کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خبرگزاری فرانسه:

ایران حق رأی در سازمان ملل را از دست داد

22 دی 1400 ساعت 20:21

رسانه‌ها از تعلیق حق رای ایران در سازمان ملل بدلیل عدم پرداخت حق عضویت ناشی از تحریم‌های آمریکا خبر دادند.


به گزارش جهان نیوز، رسانه‌ها غروب چهارشنبه به وقت تهران گزارش دادند که ۸ کشور از جمله ایران به دلیل عدم پرداخت بدهی،  حق رای خود در سازمان ملل متحد را از دست دادند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» ۸ کشور از جمله ایران، ونزوئلا و سودان حق رای خود در سازمان ملل را به دلیل پرداخت نشدن بدهی از دست دادند.

«آنتونیو گوترش» روز سه شنبه در نامه ای به مجمع عمومی سازمان ملل گفت که در مجموع بدهی ۱۱ کشور عقب اقتاده است. بر اساس منشور سازمان ملل، حق رای یک کشورعضو زمانی تعلیق می‌شود که بدهی های معوقه آن برابر یا بیشتر از میزان پرداختی باشد که باید طی دو سال گذشته پرداخت می کرد.

اگر بدهی معوقه به دلیل شرایط خارج از کنترل عضو در نظر گرفته شود، مجمع ممکن است به آن کشور اجازه دهد به رای دادن ادامه دهد.

گوترش گفت، هشت کشوری که در حال حاضر حق رای خود را از دست داده‌اند عبارتند از ایران، سودان، ونزوئلا، آنتیگوا و باربودا، کنگو، گینه و گینه نو.

گوترش  حداقل مبلغی که هر عوض باید برای بازیابی رای خود بپردازد را مشخص کرد. برای مثال، برای ایران کمی بیش از ۱۸ میلیون دلار است، در حالی که سودان باید نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ دلار و ونزوئلا حدود ۴۰ میلیون دلار تامین کند.

سال گذشته نیز ایران رای خود را به دلیل عدم پرداخت حق عوضویت از دست داد. ایران اعلام کرد که به دلیل تحریم های اقتصادی ایالات متحده نمی‌تواند حتی حداقل مبلغ را پرداخت کند.

پس از ماه‌ها مذاکره، به ایران معافیت داده شد و در ماه ژوئن و در زمان انتخاب اعضای جدید شورای امنیت، رای خود را پس گرفت.بودجه عملیاتی سازمان ملل که در دسامبر تصویب شد حدود ۳ میلیارد دلار است. بودجه آن برای عملیات حفظ صلح، که جداگانه است و در ژوئن تصویب شد، حدود ۶.۵ میلیارد دلار است.


کد مطلب: 788355

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/788355/ایران-حق-رأی-سازمان-ملل-دست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com