جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

کدام سنین درگیر کرونای«اُمیکرون» می شوند؟

شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 786339
دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، در ارتباط با وضعیت سویه اومیکرون در کشور، توضیحاتی ارائه داد.
کدام سنین درگیر کرونای«اُمیکرون» می شوند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، حمیدرضا جماعتی، صبح شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: سویه اومیکرون سرایت پذیری بالاتری به نسبت سویه‌های قبلی ویروس کرونا دارد و بر اساس مطالعات انجام شده، بیشترین سنینی که دچار مشکلاتی به واسطه این ویروس می‌شوند، سن ۲۰ تا ۳۰ سال و افراد بالای ۶۰ سال هستند.

البته سویه اومیکرون به نسبت دلتا، ۴۰ تا ۵۰ درصد میزان بستری کمتری داشته است.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ ادامه داد: با توجه به سرایت پذیری بالای سویه اومیکرون، مردم حتماً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و رستوران‌ها و کنسرت‌ها و مجامع مختلف بدانند که اومیکرون به راحتی بین افراد منتقل می‌شود.

وی افزود: توصیه می‌شود افراد حتماً دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند و با توجه به شیوع بیشتر این ویروس بین سن ۲۰ تا ۳۰ سال، حتماً موضوع تزریق دوز سوم جدی گرفته شود.

جماعتی تاکید کرد: کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، توصیه کرده واکسیناسیون در سنین کمتر نیز انجام شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز مصرف دو قرص "پکسلووید" و "مولنوپیراویر" را داده و در کشور ما نیز توانایی ساخت این دو دارو توسط شرکت‌های داروسازی داخلی وجود دارد و حتی تعدادی از این دارو‌ها را ساخته و در انتظار مجوز سازمان غذا و دارو هستند.

وی افزود: موارد مصرف این دو دارو در افرادی است که در شروع بیماری کرونا هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند و امکان انتشار بیماری و تشدید آن و امکان بستری شدن در آن‌ها وجود دارد و این طور نیست که در هر فردی که سیستم ایمنی خوبی دارد، این دارو‌ها مصرف شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، درباره مجوز مصرف دارو‌های پکسلووید و مولنوپیراویر در ایران، گفت: این دارو‌ها یک بار در سازمان غذا و دارو در هفته گذشته بررسی شده و، چون آن زمان مستندات هنوز کافی نبود، بررسی به جلسه بعد موکول شد و احتمالاً هفته آینده این دارو‌ها در کشور تایید خواهد شد.

دو شرکت دارویی سنتز مولکول آن را انجام داده و چند شرکت نیز تولید را انجام می‌دهند. پس از تایید سازمان غذا و دارو، این دارو‌ها وارد بازار می‌شود.

جماعتی اظهار داشت: در جلسه‌ای با متخصصان آمار وزارت بهداشت، به این نتیجه رسیدیم که فرمول رنگ بندی کرونایی باید تغییر کند.

البته باید ببینیم رفتار سویه اومیکرون در سایر کشور‌ها به چه شکل است.

لذا، این احتمال وجود دارد که در روز‌های آینده، تغییر یا عدم تغییر رنگ بندی کرونایی مشخص شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تزریق دوز چهارم واکسن کرونا، افزود: درباره تزریق دوز چهارم واکسن کرونا، به جز چند کشور که آن هم در افراد پرخطر، صحبتی نشده و فعلاً پروتکلی وجود ندارد.

جماعتی با عنوان این مطلب که هنوز درباره رفتار سویه اومیکرون اطلاعات زیادی نداریم، گفت: کشور‌ها در مورد دوز چهارم صحبتی نمی‌کنند و حداقل باید دو ماه بگذرد تا ببینیم شدت آن به نسبت دلتا چقدر است.

وی ادامه داد: هنوز ارزیابی از اینکه سیستم ایمنی با دوز سوم چه رفتاری در برابر ویروس دارد، مشخص نیست.

حداقل تا دو ماه آینده باید صبر کنیم تا ببینیم سیستم ایمنی بدن افراد چه رفتاری خواهد داشت و بعد برای دوز چهارم تصمیم بگیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سوی ی امیکرون درحال گسترش ومتولیان بهداشتکجایند؟!!