشپزخانه تمام تلاش خود را می‌کند تا با انتخاب چند آیتم تأثیرگذار، مصرف‌کننده را در همان مرحله اول یعنی توجه به جذابیت ظاهری با خود همراه کند.»

با این اوصاف و با وجود رقابت سنگین مردم برای داشتن ظاهر و نمای چشمگیرتر، هنر تبلیغات هرچه قدرتمندتر خود را نشان می‌دهد. درحالی‌که این فرایند اثر عمیقی نخواهد داشت و مصرف‌کننده پس از مدتی درمی‌یابد که انتخاب درستی نداشته و به عبارتی فقط فریب تبلیغات یک محصول معمولی خارجی را خورده است.
 

نباید فراموش کرد که هدف اصلی در تبلیغات مدرن و هوشمندانه، یادآوری کارآمد بودن محصول با تکیه‌بر تجربه کاربری است نه صرفاً فاکتورهای نخ‌نما و تکراری بصری که دیگر چندان جواب نمی‌دهد!

هرچه سنگین‌تر، بهتر!
این نتیجه‌گیری بخشی از باور قدیمی است که حجم و وزن، فاکتور مهم در تعیین ارزش محصول قرار بگیرد. اگرچه زمانی آیتم وزن ازجمله شاخص‌های مهم در زمان خرید شیرآلات بهداشتی به شمار می‌رفت ولی در کسب‌وکار مدرن امروز که شعار اصلی «تأمین آسایش و حفظ سلامت مصرف‌کننده» است، این مورد در حال کنار گذاشتن است.

آیا مصرف‌کننده‌ای را سراغ دارید که مایل به خرید تجهیزات بهداشتی سنگین‌وزن باشد چون به او توصیه کرده‌اند، جنس سرب بهتر از جنس برنج است؟! آیا او از خطرات حتمی شیرآلات سربی که در آینده سلامت خود و خانواده را تهدید می‌کند بی‌خبر است؟!

قیمت ایرانی، قیمت خارجی
لازم به یادآوری است که گران‌تر بودن لزوماً نشان‌دهنده مرغوبیت نیست. البته این مورد در فرایند خرید کالای خارجی بیشتر به چشم می‌خورد. عموماً بر این باور هستند «حالا که جنس خارجی می‌خریم پس باید پول بیشتری هم پرداخت کنیم» غافل از آنکه، با همان کیفیت، می‌توان یک کالای ایرانی ارزان‌تر را در بازار داخلی شناسایی و خریداری کرد.

اما آیا اگر با قیمت بالای شیرآلات ایرانی روبه‌رو شدیم باید راه خود را کج کنیم و اصرار داشته باشیم که «گران، فقط،خارجی» است؟! بد نیست کمی تأمل‌کنیم در زمان روبه‌رو شدن با شیرآلات بهداشتی گران‌قیمت به نکات زیر توجه کنیم:

. کیفیت شیرآلات و جنس مواد اولیه درنظرگرفته شده
. نوع شیرآلات در مقایسه با رقبای وطنی، متفاوت است.
. روکش و آبکاری خاص و تضمینی دارد.
. وزن شیرآلات در مقایسه با نمونه رقیب بیشتر است.
. برند محصول
. نقش تیم طراحی و حضور طراحان برجسته برای معرفی محصول به بازار هدف

شیرآلات بهداشتی ایرانی یا خارجی؟ مسئله این است!
پس از در نظر گرفتن معیارهایی که به مصرف کننده در انتخاب کالای بهتر کمک میکند، شایسته است گام دیگری برداریم و درمورد وجه تمایز تجهیزات بهداشتی ساختمانی ایرانی و نمونه رقیب خارجی توضیحات بیشتری ارائه کنیم.

درواقع توضیح این واقعیت که هم وطن ایرانی طی چند دهه اخیر همچنان نیاز به جلب اعتماد بیشتری دارد بر این حقیقت تأکید میکند که با وجود پیشینه بسیار قوی و ستودنی در عرصه تولیدات داخلی، به دلیل گسترش بازار رقابت و تغییرات شتاب زده و بسیار محسوس سلیقه مصرف کننده و نفوذ قدرتمند فناوری در عرصه تولید، نیاز است که برند ایرانی با شفافیت و صمیمیت بیشتری به مصرف کننده معرفی شود.

در چند بند بالاتر به آیتم های مهمی مثل تفاوت برندها، تبلیغات، سنگین وزن بودن و قیمت کالاهای رقابتی در بازار محصول مورد نظر اشاره کردیم که معیار تعیین کننده ای در زمان انتخاب شیرآلات بهداشتی و به ویژه شیرآلات آشپزخانه نیستند. ناگفته نماند به شرط پیشینه تجاری قابل قبول میتوان به این موارد به عنوان بندهای اعتمادپذیر اشاره کرد.

چهار ویژگی تعیین کننده در نهایی شدن خرید بهترین شیرآلات ایرانی
در ادامه به چهار فاکتور تعیین کننده که نقش کلیدی در انتخاب نهایی این نوع از کالای ایرانی دارند، بیشتر می‌پردازیم. البته مهم‌ترین تفاوت این سه فاکتور با چهار مورد ذکر شده در این است که مشتری یا مصرف کننده شخصا میتواند در مورد درست یا نادرست بودن آن اطمینان پیدا کند و فقط کافی است شناخت و اطلاعات بیشتری کسب کند:

نشان استاندارد- علامت استاندارد ایران روی هر محصولی، نخستین نشانه تضمین کالاست.

ضمانت نامه، خدمات پس از فروش- تأکید برندهای ایرانی نام آشنا بر ضمانت کالا در واقع نشانه این است که برند نسبت به برقراری حس آرامش و اعتماد در قلب مشتری خود را متعهد میداند. با خواندن واژه ضمانت دو نتیجه حاصل می‌شود:

کالا، از یک برند شناخته شده است و میتوان روی کیفیت و ماندگاری آن حساب کرد.

اشاره به خدمات پس از فروش در شناسنامه محصول، نشان دهنده قدرت برند در تولید انواع شیرآلات با کیفیت چشمگیر است که ذکر خدمات پس از فروش، درواقع مهر تأییدی بر تضمینی بودن آن است.

روکاری یا هنر پرداخت بر روی شیرآلات ساختمانی موضوعی نیست که نتوان آن را با کمی دقت و تجربه متوجه نشد. کافی است مشتری به سطح شیرآلات نگاه کند و درصورت نبود هرگونه موج روی آن، میتواند از ظریف کاری طراحان در فرایند روکاری محصول مطمئن باشد.

طراحی بدنه- جنس بدنه و نوع آلیاژ به کار رفته در تولید آن، ارتباط مستقیم با سلامت انسان دارد. باید اضافه کنیم که همه انواع شیرآلات بهداشتی از دو قسمت اصلی تشکیل می شوند:

لایه درونی ( پایه شیر)

لایه بیرونی ( ظاهر و نمایی که مشتری می‌بیند)

لازم به ذکر است پوسته داخلی شیرآلات ایرانی باکیفیت عموما از جنس برنج یا سرب خشک است. لایه بیرونی هم با فلزاتی مثل استیل، برنج، مس یا برنز روکش و در مرحله نهایی آبکاری می‌شود.

مهم ترین وجه تمایز بهترین شیرآلات ایرانی در بازار تجهیزات بهداشتی ساختمانی با نمونه های مشابه کم کیفیت و صرفا مصرفی، در توجه به همین فاکتور بسیار مهم و تعیین کننده است؛ لایه داخلی شیرآلات قطعا باید به اندازه پوسته خارجی مهم باشد. بنابراین طراحی و انتخاب فلز مناسب برای آن، بخش مهمی از فرایند تولید محصول را دربرمیگیرد.

انواع آلیاژ کاربردی برای بدنه شیرآلات بهداشتی ایرانی
در ادامه لازم است با پنج نوع آلیاژ مرسوم در ساخت انواع شیرآلات بهداشتی و میزان کاربرد، محبوبیت و اثر آنها بیشتر آشنا شوید:

استفاده از آلیاژ برنج
بدون تردید کاربردی ترین و البته پرمصرف ترین نوع فلز در فرایند ساخت شیرآلات بهداشتی به ویژه شیرآلات اشپزخانه، برنج است. لازم به ذکر است که جنس بدنه اصلی از برنج و روکش آن از مواد دیگر است. با ترکیب دو فلز مس و روی، برنج به دست می آید و بنابر آمار و سیاست های اعمال شده در راستای حفظ سلامت مشتری، بیشترین درصد فلز مصرفی در انواع شیرآلات از برنج است.
 
فلز برنج مرغوب حاوی 58-60 % مس، 38% روی و کمتر از 5/2 % سرب است.

تمامی برندهای نام آشنای ایرانی ملزم هستند این استاندارد را رعایت کنند. همچنین بخش هایی از شیرآلات که آب با آن برخورد دارد باید کمتر 2/5% سرب داشته باشد.

ناگفته نماند که مقاومت بالای فلز برنج باعث می شود تا آب باعث خوردگی آن نشود و همین امر ارتباط مستقیم با سلامت انسان دارد. از طرف دیگر نباید از خاصیت ضدمیکروبی فلز مس در این محصولات غافل شد. قیمت مناسب، عمر بالا و مقاومت قابل توجه از جمله مهم ترین ویژگی های آلیاژ برنج است.

فلز استیل
این آلیاژ با وجود فاکتورهای قابل تأملی مثل مقاومت بسیار بالا، ماندگاری طولانی، عدم خوردگی فلز، زیبایی ظاهری و البته قیمت بالا یکی از گزینه های محبوب مصرف کنندگان برای خرید شیرآلات بهداشتی ایرانی با کیفیت است. تعدادی از برندهای ایرانی در راستای برآورده کردن سلیقه مصرف کننده و متناسب با بازار تقاضا، اقدام به تولید محصول از این جنس فلز میکنند.

سرامیک
ریسک ماندگاری این جنس از شیرآلات بالاست و شرکت های تولید کننده این نوع محصول به صورت محدود و سفارشی خط تولیدی را برای آن درنظر میگیرند. لازم به ذکر است که این نوع شیرآلات با وجود جذابیت چشمگیر و زیبایی ویژه، گران قیمت و شکننده هستند و مراقبت از آنها نیاز به حساسیت و حوصله بالایی دارد.

فلز سرب
همانگونه که در معرفی فلز برنج برای شیرآلات بهداشتی توضیح داده شد، سرب، درصد ناچیزی از ترکیبات به کاررفته در محصول را تشکیل می دهد. همین نکته نشان دهنده میزان آسیب رسان بودن فلز سرب برای سلامت انسان است. به بیان بهتر، با پوسیده و خورده شدن این فلز، با برقرار شدن جریان آب، به مرور زمان وارد بدن فرد می‌شود.

البته فلز مصرفی، سرب خشک است که به دلیل عمرکوتاه و خاصیت تخریب پذیری سریع ناشی از ارتباط زیاد و پیوسته با آب، پس از از بین رفتن روکش، اثرات مخرب جبران ناپذیری روی سلامت مصرف کننده خواهد داشت.

 معمولا در بدنه بهترین شیرآلات ایرانی، استفاده از فلز سرب دیده نمی‌شود و آلیاژ برنج، استیل و سرامیک در بدنه شیرآلات تولیدی برندهای برتر به کار میرود.

نکات تکمیلی در انتخاب جنس فلز شیرآلات
همانگونه که تأکید کردیم، تمامی قطعات مرتبط با جریان آب باید حتما از فلزی انتخاب شوند که:

. باعث انتقال آلودگی و رشد میکروب و درنهایت به خطر انداختن سلامت مصرف کننده نباشد.
. مقاومت بالا در برابر بیشترین حد از گرمای آب (90 درجه سانتی گراد)
. مقاومت در برابر زدگی، ضربه و خوردگی
. تضمین حفظ کیفیت آب از نظر مزه و بو پس از جریان پیدا کردن آب در شیرآلات

بهترین شیرآلات ایرانی از چه نوع ابکاری هایی استفاده می‌کنند؟
 

قطعا مهم ترین بخش پس از بدنه شیرآلات، آبکاری است. درواقع آبکاری یک سد مقاومتی استاندارد برای محصول می سازد و عمر بهینه و ماندگاری محصول را در برابر اثرات بیرونی و مصرف مداوم تضمین میکند. در این بخش قرار است با آبکاری های متداول بهترین شیرآلات ایرانی آشنا شویم.

آشنایی با روش آبکاری کروم
کروم به رنگ نقره ای یا سفیدآبی است. میزان صیقل خوردگی فلز تا 65% که برای نقره 88% و درمورد نیکل 55% است. ویژگی هایی که آبکاری کروم دارد شامل موارد زیر می شود:

. کروم خاصیت انعکاسی خود را به مرور زمان از دست نمی دهد؛ برخلاف نقره و نیکل.
. کروم پذیرای رنگ، نقاشی یا جوشکاری نیست.
. اسید باعث افت کیفیت کروم می‌شود (توصیه می شود حتما از محلول سرکه و آب برای لک زدایی و برق انداختن شیرآلات کروم استفاده شود).
. کروم، نقش تزئینی و مرحله نهایی روکش کاری است و اصلا به تنهایی برای شیرآلات پیاده نمی‌شود.
. نقش لایه اصلی برای محافظت از نیکل را برعهده دارد.

آشنایی با روش آبکاری نیکل
. نیکل سفید-نقره ای و مایل به زرد است. ویژگی های یک آبکاری نیکل به شرح زیر است:
. صیقل پذیری بسیار سریع و آسان
. جوشکاری آسان با ویژگی انبساط و انقباض
. نقش لایه براق زیرین برای آبکاری کروم را دارد.

سطح صیقلی، مقاومت در برابر خراش و زدگی است و درخشندگی ویژه ای روی شیرآلات بهداشتی ایجاد میکند.

بنابر استانداردهای تعیین شده در صنعت تجهیزات بهداشتی ساختمانی برای انواع شیرآلات،  دو بند 2-2 و 2-6 با شماره 6679 به لزوم پیاده سازی روکاری نیکل کروم  برای سطوح خارجی پرداخته است. به عنوان نمونه؛ عمر محصولی با آبکاری 25 میکرونی و روکش استیل ضدزنگ بسیار طولانی و تضمینی است.

همچنین کمترین حد ضخامت آبکاری برای نیکل را باید روی عدد 10 میکرون و برای کروم روی عدد 3/0 میکرون تنظیم کرد. لازم به یادآوری است که شیرآلات ترکیبی به صورت جداگانه یک شیر آب گرم در سمت چپ و یک شیر آب سرد در سمت راست دارند.

آشنایی با آبکاری PVD
به روزترین آبکاری به کار رفته در بهترین شیرآلات ایرانی، آبکاری PVD است. از این آبکاری با نام آبکاری در خلاء نیز یاد می‌شود. این روش از آبکاری با استفاده از دستگاه های بسیار پیشرفته انجام می‌شود و تنها برندهای برتر در کشور هستند که تعدادی از محصولات خود را با این روش آبکاری می‌کنند. این روش آبکاری نسبت به دیگر انواع آبکاری کیفیت بسیار بالاتری دارد اما هزینه پرداختی مصرف کننده بالاتر میرود.

بهترین شیرالات ایرانی از نگاه کیفیت و تنوع
با پیشرفت فناوری‌های ساخت و نظارت بر تولید و توجه هرچه بیشتر و جزئی نگرانه تر مصرف‌کننده به کارایی و عمر مفید کالا، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده شیرآلات بهداشتی ازجمله شیرآلات آشپزخانه در تلاش هستند با بالابردن کیفیت و تنوع، حضور قدرتمندتری در برابر رقبای خارجی داشته باشند. در همین راستا به خاطر سپردن شش برند ایرانی که در این صنعت حرفی برای گفتن دارند، خالی از لطف نیست.

شیرآلات KWC ایران
برند ایرانی کی دبلیو سی تحت لیسانس KWC سوئیس موفق شده است با سردادن شعار «آب را بهینه مصرف کنیم» در سال 1380 ازجمله سرآمدان صنعت تجهیزات بهداشتی ساختمان باشد. این برند با انتقال تکنولوژی از شرکت سوئیسی و تجهیز کارخانه به فناوری‌های ریخته‌گری ماشین‌کاری، پولیش، آبکاری و قالب‌سازی اقدام به طراحی و تولید انواع شیرآلات آشپزخانه، شیرآلات حمام، شیرآلات توالت، شیرآلات روشویی و شیرآلات توکار نموده است.

محصولات کی دبلیو سی به طور مداوم توسط KWC سوئیس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و این نکته باعث شده است تا در مورد کیفیت آنها جای هیچ حرفی باقی نماند. با توجه به تنوع بالا محصولات و کیفیتی مطابق با استانداردهای اروپایی، شیرآلات KWC در حال حاضر در صدر لیست بهترین شیرآلات ایرانی قرار می‌گیرند.

شیرآلات بهداشتی قهرمان
شرکت صنعت شیرآلات بهداشتی قهرمان با شعار «اشتغال‌زایی پایدار در مناطق محروم» موفق به احداث اولین شهرک صنعتی خصوصی در روستای بلداشی شهرستان گرمی از استان اردبیل شده است. انواع شیرآلات آشپزخانه، شیرآلات توکار، شیرآلات حمام در این کارخانه با بهترین دستگاه‌ها (کوانتوم متر) مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرند.

قهرمان از قدیمی ترین تولید کنندگان شیرآلات در کشور محسوب می‎شود و در طول این سالها توانسته است کیفیت محصولات خود را در سطح بالایی حفظ نماید تا از محصولات آن به عنوان یکی از بهترین شیرآلات ایرانی یاد شود.

شیرآلات شودر
دیروز، امروز و فردای برند ایرانی شودر با هدف مصرف بهینه آب شکل‌گرفته است. این شرکت در سال 1370 رسماً فعالیت خود را در صنعت تجهیزات بهداشتی ساختمانی آغاز کرد و در حال حاضر ازجمله تولید کنندگان برتر شیرآلات بهداشتی و ساختمانی به شمار می‌رود.

شیرآلات راسان
مجموعه ماهسان پویا با نام تجاری راسان فعالیت رسمی خود را از سال 1376 با رویکرد پیاده‌سازی کیفیت شیرآلات آلمانی در تولیدات ایرانی آغاز کرد. این برند با شعار «زندگی آسان با محصولات راسان» شناخته‌شده است. یکی از ویژگی های بارز شیرآلات راسان، تنوع بالای محصولات در زمینه های مختلف است و مصرف کنندگان می‌توانند انتخاب های بیشتری برای خرید شیرآلات داشته باشند.

شیرآلات کسری
فعالیت گروه کسری از سال 1367 درزمینه تولید تجهیزات بهداشتی ساختمان آغاز و درنهایت به راه‌اندازی کارخانه شیرآلات بهداشتی در سال 1380 ختم شد. گستردگی فعالیت این برند محدود به داخل نیست و روابط تجاری قابل‌توجهی با کشورهای جمهوری چک و چین دارد.

شیرآلات البرز روز
شهرک صنعتی عباس‌آباد تهران در سال 1376 پذیرای شرکت البرز روز برای طراحی و تولید شیرآلات بهداشتی شد. ازجمله ویژگی‌های چشمگیر این برند نام‌آشنای ایرانی، توجه به جزئیات در فرایند طراحی و ساخت شیرآلات ساختمانی است.

کلام پایانی
با توجه به توضیحات ارائه شده، خرید شیرآلات ایرانی با قیمت پایین‌تر می‌تواند گزینه مناسبی برای مصرف کنندگان باشد. البته هر محصول داخلی نمی‌تواند نیاز شما را برآورده کند و به همین دلیل بهتر است از میان بهترین شیرآلات ایرانی، محصول مناسب خود را برگزینید تا در آینده با مشکلات خاص شیرآلات مواجه نشوید.

در انتها توصیه اصلی تحقیق میان دو یا سه برند اصلی معرفی شده در ابتدای مقاله و انتخاب یکی از آنهاست.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *