جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۴

ماجرای غول سیاهی که در اهواز لانه کرده

پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 788390
کارخانه شرکت کربن ایران از سال 1353 در اهواز مستقر شده است و برای صنعت‌هایی نظیر تایر خودرو، لاستیک، پلیمر و پلاستیک کربن سیاه یا دوده صنعتی تولید می‌کند تاثیر بسزایی در تشدید آلودگی هوای شهر اهواز دارد و جابه جایی این شرکت به امری ضروری تبدیل شده است.
ماجرای غول سیاهی که در اهواز لانه کرده
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، ۴۷ سال است که یک غول سیاه در قلب اهواز لانه کرده و هر باری که نفس می‌کشد، با بازدَمَش دوده می‌پراکند در هوای شهرمان. بلوار شهید هاشمی را که به سمت شرق اهواز طی کنی، چسبیده به محله کوی‌پلیس، خانه‌ی دود گرفته‌ غول پیدا است. خانه‌ای که میهمان ناخوانده‌ی این شهر است و بر سر درش نوشته‌اند: «شرکت کربن ایران».

مردم مناطق کوی پلیس، مستغلات، باهنر، رسالت، نبوت، سپیدار، صد‌دستگاه، فولادشهر و ترابری که در جوار شرکت کربن زندگی می‌کنند، سهم‌شان از فرآیند تولید در این کارخانه، ذرات آلاینده‌ ۱۰ میکرونی است که به حلق و ریه‌هاشان هجوم می‌آورد و در و دیوار کاشانه‌شان را انباشته از غبار می‌سازد.

خانه‌های خاکستری
آقای باقری کارمند است و ساکن کوی پلیس. بحث شرکت کربن بلک که به میان می‌آید، حرف را می‌کشاند به بدنه‌ خودروی شخصی‌اش و می‌گوید: « یک لایه‌ی زرد رنگِ کدر روی بدنه و سقف ماشینم نشسته است که با هیچ شوینده‌ای پاک نمی‌شود. تمام زندگی ما تحت تاثیر فعالیت این شرکت قرار گرفته است. ذرات ریز برخاسته از فعالیت این واحد صنعتی در هوا معلق می‌مانند و از درب و پنجره وارد خانه می‌شوند و به موکت و مبل و پرده‌ها رنگ خاکستری می‌پاشند.

دل‌مان پر از غصه‌ی دوده است
خانم سلیمی در محله باهنر زندگی می‌کند. دل او هم از این ذرات کوچک سیاه پر از غصه است! او می‌گوید در و پنجره‌ها را هم که ببندیم، غبار سیاه از درزها عبور می‌کند و چاره‌ای نیست جز استمداد جستن از درزگیرهایی که خود نیز دو روزه عین قیر، سیاه می‌شوند. کار هر روزه‌مان شده زدودن گرد از دیوارها و سرامیک‌ها.

صبح‌هایی انباشته از ذرات کربن
آقای غرابی خانه‌شان دقیقا پشت کارخانه کربن در کوی فولاد‌شهر است. او هر صبح که قدم به کوچه و خیابان می‌گذارد آرزو می‌کند که ای کاش روزی بیاید که چشم‌انداز صبحگاهی‌اش انباشته از ذرات سمج آلاینده‌ای که بی‌محابا به همه چیز می‌چسبند، نباشد. آقای غرابی هر روز حیاط خانه را می‌شوید. کاری تکرار شونده، مداوم، زمان‌بر و بی‌حاصل.

کارخانه آلاینده‌ای با قدمت ۴۷ سال در میان شهر اهواز
کارخانه شرکت کربن ایران از سال ۱۳۵۳ در اهواز مستقر شده است و برای صنعت‌هایی نظیر تایر خودرو، لاستیک، پلیمر و پلاستیک کربن سیاه یا دوده صنعتی تولید می‌کند.
کارشناسان محیط زیست بارها نسبت به آلودگی‌های ایجاد شده توسط شرکت کربن در سطح شهر اهواز هشدار داده‌اند اما هنوز نسبت به جابه‌جایی این شرکت به خارج از شهر اقدام قاطعی انجام نگرفته است.

تایید سهامدار عمده را نگرفته‌ایم!
شکور شمس مدیرعامل شرکت کربن اهواز دی ماه ۹۸ گفته بود یکی از دغدغه‌ها و مسائل اصلی ما، انتقال کارخانه به خارج از اهواز است اما اینکه چرا تاکنون این جابه‌جایی انجام نشده به دلیل این است که تاکنون تایید سهامدار عمده را نگرفته‌ایم.

وی ادامه داده بود بحث جابه‌جایی و انتقال این شرکت طولانی شده است. زمانی که این کارخانه احداث شد، در حاشیه شهر بودیم اما اکنون با توجه به وسعت شهر، در درون شهر قرار داریم و باید هر چه سریع‌تر این کارخانه جابه‌جا شود.

مدیرعامل شرکت کربن اهواز گفته بود نباید این پروژه به تاخیر بیافتد. اقدامات طرح توجیهی انجام شده و با بانک عامل صحبت کرده‌ایم و در مرحله تایید سهامدار عمده هستیم. 

سال ۸۹ قرار بود جابه‌جا شود!
اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفته است: در سال ۸۹ مقرر شده بود که زمینی به وسعت ۱۰ هکتار برای احداث کارخانه جدید در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز به شرکت کربن اختصاص یابد. باید تعهدات ارزیابی زیست محیطی را هم انجام دهند که هیچکدام این تعهدات را انجام نداده‌اند. اکنون با توجه به واگذاری‌های انجام شده، امکان استقرار کارخانه در این شهرک وجود ندارد.

وی افزود: در شهرک صنعتی شماره ۲ دزفول، شرکت کربن مستقر شده که باعث آلودگی‌های زیادی شده است. به هیچ عنوان نباید اطراف واحدهای صنعتی و شهرک‌های صنعتی، این کارخانه احداث شود زیرا آلودگی زیادی برای ساکنین همجوار ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان بیان کرد: شرکت‌های آلاینده با سلامت مردم سر و کار دارند. باید زمانی برای جابه‌جایی شرکت‌های آلاینده تعیین شود و در صورت عدم جابه‌جایی تعطیل شوند. 

اجرای قانون هوای پاک با خروج واحدهای صنعتی آلاینده از شهر
علی بنی‌عگبه رییس اداره محیط زیست شهرستان اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: بر اساس قانون هوای پاک شرکت‌های آلاینده موظف هستند از محدوده قانونی شهر خارج شوند و برای شرکت کربن نیز طبق این قانون باید تمهیدات لازم برای خروج از شهر اندیشیده شود.

وی افزود: این موضوع در کارگروه خروج صنایع آلاینده از محدوده شهری مورد بررسی قرار گرفته است و چندین محل نیز برای استقرار این شرکت در خارج از شهر جانمایی شده است که این محل‌ها از نظر شرایط و ضوابط زیست محیطی تحت بررسی قرار دارند.  

دوده صنعتی به صنایع مختلف کشور ارسال می‌شود
رییس اداره محیط زیست شهرستان اهواز با بیان اینکه شرکت کربن دارای دو خط تولید دوده صنعتی است، اضافه کرد: دوده صنعتی از ضایعات روغن تولید می‌شود و محصول نهایی این شرکت پس از بارگیری به صنایع مختلف در کشور که دوده صنعتی مصرف می‌کنند ارسال می‌شود.

کنترل آلودگی طی چندسال اخیر
بنی‌عگبه گفت: در چند سال اخیر مقدار آلایندگی این شرکت کنترل شده است. نشت آلودگی گاه در خط تولید و گاهی در زمان بارگیری و کیسه‌گیری مشاهده شد که بلافاصله از طریق شات‌دان کارخانه  از انتشار آلودگی جلوگیری به عمل آمد.  

شهروندان آلودگی‌های زیست محیطی را گزارش کنند
وی عنوان کرد: با ارائه گزارش‌های مردمی در خصوص آلودگی هوا و صنایع آلوده‌کننده، کارشناسان اداره محیط زیست بلافاصله به محل اعزام می‌شوند و منشا آلودگی را ریشه یابی می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مداخله مناسب انجام بگیرد.

به گزارش فارس، در دهه ۵۰ این کارخانه در محدوده شهر احداث شد اما اکنون به دلیل توسعه شهر تقریبا در مرکز شهر اهواز قرار دارد افزایش آلاینده های صنعتی و نفتی  در سال‌های اخیر همواره موجب گرفتاری ساکنین اهواز شده است. شرکت کربن نیز با توجه به نوع سوخت و مواد اولیه مصرفی تاثیر بسزایی در تشدید آلودگی هوای شهر اهواز دارد و جابه جایی این شرکت به امری ضروری تبدیل شده است.
https://jahannews.com/vdcco4qmx2bq418.ala2.html
jahannews.com/vdcco4qmx2bq418.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
هر روز چندین بار فیلتر و میکرو فیلتر عوض کنند هوایش پاک میشود... فقط خرج دارد..!!!
امید
Iran, Islamic Republic of
دراهواز غول‌های زیادی وجود دارد شرکت کربن کوچیکه شان می باشد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
....
امین
Iran, Islamic Republic of
صنایع فولاد رو ذکر نکردید منشع دود غلیظ و سیاه
لطیفی
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت مسئولین عزیز وگرامی
من یکی از همشهریایی هستم‌که الان ۳۰ساله که در صددستگاه باهنر زندگی میکنم‌وکارم شده شستن و تمیز کردن از این گردو غبار سیاه تورو خدا یه کاری بکنید خسته شدیم با وجود این مریضی کرونا این گردوغبارسیاه مارو آسی کرده ازهمه مسئولین ودست اندرکاران عزیز ومحترم خواهشمندم هرچه سریعتر هر اقدامی دارند انجام بدهند ممنون همه هستم ۰
Iran, Islamic Republic of
اهوازیها بدختن کی میخواد به دادشون برسه
Iran, Islamic Republic of
سلام به کی سلام کنیم به کسی سلام کنیم که حرف شما رو گوش بده عمل کنهر
الهام قنبری
Iran, Islamic Republic of
سلام،چرا مردم باید منتظر تایید سهامدار عمده باشن؟..
اکبر
Iran, Islamic Republic of
....
بشیر
Iran, Islamic Republic of
از صنایع فولاد و فولاد اکسین و بقیه شرکت ها فقط دود و ضررشون به ما خوزستانیها رسیده حتی 90 درصد کارکنان این شرکت ها هم غیر بومی هستن
تا کی ...
Switzerland
یعنی حالا مشکلتون فقط کارخانه کربن یا اینکه ..
ناصر بارانی
Germany
باید هرچه زود تر از شهر اهواز بره بیرون حداقل 50 کیلومتر
محبی
Iran, Islamic Republic of
شرکت کربن بلک وقتی احداث شد که از هر طرف تا شعاع 20 کیلومتری بغیر از صنایع فولاد هیچگونه واحد مسکونی وجود نداسته و کاملا" در منطقه بیابانی احداث شده . شرکت مذکور دارای فیلترهای صافی هوا و هیچگونه آلودگی ندارد . حال چه شده یک عده برای تصاحب زمین این کارخانه ارزشمند و استراتژیک دایه دلسوزتر از مادر شده و با بزرگنمایی اقدام به شانتاژ میکنند ؟!!!!
یحیی
Iran, Islamic Republic of
...