جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
روایت هفته یازدهم لیگ برتر؛

لیگ امسال دو قطبی می‌شود؟/ روزهای شیرین فرهاد/ پرسپولیس ول کن جام نیست/ سپاهان فرصت گریز

سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 786672
این هفته تیم‌ها پس از یک‌شانزدهم جام حذفی وارد بازی‌های لیگ شدند، به جزء تراکتور و فجر که برابر حریفان لیگ برتری کنار رفتند، هوادار عنایتی هم به تیم دسته دومی خلیج‌فارس ماهشهر باخت و حذف شد.
لیگ امسال دو قطبی می‌شود؟/ روزهای شیرین فرهاد/ پرسپولیس ول کن جام نیست/ سپاهان فرصت گریز
گروه ورزشی جهان نيوز، ابراهیم جاگرانی: با شکست سپاهان و پیروزی سرخابی‌های پایتخت در هفته یازدهم لیگ برتر، به نظر می‌رسد به‌زودی بار دیگر شاهد تقابل دو قطبی‌های سنتی فوتبال ایران برای قهرمانی در بالاترین سطح فوتبال کشور باشیم.

این هفته تیم‌ها پس از یک‌شانزدهم جام حذفی وارد بازی‌های لیگ شدند، به جزء تراکتور و فجر که برابر حریفان لیگ برتری کنار رفتند، هوادار عنایتی هم به تیم دسته دومی خلیج‌فارس ماهشهر باخت و حذف شد.

چهار هفته باقی‌مانده تا پایان نیم‌فصل هم بناست مثل این هفته در یک روز برگزار شود.

و اما روایت بازی‌های این هفته (جمعه سوم دی ماه ۱۴۰۰):

آلومینیوم اراک ۰ ـ ۰ گل‌گهر سیرجان/ باز هم مساوی
مصاف دو تا از کم سابقه‌ترین تیم‌های لیگ برتر در هفته یازدهم لیگ بیست‌ویکم می‌توانست نبردی تمام عیار برای صدرنشینی و قهرمانی نیم‌فصل باشد، اگر هفته گذشته هفت امتیاز از گل‌گهر بابت استفاده غیرقانونی از «اریک بوکوم باگناما» کم نمی‌شد. آلومینیوم و گل‌گهر با شکست ۲ و ۴ گله فجرسپاسی و شهرداری آستارا در یک‌شانزدهم جام حذفی با روحیه به این دیدار آمدند. شاگردان قلعه‌نویی هم در اولین دیدار خود پس از کسر هفت امتیاز در لیگ، امیدوار بودند آلومینیوم بدون باخت را در اراک شکست دهند تا ثابت شود برای قرار گرفتن در بالای جدول هنوز هم با اراده و با انگیزه‌اند. اما حاصل تلاش دو تیم در ورزشگاه امام خمینی(ره) همان نتیجه اولین دیدار لیگ برتری آن‌ها در فصل گذشته در این ورزشگاه بود: مساویِ بدون گل. نتیجه‌ای که هر دو را یک رتبه پایین آورد، آلومینیوم اگرچه همچنان کنار استقلال بدون شکست و در صدر بهترین دفاع لیگ ماند اما با ۲۱ امتیاز جایش با پرسپولیس عوض شد و به پله چهارم رفت، گل‌گهر هم با ۱۳ امتیاز به نیمه دوم جدول و رتبه نهم سقوط کرد. باید دید این دو قطب جدید فوتبال کشور، پس از دو هفته ناکامی در پیروزی، هفته بعد بالاخره روی برد را می‌بینند یا نه!

