جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مقامات عراقی در سالگرد حاج قاسم چه گفتند؟

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 787618
مراسم رسمی دومین سالگرد شهادت «فرماندهان پیروزی بر داعش»، امروز در بغداد با سخنرانی و مشارکت مقامات و چهره‌های سیاسی عراقی و مردم این کشور برگزار شد.
مقامات عراقی در سالگرد حاج قاسم چه گفتند؟
به گزارش جهان نيوز، صبح امروز (چهارشنبه، ۵ ژانویه) مراسم رسمی یادبود به مناسبت دومین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش در بغداد با حضور «برهم صالح» رئیس جمهوری، «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی، «عبدالعزیز المحمداوی» رئیس ستاد الحشد الشعبی ، «عثمان الغانمی» وزیر کشور، «جمعه عناد» وزیر دفاع، قاضی «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی و شماری دیگر از مقامات سیاسی و فرماندهان الحشد الشعبی در سالن همایشهای «المنصور» برگزار شد. مسئولیت برگزاری این همایش بر عهده سازمان الحشد الشعبی بود.

فالح الفیاض: قاسم سلیمانی مهمان عراق و حامی مردم آن بود
فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی گفت: پیروزی بر داعش یک دستاورد عظیم عراقی و ملی است که برای این مردم نوشته و ثبت خواهد شد. فرماندهان شهید برای دستیابی به یک دستاورد تاریخی و ساختن افتخار برای این کشور به میدان آمدند. قاسم سلیمانی، مهمان عراق حامی این مردم بود.

وی افزود: ما با این فرماندهان شهید تجدید میثاق و اعلام وفاداری می ‌کنیم و سدی غیر قابل نفوذ در برابر تروریسم خواهیم بود و با دولت برای رسیدن به حق خود در اخراج نیروهای خارجی از کشور تلاش می‌کنیم. 

رئیس سازمان الحشد الشعبی گفت: این مراسم بیانگر عشق و علاقه شما برای بزرگداشت و احیای این خاطره دردناک است که در خاک عراق رقم خورد و خداوند خواست که خون مهمان ارجمند عراق حاج قاسم سلیمانی که به عنوان داوطلب، حامی و عاشق این مردم آمد، بر روی این زمین ریخته شود و نیز فرمانده ابومهدی المهندس عزیزی که عمر خود را در راه دفاع از این کشور گذراند و این راه به شهادتی ویژه که درجه بالایی میان شهدا دارد، ختم شد.

وی تاکید کرد: اتفاقی که در جاده فرودگاه افتاد امری بزرگ و مهم است که می‌بایست پیامدهایی برای ماهیت روابط نظامی با آمریکا داشته باشد.
 

برهم صالح: شهید سلیمانی در شرایط سختی به کمک فرزندان عراق آمد
«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در آغاز این مراسم گفت: «امروز برای ادای احترام به رهبران بزرگ پیروزی که با داعش تروریست مقابله کردند، گرد هم آمده‌ایم. ما با افتخار پیروزی بر داعش تروریست و خنثی کردن نقشه شوم آن را به یاد می‌آوریم. با فتوای مرجعیت و حمایت امام سیستانی، پیروزی بزرگی بر داعش تروریستی به دست آوردیم».

وی افزود: شهید قاسم سلیمانی فرمانده بزرگ ایرانی به همراه نیروهای مسلح و شهروندان ما در مقابله با داعش و نجات کشورمان از یک حمله تروریستی خطرناک که گریبانگیر ما شده بود، شرکت کرد. در شرایط دشواری برای دفاع به همراه فرزندان عراق در برابر تروریسم داعش [به عراق] آمد. شهیدان سلیمانی و المهندس دو فرمانده بزرگی بودند که خود را برای دفاع از مظلوم در مقابل ظالم، فدا کردند.

رئیس‌جمهور عراق در پایان بر ضرورت پایان یافتن بحران‌ها در منطقه و پایان یافتن منازعات به منظور بستن راه به روی داعش و سایر گروه‌های تروریستی تاکید کرد و گفت که دولت جدید عراق باید توانمند باشد و بتواند خواسته‌های مردم را برآورده کند.


پیام مصطفی الکاظمی: شهادت این فرماندهان چراغ روشنگر آزادی خواهد ماند
«عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق در این مراسم، پیام «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق را خواند و از زبان وی گفت که جنایت ترور فرماندهان پیروزی بر داعش همیشه تاریخ زنده خواهد ماند و شهادت این فرماندهان، چراغ روشنگر آزادی برای همه مردمی خواهد بود که در آرزوی آزادی و صلح هستند.

نخست‌وزیر عراق در این پیام تصریح کرد که این فرماندهان الگوی تک تک سربازانی بودند که با تروریسم داعش جنگیدند.راه آن‌ها برای پیروزی بر تروریسم ادامه خواهد یافت. ما از ارزش ها، اصول و روحیه شهادت طلبی ابومهدی المهندس و مهمان عراق، حاج قاسم سلیمانی الهام گرفته‌ایم.


وزیر دفاع عراق: جنایت ترور فرماندهان پیروزی در تاریخ بی‌سابقه است
«جمعه عناد» وزیر دفاع عراق نیز با قرار گرفتن در پشت تریبون سخنرانی گفت: فرماندهان پیروزی بر داعش، نقش زیادی در تحقق پیروزی بر داعش داشتند. این فرماندهان تمام تلاش خود را برای رسیدن به پیروزی و رهایی عراق از چنگال تروریسم داعش که یک سوم خاک عراق را اشغال کرده بود، انجام دادند.

وی با تاکید بر این‌که جنایت ترور فرماندهان پیروزی در تاریخ بی‌سابقه بود، گفت: در چنین روزهایی در دسامبر، دست‌های خیانت به فرماندهان  پیروزی، شهید حاج ابومهدی المهندس و شهید حاج قاسم سلیمانی در عملیاتی که در تاریخ بی سابقه است، رسید.

وزیر دفاع افزود: این فرماندهان پیروزی برای رسیدن به پیروزی برای آزادسازی عراق از چنگال تروریسم داعش، گرانبهاترین کارها را انجام دادند و نقش فعالی داشتند و شب‌های سختی را در میدانی که دشمن یک سوم عراق را اشغال کرده بود و توانایی های زیادی داشت، سپری کردند. رحمت و جاودانگی برای این فرماندهانی باشدکه بر عهد خود با خدا وفادار ماندند.

نوری المالکی: فرماندهان پیروزی بر داعش چراغ راه همه آزادگان جهان را برافروختند
«نوری المالکی» نخست‌وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دوله القانون عراق نیز در این مراسم تصریح کرد: آن‌چه فرماندهان پیروزی در مقابله با تروریسم ثبت کردند، چراغ راه همه کشورهای آزاده و با عزت است که با تروریسم روبرویند.

وی تصریح کرد: مراسم یابود و سالگردشهادت دو فرمانده بزرگ؛ ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی است که با آنها در حمله‌ای که حمایت بسیاری از کشورهای جهان را با خود داشت و تصمیم آن‌ها بر پایان عراق بود، زندگی کردیم.

وی افزود: تجربه الحشد الشعبی و پیروزی‌های دو فرمانده شهید پیروزی بر داعش، چراغ راه همه کشورهای منطقه شد و باید از آن بهره ببرند و ببینند و بیاندیشند که عراقی‌ها چگونه کشور خود را پس گرفتند و حمله تروریستی داعش را شکست دادند. زیرا حمله داعش به عراق اقدام هماهنگ بسیاری از کشورهای جهان بود.

المالکی افزود: فرزندان عراق از جهاد و تاریخ مبارزات خود و از انقلاب‌های پیشین الهام گرفتند و به فتوای مرجعیت حکیم پاسخ دادند و این حماسه به حقیقتی پیوست که در بسیاری از مراکز راهبردی جهان  مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که «قهرمانان غیور  از رزمندگان الحشد الشعبی، به آن‌چه که به خدا وعده داده بودند، ایمان آوردند و پیشرفت کردند، در میان آن‌ها هزاران شهید صالحی است که عراق را برای ما حفظ کردند و درسی روشن به همگان دادند..تجربه‌ای که ما پشت سر گذاشتیم سخت است، اما به آن افتخار می‌کنیم و دیگران باید از آن بیاموزند که چگونه عراقی‌ها کشورشان را پس گرفتند و حمله تروریستی داعش را شکست دادند».


فائق زیدان: شهیدان سلیمانی و المهندس مکمل یکدیگر و سزاوار آن وصف مرجعیت بودند
«فائق زیدان»، رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز در این مراسم گفت: شهیدان سلیمانی و المهندس تلاش زیادی برای پیروزی بر داعش کردند. فراق و دوری این دو شهید برایمان سخت است و دل همه ما را به درد آورده است. این دو شهید مسیر کسانی را که به سوی آزادی می‌روند را روشن کردند.

وی افزود: شهادت فرماندهان پیروزی مایه مباهات و تاجی بر سر ما خواهد بود. دو شهید ابومهدی المهندس و قاسم سلیمانی که یکی از آن‌ها مکمل دیگری بود، و شایسته آن بودند که مرجعیت دینی آن‌ها را فرماندهان پیروزی خطاب کند.
زیدان در این مراسم تصریح کرد: بسیاری از حاضران در این مراسم چه در سطح سیاسی و چه نظامی با این دو شهید زندگی کردند، بنابراین من به آنچه از صفات مثبت آن‌ها که تدین خالص، شجاعت، تواضع و زهد در رأس آن است، نمی‌افزایم.  مجموع این خصلت‌ها این دو را کنار هم قرار داد و هر یک، مکمل دیگری بود.

وی با بیان این‌که این دو شهید بدون تردید به فتوای مرجع تقلید پاسخ دادند و مردم دور آنها جمع شدند و علیه تروریست‌ها تا آزادسازی زمین اعلام جنگ کردند، گفت: این دو شهید برای رسیدن به پیروزی تلاش فراوانی کردند و شایسته و سزاوار توصیف شدن به فرماندهان پیروزی از سوی مرجعیت دینی بودند.»


قاضی زیدان با بیان اینکه دو شهید مشعل‌های حقیقت خواهند ماند که راه حق را رهنمون می‌کنند و تصویر آنها در یاد و خاطر انسانهای شریف و با عزت می‌ماند، تاکید کرد: این شهدا همان ستاره هایی بودند و هستند که راه را به ما نشان می‌دهند و شمشیرهایی هستند که دست خیانت و جنایت را قطع خواهند کرد».

کانال تلگرامی سازمان الحشد الشعبی عراق با پوشش لحظه به لحظه به این مراسم و سخنرانی‌های مقامات سیاسی و نظامی عراقی، تصاویری نیز از آن منتشر کرد که بخشی از آن در ادامه می‌آید.











نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *