پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

در تماس تلفنی جدید بایدن و پوتین چه گذشت؟

جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب: 787036
روسای جمهور روسیه و آمریکا در تماس تلفنی جدید خود بر لزوم رویکرد دیپلماتیک در قبال اوکراین تأکید و درخصوص تداوم اختلافات هشدار دادند.
در تماس تلفنی جدید بایدن و پوتین چه گذشت؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، چند مقام آمریکایی روز جمعه به تشریح تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «جو بایدن» همتای آمریکایی او پرداختند.

به نوشته وبگاه کاخ سفید، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید درباره این تماس تلفنی  گفت: «رئیس جمهور بایدن از روسیه درخواست کرد تنش‌ها در اوکراین را کاهش دهد».

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: «او (بایدن) تصریح کرد که در صورتی که روسیه تهاجم بیشتری علیه اوکراین انجام دهد، ایالات متحده و متحدان و شرکایش پاسخ قاطعی خواهند داد».

ساکی در ادامه گفت:‌ «رئیس جمهور بایدن همچنین بر حمایت از دیپلماسی و نشست‌های اوایل سال آینده [میلادی] از جمله گفت‌وگوهای دوجانبه درباره ثبات راهبردی از طریق شورای روسیه-ناتو و سازمان همکاری و امنیت اروپا تأکید کرد».

سخنگوی کاخ سفید بدون اشاره به تحرکات نظامی آمریکا و متحدانش در مجاورت مرزهای روسیه و جوسازی‌های رسانه‌ای درباره حمله ادعایی روسیه به اوکراین گفت:‌ «رئیس جمهور بایدن تأکید کرد پیشرفت ماهوی در این گفت‌وگوها تنها در صورتی رخ خواهد که به‌جای فضای تنش‌زایی، فضای تنش‌زدایی حاکم باشد».

«خبرگزاری تاس» نیز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «با اینکه این تماس به درخواست دولت روسیه انجام گرفت، در زمینه تعامل با سران کشورها به‌ویژه میان این دو کشور، دیدگاه‌های یکسانی داریم، به‌خصوص با توجه به تلاش دیپلماتیک فشرده‌ای که دو هفته بعد قرار است انجام گیرد، [چنین تماسی] بسیار مناسب و بهترین راه برای حرکت رو به جلو در زمینه وضعیت خطیری است که با آن مواجه هستیم».

به نوشته روزنامه «گاردین»، یک مقام کاخ سفید نیز در یک کنفرانس رسانه‌ای گفت تماس بایدن و پوتین «جدی و رسمی» بود اما تمرکز آن بیشتر بر روی کشمکش لفظی بر سر تعاملات دیپلماتیک پیش رو بود تا اینکه گشایش جدیدی درمورد اختلافات ایجاد کند.

این مقام کاخ سفید با تأکید بر ادعای بی‌اساس آماده شدن روسیه برای حمله به اوکراین گفت: «درباره این تماس جمع‌بندی نداریم و قطعاً هیچ بیانیه‌ای درباره اهدافی که برای این گفت‌وگو وجود داشت صادر نشد».

او در ادامه گفت:‌ «با این حال در این برهه، تمرکز ما بر اقدامات و شاخص‌ها و نه اظهارات بوده و بنابراین به پایش دقیق تحرکات و استقرار نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین ادامه می‌دهیم برای تصمیمی که نهایتاً از سوی رئیس جمهور روسیه گرفته می‌شود خود را آماده می‌کنیم».

از سوی دیگر «یوری اوشاکوف» دستیار رئیس جمهور روسیه امروز (جمعه) گفت که تماس تلفنی پوتین و بایدن، معنادار و سازنده بود و نکته اصلی در آن تماس این است که «سازشی در کار نیست».

اوشاکوف در این‌باره توضیح داد: «ما اصولاً از تماسی که امروز انجام شد راضی هستیم، زیرا ماهیت آنها صریح، اساسی و مشخص بود. می‌توانم بگویم که به طور کلی تمرکز این گفتگو کاملا سازنده بود».

مشاور پوتین با مهم دانستن انجام شدن این تماس دقیقا یک روز قبل از سال نو میلادی، اظهار داشت: «بایدن بار دیگر بر امکان اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه تاکید کرد. در پاسخ، رئیس جمهور روسیه نیز تاکید کرد که چنین اقداماتی اشتباه بزرگی است که منجر به قطع کامل روابط خواهد شد».

به گفته اوشاکوف، پوتین خطاب به بایدن هشدار داد که این محدودیت‌ها، «جدی‌ترین عواقب» را برای آمریکا در پی خواهد داشت و مسکو امیدوار است که این اتفاق رخ ندهد.

ریانووستی به نقل از این مقام روس نوشت: «رئیس جمهور ما تأکید کرد که در این شرایط نسبتاً دشوار، ما رفتاری را خواهیم داشت که اگر تسلیحات تهاجمی در نزدیکی مرزهای آمریکا مستقر شود، متقابلا اقدام خواهیم کرد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
...