هوادار تهران ۱ ـ ۰ تراکتورسازی تبریز/ پیروزی هوادار عنایتی برابر پرهوادار سولدو
فوتبال روی خوشش را به هوادار نشان داده و آن‌ها بعد از ناکامی در بازی‌های سخت شروع لیگ، در سه هفته اخیر هفت امتیاز از پرسپولیس، ذوب‌آهن و تراکتورسازی گرفته‌اند تا با ۱۲ امتیاز خود را به رتبه دهم و پشت سر گل‌گهر قلعه‌نویی برسانند. پیش از این سه بازی، آن‌ها از هشت بازی تنها دو گل و پنج امتیاز داشتند، اما حالا شرایط متفاوتی دارند و در دفاع هم کنار پرسپولیس در جمع چهار خط برتر دفاعی لیگ هستند. در این بازی محمدجواد محمدی دقیقه ۵۸ توانست با ضربه سر تماشایی خود دروازه یک سرخ‌پوش پرهوادار دیگر را باز کند و خوشحالی را به هم تیمی‌هایش هدیه دهد. خبر خوش دیگر برای عنایتی بازگشت مصدومان تیمش از جمله محمد قاضی با تجربه بعد از هفت هفته است. این تیم تازه لیگ برتری شده حالا به‌دنبال سومین برد متوالی و رفتن به نیمه بالای جدول است. تراکتور سالدو هم که امیدوار بود بعد از پیروزی هفته گذشته روی دور بیوفتد، با یک بازی بی‌برنامه و عصبی مثل دو هفته متوالی پیش از آن؛ باخت و با ۱۱ امتیاز یک رتبه سقوط کرد و در جایگاه یازدهم قرار گرفت. آن‌ها از دقیقه ۸۳ این بازی هادی محمدی را با کارت زرد دوم از دست دادند و بازی را ده نفره به پایان رساندند. هوادار و تراکتور پیش از این بازی در یک‌شانزدهم جام حذفی با شکست از تیم دسته دومی خلیج فارس ماهشهر و مس رفسنجان از آن مسابقات کنار رفتند.

پدیده مشهد ۰ ـ ۳ استقلال تهران/ فرهاد به قله رسید
فرار لحظه آخری استقلال از شکست برابر تیم دسته دومی نود ارومیه در یک‌شانزدهم حذفی، به مجیدی و تیمش فهماند در فوتبال غیرممکن وجود ندارد و نگاه به رتبه و جایگاه یک تیم، می‌تواند عامل شکست تیم به‌ظاهر بزرگ‌تر باشد. استقلالی‌ها با این نگاه وارد زمین شدند و همان نیمه اول با گل‌های جعفر سلمانی، رودی ژستد و آرمان رمضانی کار را تمام کردند و به قله لیگ بیست‌ویکم و در چند قدمی قهرمانی نیم‌فصل رسیدند. این اولین گل مهاجم فرانسوی استقلالی‌ها بود که مجیدی با وجود گل نزدن او، برای فرستادنش به ترکیب ثابت و درون زمین، اصرار داشت. نیمه دوم پدیده هر چه تلاش کرد و ضربه زد، به سدی به نام سیدحسین حسینی خورد که برای چهارمین کلین‌شبت متوالی و هفتمین بسته نگه داشتن دروازه‌اش مصمم بود، دقیقه ۶۷ یکی از این تلاش‌ها به قیچی برگردان زیبای محمدرضا فلاحیان ختم شد که شاید تنها یک سوپرواکنش می‌توانست مهار کند، و چنین هم شد تا این بازیکن حسرت بزرگی را با خود به خانه ببرد! این بازیکن پیش از این بازی در یک‌شانزدهم جام حذفی دبل کرد تا قعرنشین لیگ برتر، استقلال ملاثانی؛ یکی از سه قهرنشین لیگ یک را شکست دهد و به مرحله بعد صعود کند.


میثم حیدری که اولین بار برای آبی‌ها سوت می‌زد، در این دیدار شش کارت زرد به بازیکنان دو تیم داد و دقایق پایانی هم مسعود زائر بازیکن و سیدداود سیدعباسی سرمربی پدیده را از زمین مسابقه اخراج کرد. این تیم با همان دو گل زده و دو امتیاز در انتهای جدول ۱۶ تیمی لیگ برتر است و استقلال هم توانست با ۲۵ امتیاز از رتبه دوم به صدر جدول بیاید و تنهایی بر آن تکیه بزند.

نفت مسجدسلیمان ۲ ـ ۰ فجر شهیدسپاسی شیراز/ پایان فرود فراز؟
نفت با هفت و فجر با پنج هفته ناکامی و قرار گرفتن در رتبه‌های پایین جدول به هم رسیدند. شاگردان کمالوند با شکست شاهین بوشهر در پنالتی‌ها و صعود به جمع شانزده تیم جام حذفی، میزبان شیرازی‌هایی بودند که با شکست برابر آلومینیوم از این رقابت‌ها کنار رفتند. آن‌ها دقایق ۳۴ و ۳۹ با محمد بلبلی و میرهادی میرجوان به گل رسیدند. این اولین گل بلبلی بعد از ۹۵۸ دقیقه بازی در تیم‌های مختلف لیگ برتر بود، گل قبلی در هفته ماقبل پایانی لیگ هجدهم برای سپیدرود به نساجی زده بود. او دو دقیقه قبل از گل به‌جای جاسم کرار مصدوم وارد زمین شده بود! دو تیم مثل صنعت نفت ۱۰ امتیازی شدند و در رتبه ۱۳ و ۱۴ جدول ایستادند.

مس رفسنجان ۱ ـ ۲ نساجی مازندران/ بازی جذاب سه دفاعه
ترکیب سه دفاعه دو تیم نوید بازی جذابی می‌داد، و همین‌طور هم شد. اگر تیرک دروازه و درخشش نوشی‌صوفیانی و حقیقی نبود، شاید به همان تعداد گل‌های بازی دوستانه پیش‌فصل دو تیم [۳ ـ ۳]، گل رد و بدل می‌شد. رضا جعفری و حامدی شیری (پنالتی) در دقایق ۳۹ و ۸۳ برای قائم‌شهری‌ها و گادوین منشا هم دقیقه ۷۳ پنجمین پنالتی این فصل و تک گل تیمش را به ثمر رساند. این مهاجم نیجریه‌ای حالا با ۷ گل، که پنج تای آن پنالتی است، در صدر گلزنان قرار دارد.
میزبان و مهمان با شکست تراکتورسازی و آرمان‌گهر در جام حذفی به این بازی آمده بودند. مس بعد از چهار پیروزی و یک مساوی در پنج بازی اخیر باخت و با همان ۱۸ امتیاز در رتبه پنجم هفته قبل خود باقی ماند. شاگردان الهام ساکت هم مثل سه بازی گذشته نباختند تا این هفته با ۱۴ امتیاز و دو پله صعود، به نیمه بالای جدول و پله هشتم برسند.

این بازی که حاشیه‌هایی از جمله روی پنالتی‌ها داشت، در پایان با اعتراض محمد ربیعی سرمربی مس بابت زمان کم وقت‌های اضافه روبرو شد که ناصر جنگی او را کارت قرمز جریمه کرد.

سپاهان اصفهان ۱ ـ ۲ پیکان تهران/ استارت دوبارهٔ پیکان
پیکان بعد از دو شکست متوالی برابر سرخابی‌های پایتخت، به اصفهان و نقش جهان رسید. جایی که سپاهان در این فصل در آنجا شکست‌ناپذیر بوده است. شاگردان حسینی اما آمده بودند تا با جبران دو شکست هفته‌های قبل، به روزها و جایگاه خوب اوایل لیگ برگردند. اگرچه توپ و میدان دست اصفهانی‌ها بود اما دفاع جانانه خودروسازها، به‌ویژه ایستادگی فرهاد مجدکرمانشاهی دروازه‌بان این تیم، شاگردان نویدکیا را خسته و ناامید کرد. علیرضا کوشکی دقیقه ۱۶، روی یک ضدحمله سپاهان را غافلگیر کرد تا تیم نویدکیا بازنده به رختکن رود، دقیقه ۱۲ نیمه دوم با شکستن طلسم گل نزدن‌های فرشاد احمدزاده برای سپاهان، این تیم به پیروزی و ادامه صدرنشینی امیدوار شد، اما این محمدحسین فلاح بود که ۱۳ دقیقه پس از ورود به زمین، باز هم در یک ضد حمله در دقیقه ۷۷ و روی یک ضربه زیبا، کریستوفر نت اتریشی و سپاهانی‌ها را به شوک برد و اولین شکست خانگی آن‌ها را رقم زد، هرچند خودش هم ۱۲ دقیقه بعد با کارت زرد دوم و اخراج از زمین غافلگیر شد.

سپاهان و پیکان که با برد حداقلی برابر ستارگان اورکی اسلام‌شهر و قشقایی شیراز در یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی به مصاف هم رفته بودند، در پایان این بازی با یک پله سقوط و صعود و ۲۲ و ۱۸ امتیاز، به‌ترتیب به رتبه دوم و ششم جدول رسیدند.

پرسپولیس تهران ۲ - ۰ ذوب‌آهن اصفهان/ سرخ‌های صدردوست
شاگردان گل‌محمدی و تارتار با دو پیروزی پرگل ۴ و ۳ بر صفر برابر ویستاتوربین تهران و رایکا بابل در یک‌شانزدهم جام حذفی، به‌هم رسیدند.

پرسپولیس درست مثل نیم فصل گذشته، هرچند آن‌چنان خوب بازی نمی‌کند اما خودش را رفته رفته به صدر جدول نزدیک می‌کند تا همچنان پس از پنج قهرمانی متوالی، باز هم یک مدعی جدی برای این عنوان باشد.

شاگردان گل‌محمدی در این دیدار کم‌موقعیت، ابتدا دقیقه ۶۲ با اشتباه فاحش پارسا جعفری دروازه‌بان جوان ذوب‌آهن روی توپ ارسالی وحید امیری به گل رسیدند. بعد از آن هم دقیقه ۸۸ به پنالتی‌ای رسیدند که مهدی ترابی توانست با وجود تشخیص درست جعفری، پرسپولیس را دو گله کند و با ۲۲ امتیاز در کنار سپاهان در رتبه سوم جدول قرار دهد. شاگردان تارتار هم با همان ۱۱ امتیاز، یک رتبه پایین‌تر رفتند و در جایگاه دوازدهم قرار گرفتند.


فولاد خوزستان ۰ - ۰ صنعت نفت آبادان/ این شهرآورد هم کسل بود
فولاد و صنعت نفت با پیروزی برابر شهرداری نوشهر و شمس‌آذر قزوین در جام حذفی و صعود به جمع ۱۶ تیم یک‌هشتم نهایی به یکی از سه شهرآورد خوزستان رسیدند.

شاگردان نکونام و منصوریان در این دیدار بازی چندان جذاب و زیبایی به نمایش نگذاشتند تا این شهرآورد هم مثل شهرآورد تهران بدون گل و بی‌روح به پایان برسد.

هر دو تیم با این نتیجه یک پله در جدول سقوط کردند، فولاد با ۱۷ انتیاز به رتبه هفتم و صنعت با ۱۰ امتیاز به رتبه دهم رفت.

بازی‌های هفته بعد (دوازدهم):
هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال کشور هم در یک روز و در پنج ساعت مختلف برگزار می‌شود. ابتدا نساجی و نفت مسجدسلیمان از ساعت ۱۴:۳۰ در ساری به مصاف هم می‌روند. چهار بازی بعد ساعت ۱۵ در کرج (پیکان - پدیده)، تبریز (تراکتور - ذوب‌آهن)، سیرجان (گل‌گهر - مس) و شیراز (فجر - هوادار) برگزار می‌شود. ساعت ۱۶ هم حساس‌ترین دیدار هفته را سپاهان و پرسپولیس هم‌امتیاز در اصفهان برگزار می‌کنند. ساعت ۱۷ و ۱۸ هم به‌ترتیب صنعت‌ - آلومینیوم و استقلال - فولاد در آبادان و تهران با هم رقابت می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *