کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاربردهای سولفات آلومینیوم در صنایع مختلف

5 دی 1400 ساعت 13:37


سولفات آلومینیوم، آلوم، زاج سفید یا زاج، نوعی ماده شیمیایی سفید رنگ است که کاربردهای بسیار متنوعی در زندگی روزمره افراد دارد. همچنین در چندین صنعت ضروری استفاده می شود. در واقع می توان گفت که شما احتمالا هر روز بدون این که بدانید، با آن در تماس هستید! در این مقاله کاربردهای سولفات آلومینیوم در صنایع مختلف را بررسی کرده ایم.

کاربردهای خانگی سولفات آلومینیوم

اغلب افراد فکر می کنند که موارد استفاده از مواد شیمیایی تنها به محیط های صنعتی و خارج از خانه محدود می باشد. این در حالی است که برخی از رایج ترین کاربردهای سولفات آلومینیوم در داخل خانه یافت می شود.

این ترکیب اغلب در جوش شیرین یافت می شود، اگرچه در مورد مناسب بودن افزودن این ماده به رژیم غذایی اختلاف نظر وجود دارد. برخی از ضد تعریق ها از سولفات آلومینیوم برای ایجاد خواص ضد باکتریایی استفده می کنند.

اگرچه از سال 2005، FDA آن را به عنوان کاهش دهنده رطوبت به رسمیت نمی شناسد. با این حال، این ترکیب جزء منعقدکننده هایی است که برای جلوگیری از خونریزی در بریدگی های کوچک و سطحی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد سولفات آلومینیوم در باغبانی

یکی دیگر از کاربردهای جالب سولفات آلومینیوم در اطراف خانه، در باغبانی است. با توجه به این که سولفات آلومینیوم قدرت اسیدی بالایی دارد، در برخی از موارد به خاک های بسیار قلیایی اضافه می شود تا PH گیاهان را متعادل کند.

هنگامی که سولفات آلومینیوم با آب تماس پیدا می کند، هیدروکسید آلومینیوم و محلول اسید سولفوریک بسیار رقیق شده تشکیل می دهد که می تواند اسیدیته خاک را تغییر دهد.

باغبانانی که ادریسی می کارند از این خاصیت برای تغییر رنگ گل (آبی یا صورتی) گل هندی استفاده می کنند. این گیاه به pH خاک بسیار حساس است و رنگ آن در خاک های با درجات PH مختلف، متغیر می باشد.

تصفیه آب، رایج ترین کاربرد سولفات آلومینیوم

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توانیم آب آشامیدنی سالمی را از شیر آب دریافت کنیم؟ این کار دقیقا به کاربرد سولفات آلومینیوم در تصفیه آب اشاره دارد. تامین کنندگان آب شهری، مانند شرکت آبرسانی محلی شما، از این ماده برای تصفیه آب و آماده کردن آن برای مصرف انسان ها استفاده می کنند.

هنگامی که سولفات آلومینیوم به آب اضافه می شود، ناخالصی های میکروسکوپی را به صورت ذرات بزرگتر و درشت تر جمع می کند یا حداقل به اندازه ای بزرگ می شوند که بتوان آن ها را از آب خارج کرد.

سپس این توده ها در کف ظرف ته نشین می شوند و می توانند به راحتی فیلتر شوند. این امر آب را برای نوشیدن ایمن تر می کند. بر همین اساس، گاهی اوقات از زاج نیز در استخرها برای کاهش تیرگی و جلوگیری از کدر شدن آب استفاده می شود.

علاوه بر این، آب غیر آشامیدنی نیز ممکن است برای تصفیه با این ماده شیمیایی تصفیه شود. در پساب ها و فاضلاب های صنعتی، باکتری ها یا رسوباتی وجود دارد که ورود آن ها به محیط زیست باعث ایجاد آلودگی شده و به آن آسیب می زنند. برای جلوگیری از اثرات نامطلوب این پساب های صنعتی، آن ها را با سولفات آلومینیوم صنعتی تصفیه می کنند تا آلودگی ها و سموم از آن جدا شده و به محیط زیست وارد نشود.

کاربرد سولفات آلومینیوم برای رنگرزی پارچه

رنگرزی و چاپ روی پارچه یکی دیگر از کاربردهای سولفات آلومینیوم است. هنگامی که این ترکیب در مقدار زیادی آب با pH خنثی یا کمی قلیایی حل شود، ماده ای رنگی به نام هیدروکسید آلومینیوم تولید می کند. این ماده رنگی با نامحلول کردن رنگ در آب، به چسبیدن رنگ ها به الیاف پارچه کمک می کند.

بنابراین می توان گفت که نقش سولفات آلومینیوم به عنوان یک «تثبیت کننده» رنگ است؛ به این معنی که با ساختار مولکولی رنگ و پارچه ترکیب می شود تا زمانی که پارچه خیس می شود، رنگ تمام نشده و از بین نرود.

کاربرد سولفات آلومینیوم در کاغذ سازی

در گذشته از سولفات آلومینیوم در ساخت کاغذ نیز استفاده می شد. امروزه مواد مصنوعی بیشتر جایگزین آن شده است. سولفات آلومینیوم به تعیین مشخصات کاغذ کمک می کند. در این فرآیند، سولفات آلومینیوم با صابون رزین ترکیب می شود تا قدرت جذب کاغذ تغییر کند. این امر خاصیت جذب جوهر کاغذ را تغییر می دهد.

کاربرد سولفات آلومینیوم در کاغذ سازی برای ایجاد محیط اسیدی بوده و خمیر را در شرایط اسیدی قرار می دهد. استفاده از عوامل اندازه‌گیری مصنوعی به این معنی است که می توان کاغذ بدون اسید تولید کرد. کاغذهای بدون اسید به سرعت کاغذهای اسیدی تجزیه نمی شوند و به زمان بیشتری نیاز دارند.

کاربرد در پزشکی و داروسازی

گستردگی موارد کاربرد سولفات آلومینیوم به قدری است که این ماده به رشته پزشکی  نیز وارد شده و به پیشرفت آن کمک کرده است. سولفات آلومینیوم کاربردهای عملی متعددی در زمینه پزشکی دارد. این ماده در درجه اول به عنوان یک عامل انعقاد کننده در درمان بریدگی ها و ساییدگی های جزئی استفاده می شود.

همچنین به دلیل خواص ضد باکتریایی آن در تولید دئودورانت نیز به کار می رود.

این ترکیب آنتی ژن های پروتئینی را در محلول جذب کرده و به رسوب تبدیل می کند.

رسوب حاصله با ساده تر شدن آزادسازی آهسته آنتی ژن از انبار واکسن تشکیل شده در محل تلقیح، ایمنی زایی واکسن را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، محلول های حاوی 5 تا 10 درصد سولفات آلومینیوم به عنوان کاربردهای موضعی برای زخم ها و جلوگیری از ترشحات کثیف از سطوح مخاطی استفاده شده اند.
سولفات آلومینیوم در مواد مورد استفاده در صنعت داروسازی نیز یافت می شود. به عنوان مثال، از آن در تهیه قطره گوش استات آلومینیوم استفاده می شود.

آلوم در صنایع غذایی

زاج برای اهداف متعدد در غذایی که می خوریم استفاده می شود و به طور کلی زمانی که مطابق با شیوه تولید خوب استفاده شود، ایمن شناخته می شود. در آب محلول است و در نتیجه عمدتا به عنوان قوام دهنده و امولسیفایر استفاده می شود.
از جمله موارد استفاده از آلوم در صنایع غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سخن پایانی

احتمالا پیش از نمی دانستید که سولفات آلومینیوم برای تولید بسیاری از محصولاتی که روزانه از آن ها استفاده می کنید، به کار می رود. گستردگی این موضوع به اندازه ای است که حتی آبی که می نوشید با استفاده از سولفات آلومینیوم فیلتر می شود! امیدواریم که با مطالعه این مقاله، به پاسخ سوالات خود در رابطه با کاربردهای سولفات آلومینیوم در صنایع مختلف رسیده باشید.


کد مطلب: 786466

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/786466/کاربردهای-سولفات-آلومینیوم-صنایع-مختلف

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com