پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سود وام نهضت ملی مسکن چقدر است؟

شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 787023
وزیر راه و شهرسازی از توافق با بانک مرکزی برای پلکانی شدن بازپرداخت اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن خبر داد؛ سود وام ۴۵۰ میلیونی در بازپرداخت ۲۰ ساله حدود ۱.۵ میلیارد تومان است.
سود وام نهضت ملی مسکن چقدر است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، طبق آنچه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه عملیات اجرایی ۴۱۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در استان قم خبر داده وزارت راه و شهرسازی در حال توافق با بانک مرکزی برای پلکانی شدن بازپرداخت اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن است.

وزیر راه در این‌باره گفته است: زمان بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است که در حال توافق با سازمان مدیریت و بانک مرکزی هستیم تا اقساط این طرح پلکانی و منطبق با توانمندی مردم تعیین شود. از سوی دیگر بخشی از این اقساط را دولت پرداخت خواهد کرد که هزینه‌های مردم کاهش پیدا کند. البته میزان این حمایت دولتی بعدتر اعلام خواهد شد.

هفته گذشته نیز معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که نهضت ملی مسکن تنها طرح حمایتی کشور در تاریخ انقلاب است که مبلغ و سود تسهیلات در آن ثابت نبوده و مبتنی بر نیاز و توان خانوار تعیین می‌شود، گفته بود: میزان تسهیلات از ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان و نرخ بهره از ۵ تا ۱۸ درصد متغیر است که یارانه نرخ بهره به همه اقشار به یک میزان پرداخت نمی‌شود.

محمودزاده تاکید کرد: تمرکز در مرحله اول این طرح دهک اول تا سوم و در مرحله بعدی تا دهک پنجم درآمدی است.

به گزارش تسنیم، اگر قرار باشد وام ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ بهره ۵ درصدی به متقاضیان نهضت ملی مسکن پرداخت شود، مبلغ قسط ماهانه این وام در سال اول ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است.

این مبلغ در دوره پنجم (سال ۵) به ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان افزایش می‌یابد و در سال دهم به ۳ میلیون و ۲۷ هزار تومان می‌رسد. در سال پانزدهم میزان اقساط ماهانه به ۳ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان و در سال بیستم میزان اقساط به ۴ میلیون و ۶۹ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

در مجموع کل پرداخت و سود این تسهیلات به ترتیب ۷۴۸ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان و ۲۹۸ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان است.

اما اگر این وام با سود ۱۸ درصد به متقاضیان نهضت ملی مسکن پرداخت شود میزان اقساط ماهانه در دوره اول (سال نخست) ۶ میلیون و ۱۹ هزار تومان و در سال پنجم ۶ میلیون و ۷۷۵ هزارتومان خواهد بود.

در سال دهم از دوره بازپرداخت ۲۰ ساله مبلغ قسط ۷ میلیون و ۸۵۴ هزار تومان است. در ۱۲ ماه سال پانزدهم اقساط ماهانه وام ۴۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن ۹ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان خواهد بود. در نهایت در سال بیستم مبلغ اقساط به ۱۰ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان افزایش می‌یابد.

در واقع متقاضی نهضت ملی مسکن پس از بیست سال و در سال ۱۴۲۰ برای وام ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ بهره ۱۸ درصد یک میلیارد و ۹۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد کرد. سود این وام حدود ۱.۵ میلیارد تومان است.

همچنین اقساط  وام ۲۵۰ میلیون تومانی با نرخ بهره ۵ درصد در سال اول حدود ۱.۳ میلیون تومان، سال پنجم حدود یک میلیون و ۴۵۱ هزار تومان، سال دهم حدود یک میلیون و ۶۸۲ هزار تومان، در سال پانزدهم یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و در سال بیستم ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان است.

کل بازپرداخت این وام در ماه دوازدهم سال بیستم ۴۱۵ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان خواهد بود. کل سود این وام ۱۶۵ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان است.

اقساط همین وام با نرخ بهره ۱۸ درصد به ترتیب در سال اول ۳ میلیون و ۳۴۴ هزار تومان، سال پنجم ۳ میلیون و ۷۶۴ هزار تومان، سال دهم ۴ میلیون و ۳۶۳ هزار تومان، سال پانزدهم ۵ میلیون و ۵۸ هزار تومان و در سال بیستم ۵ میلیون و ۸۶۴ هزار تومان است.

کل بازپرداخت این وام یک میلیارد و ۷۸ میلیون تومان است، یعنی سود حدود ۸۲۸ میلیون تومانی برای وام ۲۵۰ میلیون تومانی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *