پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱
روایت هفته دوازدهم لیگ برتر؛

یحیی در پی فرهاد/ رنگ سپاهان زرد است/ ایرالکو هم باخت

يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 787206
استقلال و پرسپولیس پا به پای هم برای قهرمانی می‌جنگند و سایر تیم‌ها رفته‌رفته از این رقابت فاصله می‌گیرند. البته که هنوز لیگ به نیمه نرسیده و تا پایان آن هر اتفاق دیگری هم دور از ذهن نیست.
یحیی در پی فرهاد/ رنگ سپاهان زرد است
گروه ورزشی جهان نيوز، ابراهیم جاگرانی: پیروزی سرخابی‌های تهران و ناکامی رقبای شهرستانی در سه هفته مانده به پایان نیم فصل لیگ برتر فوتبال کشور، هیجان رقابت دوقطبی سنتی فوتبال ایران را پس از مدت‌ها زنده کرد. حالا استقلال و پرسپولیس پا به پای هم برای قهرمانی می‌جنگند و سایر تیم‌ها رفته‌رفته از این رقابت فاصله می‌گیرند. البته که هنوز لیگ به نیمه نرسیده و تا پایان آن هر اتفاق دیگری هم دور از ذهن نیست.

روایت بازی‌های این هفته (۸ دی‌ماه ۱۴۰۰):

سپاهان اصفهان ۰ ـ ۱ پرسپولیس تهران/ این هم از سپاهان، پرسپولیس مهیای تکرار هتریک قهرمانی
جنگ ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران پیش از سوت داور به صدا درآمد، جایی که ‌رسانه‌های دو تیم بر خلاف دو سرمربی نجیب آن‌ها به هم تاختند و ابتدا سپاهانی‌ها، ستاره سرخ‌ها را حذف کردند و بعد هم پرسپولیس؛ سپهر و آن قهرمانی لحظه آخری را به رخ آن‌ها کشید.

اتفاقات سال‌های اخیر این بازی، کمیته انضباطی را به راحت‌ترین کار متوسل کرد، بازی در زمین بی‌طرف! و اصفهانی‌ها هم دست روی اراک گذاشتند، جایی که برای آن‌ها یادآوری پیروزی شیرین ۶ بر ۱ برابر آلومینیوم بود و سرخ‌های پایتخت هم تنها خاطره‌شان دو شکست برابر این تیم اراکی از این شهر بود.

بازی دو تیم هر چه داشت همان نیمه اول بود، از گلزنی دوباره کمال کامیابی‌نیا در دقیقه ۳۳ روی یک شیرجه تماشایی و ضربه سر، تا پنج کارت زرد داور که نشان از بازی درگیر و شاید خشن‌ترین نیمه اول لیگ داشت. ورود مهاجم پرآوازه‌ای مثل شهریار با آن رفتن پر سر و صدا از پرسپولیس، شهباززاده‌ی آقای گل به زمین هم نتوانست زردپوشان اصفهانی را به گل مساوی برساند تا یحیی برای دومین بار برابر این تیم به برتری برسد. او پیش‌تر ۴ شکست و ۹ مساوی و تنها یک پیروزی در تقابل با سپاهان داشت.

این سومین برد پیاپی پرسپولیس و سومین باخت متوالی سپاهان بود، حالا سرخ‌ها که رفته‌رفته به همان گل نخوردن و گل زدن‌های سال‌های اخیرشان بر می‌گردند، با ۲۵ امتیاز، فقط رقیب سنتی را پیش رو دارند و سپاهان هم با ۲۲ امتیاز در انتظار دیدن روی برد و لغزش سرخابی‌هاست.


استقلال تهران ۱ ـ ۰ فولاد خوزستان/ فرهاد تک و تنها به جام می‌اندیشد
فرهاد مجیدی برای اولین بار در این فصل به ترکیب تیمش دست نزند و همان بازیکنان بازی سه بر صفر پیروز مقابل پدیده را به مصاف فولادِ نکونام فرستاد تا اولین شکست نکو را بعد از ۷ بازی، روی شوت سرکش مهدی مهدی‌پور (دقیقه ۵۸) در فصل جاری رقم بزند و انتقام فینال جام حذفی سال گذشته را هم بگیرد. این دومین شکست نکونامِ مربی برابر استقلال و مجیدی بود، دو پیروزی و دو مساوی هم دیگر نتایج کاپیتان سابق استقلال برابر این تیم است.

استقلال حالا به تنهایی و با سه امتیاز اختلاف بر صدر تکیه زده و منتظر قهرمانی نیم‌فصل است. او بدون شکست، بهترین خط دفاع و حمله و بالاترین تفاضل گل لیگ را هم از آن خود کرده تا کمتر کسی به این عنوان و تکرار آن در نیم‌فصل دوم شک کند. فولاد هم با ۱۷ امتیاز همچنان هفتم جدول است.


صنعت نفت آبادان ۳ ـ ۱ آلومینیوم اراک/ اولین شکست آلومینیوم
نفت منصوریان توانست در آبادان اولین شکست فصل آلومینیوم خطیبی را رقم بزند و دو باخت فصل گذشته خود را تلافی کند. این دومین پیروزی متوالی آبادانی‌ها در خانه بود که آن‌ها را ۱۳ امتیازی کرد و به رده دوازدهم جدول رساند.
تیم خطیبی که در ۱۱ بازی گذشته خود تنها ۲ گل خورده بود، با دریافت سه گل در این بازی از جمع مثلث صدر جدول باز ماند و با ۲۱ امتیاز، چهارم شد.

محمد طیبی، محمدرضا غبیشاوی و حسن بیت‌سعید در دقایق ۳۲، ۶۶ و ۹۲ برای نفت و اسماعیل شریفات دقیقه ۵۷ برای ایرالکو گلزنی کردند.

گل‌گهر سیرجان ۲ ـ ۲ مس رفسنجان/ یک شهرآورد دیگر هم مساوی شد
شهرآورد کرمانی لیگ‌برتر ایران هم مثل چند شهرآورد دیگر مساوی شد. شاگردان ربیعی در مس اگر چه با دبل مجید الهیاری در دقایق ۱۶ و ۳۶ از حریف مدعی خود پیش افتادند، اما این پایان کار نبود و گل مرتضی تبریزی در دقایق اضافه نیمه اول، امید را به حریف سیرجانی بازگرداند.

شاگردان قلعه‌نویی که بعد از کسر هفت امتیاز انضباطی در لیگ نتوانسته‌اند پیروز شوند، دقیقه ۷۲ توسط فرشید باقری به گل رسیدند تا با یک تساوی دیگر از زمین خارج شوند.

مس و گل‌گهر به ترتیب با ۱۹ و ۱۴ امتیاز، تیم‌های پنجم و نهم لیگ در پایان هفته دوازدهم هستند.

پیکان تهران ۱ ـ ۱ پدیده مشهد/ تک امتیاز بدرد نخور
پیکان بعد از سه تقابل سخت با سه تیم اول جدول، برای ادامه موفقیت های خود در لیگ امسال، به ضعیف‌ترین تیم تاریخ لیگ برتر ـ تا این لحظه ـ رسید اما نتوانست با پیروزی از زمین خارج شود و به قول حسینی سرمربی این تیم، به یک امتیاز بدرد نخور رضایت داد. ابراهیم صالحی دقیقه ۵۷ تک گل این تیم را به ثمر رساند، صالحی پنج هفته از گلزنی دور بود. پیکان هم امتیاز به مس رفسنجان با ۱۹ امتیاز ششم جدول است.

سیدعباسی هم که به دلیل اخراج برابر استقلال، در این بازی کنار تیمش نبود؛ پدیده را با پنج تغییر وارد زمین کرد تا شاید بتواند از وضعیتی که به آن دچار است، رها کند. دقیقه ۸۰ ضربه پنالتی صادق صادقی بابااحمدی توانست آن ها را از شکست برابر یکی از خوب های امسال نجات دهد اما فاصله هشت امتیازی مشهدی ها با خروج از منطقه سقوط با این تساوی ها پر نمی‌شود.


نساجی مازندران ۱ ـ ۱ نفت مسجدسلیمان/ ببر مازندران در نقش جهان
قائمشهری‌ها که فعلاً از بازی در خانه به‌دلیل تعمیرات وزشگاه محرومند، بالاخره توانستند جواز بازی در خارج از استان را بگیرند و در روزی که سپاهان اجازه بازی در نقش جهان نداشت، با پیراهن ببری خود به این ورزشگاه بروند. شاگردان ساکت الهامی در روزی که خوب بودند و فرصت زیادی هم برای گلزنی های بیشتر داشتند، به تساوی ۱ ـ ۱ رضایت دادند. آن‌ها علاوه بر دو ضربه به تیرک دروازه حریف، معتقد بودند خطای هند دقیقه ۴۳ حسن نجفی هم درون محوطه جریمه بوده اما پنالتی آن ها دیده نشده است. برای شاگردان فراز کمالوند، هاتف نادری در دقیقه ۸۱ گلزنی کرد، و تک گل نساجی را مسعود شجاعی دقیقه ۸۵ به ثمر رساند تا این تیم در پنجمین هفته متوالی هم بدون شکست بماند.
نساجی با ۱۵ امتیاز آخرین تیم نیمه اول ـ هشتم ـ و نفت هم با ۱۱ امتیاز یکی مانده به قعر جدول است.

تراکتورسازی تبریز ۰ ـ ۱ ذوب‌آهن اصفهان/ تارتار بالاخره برد؛ تراکتور در سقوط
ذوب‌آهنی‌ها که در شش بازی اخیر خود با دو مساوی و چهار شکست روی برد را ندیده بودند، برای جبران این ناکامی و دو شکست فصل قبل خود برابر تراکتور، راهی تبریز شدند. تارتار، پارسا جعفری دروازه‌بان سوم خود را که با اشتباهی فاحش یک گل به پرسپولیس هدیه داده بود، بار دیگر نیمکت‌نمشین کرد و حبیب فرعباسی را به زمین فرستاد.
گل پنالتی آرمان قاسمی در وقت‌های اضافه نیمه اول، دومین شکست پیاپی شاگردان سولدو را رقم زد تا یکی از مدعیان سال های قبل لیگ برتر فوتبال کشور، حالا هم امتیاز با دو تیم دیگر (۱۱) در منطقه سقوط از لیگ قرار گیرد.

فجر شهیدسپاسی شیراز ۰ ـ ۰ هوادار تهران/ تقریباً هیچ
اولین تقابل لیگ برتری فجر و هوادار در روزی برگزار شد که بارندگی شیراز، حافظیه را به روزی انداخت که کلانتری سرمربی شیرازی‌ها دلش به تاپ تاپ افتاد که همه به سلامت از زمین بیرون بیایند! فجر در هفتمین بازی متوالی خود هم نتوانست پیروز شود، آن‌ها با احتساب بازی جام حذفی، پنج هفته از آخرین گل‌شان به حریفان می‌گذرد. طبیعی است با این عملکرد از شانس‌های سقوط دوباره به لیگ یک باشند. فعلاً با ۱۱ امتیاز کنار تراکتور و نفت مسجدسلیمان، بالاتر از پدیده‌ی چسبیده به قعر جدول هستند. تیم عنایتی هم که امسال با فجر مهمان لیگ برتر شده، با ۱۳ امتیاز یازدهم است.

و اما بازی‌های هفته بعد (هفته سیزدهم):
هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال کشور هم در یک روز (دوشنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰) برگزار می‌شود.

ساعت ۱۵؛ آلومینیوم و استقلال حساس‌ترین بازی هفته را در اراک برگزار می‌کنند. پدیده و سپاهان، نفت و گل‌گهر، مس و صنعت، و هوادار و نساجی هم دیگر بازی‌های این ساعت هستند.

از ساعت ۱۷ هم پرسپولیس در خانه میزبان تراکتور است، فجر مهمان ذوب‌آهن است، و فولاد هم در خانه با پیکان دیدار حساسی خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امسال سال آبیاست