شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

شهیدی که برای نجات یک پیرمرد به دل آتش زد

دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 786597
غلام احمدی‌تبار از شهدای کارگر لرستان است که در دوران انقلاب وقتی مردم به ژاندارمری خرم‌آباد حمله کردند و زندان را آتش زدند تا زندانیان را نجات دهند در این هنگام در میان آتش، پیرمردی بود که غلام با کمال شجاعت و ایمان قوی خود، برای نجات پیرمرد، میان آتش رفت و او را از دل شعله‌ها بیرون کشید.
شهیدی که برای نجات یک پیرمرد به دل آتش زد
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، شهدا، سعادتمندان و پاکبازانی هستند که در میدان جهاد فی‌سبیل‌الله، از مرگ واهمه‌ای نداشته و نصرت حق و یاری دین خدا و جهاد با دشمنان خدا را، فوز عظیم می‎دانند. اکنون که ما بازمانده این قافله سعادتمند هستیم، باید ضمن پیروی از آرمان‌های والا و احترام به مقام شامخ آنها، در جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره این عزیزان، تلاش وافر و مضاعفی داشته باشیم. رهبر معظم انقلاب می‎فرماید: «امروز زنده نگه داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست.»

استان لرستان ۱۳۱ شهید کار و تولید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که در ایکنای لرستان تلاش داریم بخش از زندگی و شهادت این شهدا را معرفی کنیم که در این هفته به معرفی شهیدان غلام احمدی‎تبار، یدالله آتش‌پرور، نجم‌الدین احمدپور و پاپی‎علی ابراهیمی می‎پردازیم.

شهید غلام احمدی‎تبار یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۲۴ در شهرستان دره‌شهر به دنیا آمد پدرش صیدعباس و مادرش قدم نام داشت. غلام خواندن و نوشتن نمی‎دانست. کارگر بود و سال ۱۳۴۸ ازدواج کرد، صاحب یک پسر و دو دختر شد. ۲۳ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ در خرم‎آباد، هنگام شرکت در تظاهرات، توسط عوامل رژیم ستم‌شاهی، بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید و پیکر وی در شهر خرم‎‌آباد دفن شد.

او از بهترین افراد خویشاوندان و حتی طایفه خودش بود روحیه و اخلاق بسیار خوبی داشت. به مردم بیچاره و درمانده، فوق‌العاده کمک می‎کرد. درد همنوعان خود را درک می‎کرد. ظلم و ستمی که مردم از رژیم طاغوت کشیدند را درک کرد. برای نجات آن‌ها دوشادوش ملت، علیه طاغوت، مبارزه مداوم انجام داد تا اینکه در این راه به شهادت رسید.

خانواده این شهید در بیان خاطره‌ای از شهید گفتند: «زمانی که ارتش خرم‌آباد برای کمک به ارتش تهران روانه شده بود غلام با همکاری سایر همشهریان، در برابر آن‌ها با سلاح ایستادگی کردند و جلوی حرکت آن‌ها را گرفتند. بعد از آنکه به ژاندارمری حمله کردند و زندان را آتش زدند تا زندانیان را نجات بدهند در این هنگام در میان آتش، پیرمردی بود که غلام با کمال شجاعت و ایمان قوی خود، برای نجات پیرمرد، میان آتش رفت و او را از دل شعله‌ها بیرون کشید. بعد مقداری پول به پیرمرد داد و او را روانه روستای محل زندگی‎اش کرد».

شهید غلام احمدی‎تبار از خانواده‌های محروم، مستضعف و ستمدیده جامعه بود. در کوه‌ها به شغل دامداری مشغول بود؛ انسانی متدین و پایبند به اصول و ضوابط اسلامی بود. هرگز به طرف کار‌های خلاف نمی‎رفت و نماز و روزه را فراموش نمی‎کرد. مردم را به راه خدا و ادای فرایض دین اسلام دعوت می‌کرد.

شهید یدالله آتش‌پور یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۴۲ در روستای چگنی از توابع شهرستان خرم‎آباد به دنیا آمد، پدرش مراد لوله‌کش شرکت نفت بود و مادرش حنیفه نام داشت. یدالله تا پایان دوره متوسطه، در رشته مدیریت بازرگانی درس خواند و دیپلم گرفت. ۲۳ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ در بمباران هوایی خرم‎آباد، بر اثر ریزش آوار، به شهادت رسید و پیکر وی را در گلزار شهدای شهر خرم‌آباد به خاک سپردند.

شهید پاپی‎علی ابراهیمی دهم مهرماه سال ۱۳۳۴ در شهرستان خرم‎آباد به دنیا آمد. پدرش شیرمحمد و مادرش سنگین نام داشت. پاپی‌علی تا پایان دوره ابتدایی درس خواند، کارگر بود و به‌عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت و به اسارت نیرو‌های عراقی درآمد. دوم مهرماه سال ۱۳۵۹ در عراق بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید و پیکر مطهرش به وطن بازنگشت.

شهید نجم‌الدین احمدپور سوم شهریورماه سال ۱۳۳۴ در شهرستان خرم‌آباد دیده به جهان گشود. پدرش جهانگیر، بنا بود و مادرش قزی نام داشت. نجم‌الدین، در حد خواندن و نوشتن سواد آموخت. خیاط بود و سال ۱۳۵۷ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و یک دختر شد. هشتم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۵، در بمباران هوایی خرم‎آباد بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر وی را در قبرستان خضر شهر خرم‎آباد به خاک سپردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *