کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چطور کتابخوانی را به عادت روزمره تبدیل کنیم؟

8 دی 1400 ساعت 10:52

بسیاری از ما دوست داریم به عنوان «کتابخوان» شناخته شویم اما انگار که کتاب‌خوانی‌مان طلسم شده‌‌است و نمی‌توانیم خوب و پشت هم کتاب‌بخوانیم. حالا چه باید کرد؟


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، کتابخوانی یکی از مفید‌ترین فعالیت‌های فرهنگی‌ست که هرکس می‌تواند در زندگی‌اش داشته باشد. برخی فکر می‌کنند آنهایی که کتاب زیاد می‌خوانند یا آدم‌های بیکار و بدون مشغله‌ای هستند یا اینکه پول زیادی دارند که هربار کتاب های تازه را می‌خرند و می‌خوانند و مجبور نیستند کار کنند. در صورتی که کتاب‌خون‌ها فقط سبک‌زندگی‌شان را طوری تنظیم کرده‌اند که کتاب‌خواندنشان نیز در آن جا بگیرد. کتابخوانی برای آن‌ها یک پز اجتماعی نیست. آنها با کتاب‌های توی دستشان عکس یادگاری نمی‌گیرند. بلکه کتابخوانی برایشان یک دغدغه و محلی برای معاشرت با دنیای ادبیات و فرصتی برای تجربه کردن محیط و جهان‌های تازه است. پس اگر شما دوست دارید به جمع کتابخوان‌ها بپیوندید و تفریح مفیدی برای روزمره‌تان بسازید این گزارش را بخوانید.

با ژانر موردعلاقه‌تان شروع کنید
کتاب بد یا کتابی که خواندنش را دوست ندارید برای کسانی که می‌خواهند تازه کتابخوانی را آغاز کنند یک آفت است. کتاب‌های روشنفکری، کتاب‌های قطور، کتاب‌های با نثر سخت و ثقیل، کتاب‌هایی که جریان در آنها کند پیش می‌رود می‌توانند بدترین انتخابها باشند که متاسفانه بسیاری از کتاب‌های مشهور شامل این موارد هستند. کتاب‌خواندن نیز مثل ورزش است پس باید قبل از آغاز خودتان را گرم کنید و بعد ورزش‌های سنگین را آغاز کنید. پس بهتر است برای شروع از کتاب‌های ساده و روان آغاز کنید. به خصوص کتاب‌هایی که ژانرش را دوست دارید. داستان‌های کوتاه، سفرنامه‌های جذاب، کتاب‌های بیوگرافی و رمان‌های کوتاه می‌توانند بهترین انتخاب‌ها برای شما باشند.



 
لیست‌ کتاب‌های برتر و پیشنهادی چهره‌ها را نگاه کنید
بسیاری از کسانی که میل به کتابخوانی دارند نمی‌دانند چه کتاب‌هایی را انتخاب کنند که توی ذوقشان نخورد و وقت‌شان کمتر هدر برود. در دنیا لیست‌های کتابخوانی متقاوتی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. برخی از نویسندگان مشهور نیز مانند رضا امیرخانی لیستی از کتاب‌های پیشنهادی‌شان را منتشر کردند که می‌توان آنها را نیز برای انتخاب کتاب دید. همچنین کتاب‌هایی که در جشنواره‌های مختلف نامزد دریافت جایزه شده‌اند را نیز نگاهی بیندازید.

قانون 50صفحه اول را برای خودتان رعایت کنید
کتاب‌های نیمه‌کاره‌ای که نتوانستند تمام‌شان کنید مثل خوره بخشی از ذهن شما را درگیر می‌کند و همچنین اجازه خواندن کتاب تازه به شما نمی‌دهند. کتاب نیمه‌کاره‌ای که دوستش نداشتید دائما به شما این عذاب وجدان را می‌دهد که چرا آن را نخوانده‌اید. اگر این موضوع شما را هم آزار می‌دهد می‌توانید شما هم به قانون برخی از کتابخوان‌ها ملحق شوید. به هرکتاب 50 صفحه مهلت بدهید که شما را درگیر خودش کند و عطش ادامه خواندن را به شما بدهد. اگر نداد رهایش کنید. شما انقدر در زندگی وقت ندارید که پای کتاب‌هایی که دوسشان ندارید بگذارید.

دفترچه کتابخوانی درست کنید
دفترچه کتابخوانی یکی از شیرین‌ترین کارهاییست که کتابخوان‌ها می‌توانند برای خودشان انجام دهند. دفترچه‌ای که در آن می‌توانند یک لیست از کتاب‌هایی که در بازهای مشخص خوانده‌اند درست کنند و کتاب‌هایی که قصد شروع به خواندن آن را بنویسند و چندین و چند جدول اختصاصی برای خودشان بسازند. دفترچه کتابخوانی می‌تواند جایی باشد که شما برای اینکه محتوای کتاب‌هایی که خوانده‌اید را فراموش نکنید، خلاصه‌ای از آنها را همراه با نظرتان و حس و حالتان حین کتابخوانی بنویسید. این دفترچه خودش یک گنجینه خواهد شد.


در گروه‌ها و گعده‌های کتابخوانی عضو شوید
در فضای حقیقی و مجازی گروههای کتابخوانی زیادی وجود دارند که پیرامون کتابهایی که خوانده‌اند باهم جلسات نقد و بررسی برگزار می‌کنند. قرارهای کتابخوانی دارند و همه همزمان یک کتاب را می‌خوانند تا باهم تحلیل کنند. شرکت در این گروهها میل شما را به کتابخوانی بیشتر می‌کند. چون هر عضو می‌تواند یک مشوق کتابخوانی باشد.

صفحات مربوط به کتاب‌خوانی را دنبال کنید
در شبکه‌های اجتماعی صفحات معرفی کتاب زیادی وجود دارد که می‌تواند در کتابخوانی شما تاثیرات مفیدی داشته باشند. صفحات معرفی کتاب نقد کتاب، نقد نویسنده، ریویوهای مختلف که همه و همه روحیه کتاب‌خوانی را در شما تقویت خواهد کرد. حتما آن‌ها را دنبال کنید. اجازه بدهید معاشرت مجازی‌تان نیز بوی کاغذ و کتاب بدهد.انواع کتابخوانی را تجربه کنید.


قانون حداقلی تعیین کنید
برای خودتان یک میزان حداقلی در روز یا هفته مشخص کنید و به آن پایبند باشید. مثلا حداقل روزی ۲۰ صفحه بخوانید یا اینکه در هفته حداقل ۱۰۰ صفحه بخوانید. تمکین به این قانون ساده حتی با تعداد صفحات کم بسیار مفید است و اگر به آن پایبند باشید خواهید دید در عرض یکسال چقدر کتاب خوانده‌اید.

این کار عادت جالب و مفیدی نیز برایتان می‌سازد.

انواع شیوه کتابخوانی را امتحان کنید
کتابخوانی فقط خواندن از روی کاغذ نیست. شما می‌توانید به شیوه‌های دیگری هم کتابخوانی را انجام دهید. نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کتابخوانی بریزید تا خیلی راحت در مترو و اتوبوس به جای وب‌گردی‌های بیهوده کتاب بخوانید. همچنین نرم افزارهای متعددی وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهد که کتاب‌های مختلف را به شکل صوتی گوش کنید. این شیوه برای کسانی که رانندگی می‌کنند و در ترافیک‌های طولانی هستند بسیار عالیست و اتلاف وقت درگیری با ترافیک برایشان تبدیل به فرصت خواهد شد.

 
تجربه‌تان از هر کتاب را در صفحه شخصی‌تان بنویسید
اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید، نوشته‌های روزمره را به سمت کتابخوانی سوق بدهید. روزمره‌‌هایتان را به کتاب گره بزنید و بعد از هر خواندن هر کتاب، درباره آن در صفحه شخصی خود بنویسید. این کار باعث می‌شود دیگر افرادی که آن کتاب را خوانده‌اند هم سراغ شما بیایند و پیرامون آن بحث کنید و به خواندن کتاب‌های تازه تشویق شوید.


کد مطلب: 786787

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/786787/چطور-کتابخوانی-عادت-روزمره-تبدیل-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com