يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲

دولت حقوق مدیران ۶ دستگاه غیرشفاف را قطع کرد

پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب: 786112
گزارش‌ها نشان می‌دهد حقوق برخی از مدیران دولتی به دلیل درج‌نکردن اطلاعات در سامانه پاکنا تا‌کنون پرداخت نشده است.
قطع حقوق مدیران ۶ دستگاه غیرشفاف
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، از آنجایی که در پایان آبان‌ماه دستگاه‌هایی که اطلاعات حقوق و دستمزد نیروی انسانی خود را در سامانه پاکنا ثبت نکرده بودند، متعهد شدند که تا نیمه‌آذرماه این فعل را انجام دهند و اگر این فعل انجام نشود، طبیعتاً حقوق مدیران پرداخت نمی‌شود، گزارش‌ها نشان می‌دهد حقوق برخی از مدیران دولتی به دلیل درج‌نکردن اطلاعات در سامانه پاکنا تا‌کنون پرداخت نشده است، این در حالی است که افکار عمومی خواستار شفاف‌سازی حقوق و دستمزد کارمندان دولت و به ویژه مدیران است، از این رو از پرداخت‌نشدن حقوق مدیرانی که اطلاعات خود را در سامانه پاکنا شفاف نمی‌کنند حمایت می‌کند.

ماجرای حقوق‌های نجومی مدیران دولتی را همه به یاد دارند و همچنان از آن به عنوان یک بمب خبری یاد می‌شود، زیرا وقتی عمده شاغلان با حداقل دستمزد روزگار سپری می‌کنند و بخشی از جامعه نیز حتی از درآمد ماهانه معادل حداقل دستمزد نیروی کار نیز محروم است طبیعی است که روی دستمزد‌های بالای مدیران دولتی حساسیت وجود داشته باشد.

بررسی بودجه عمومی نشان می‌دهد که هزینه‌های جاری و به‌طور مشخص حقوق و دستمزد عمده بودجه را به خود اختصاص داده‌است در چنین شرایطی شفاف‌سازی هزینه‌های جاری گام اول برای کنترل هزینه‌ها است به ویژه آنکه حقوق مدیران دولتی نیازمند نظامند‌سازی می‌باشد، زیرا با گذشت چند سال از رسوایی حقوق‌های نجومی در دولت حسن روحانی و وضع قانون شفاف‌سازی حقوق مدیران در سامانه الکترونیکی هنوز این قانون به طور کامل عملیاتی نشده‌است و همچنان در رابطه با اجرای کامل این قانون مقاومت‌هایی به چشم می‌خورد، اما به نظر می‌رسد دولت سیزدهم مصمم است که این قانون عملیاتی شود به ویژه آنکه در روز‌های پایانی آبانماه بخشی از حقوق مدیران که اطلاعاتشان در سامانه پاکنا ثبت نشده‌بود، پرداخت نشد و بعد از ارائه تعهد جهت ثبت این اطلاعات تا ۱۵ آذرماه سال جاری این پرداخت‌ها انجام شد.

در این میان شواهدی وجود دارد مبنی بر آنکه حقوق برخی از مدیرانی که اطلاعاتشان در پاکنا درج نشده همچنان پرداخت نشده‌است، (گفته می‌شود که شش دستگاه دولتی هنوز نیمی از اطلاعات نیروی کار خود را در سامانه پاکنا درج نکرده‌اند) این در حالی است که افکار عمومی همچنان به‌دنبال شفاف‌سازی حقوق و دستمزد مدیران دولتی می‌باشد.

راه‌اندازی سامانه حقوق و مزایا (پاکنا) از تکالیف ماده‌۲۹ قانون برنامه ششم توسعه است و از اواخر سال‌۱۳۹۶ این سامانه راه‌اندازی شد و از اوایل سال‌۱۳۹۷ دستگاه‌های اجرایی مشمول موظف به ورود اطلاعات بودند. اما بسیاری از دستگاه‌ها از اجرای قانون به هر بهانه‌ای سرپیچی کردند.

از قانون بودجه‌۱۳۹۸ تا کنون، به منظور شفاف‌سازی، وضعیت پرداخت‌های حقوقی ثبت اطلاعات در سامانه حقوق مزایا به طور جدی دنبال شد و حتی در قانون بودجه‌۱۳۹۹ و ۱۴۰۰‌پراخت حقوق و مزایا مشروط به ثبت اطلاعات شد و در نهایت مقرر شد از خرداد امسال پرداخت حقوق کارکنان تنها براساس ثبت اطلاعات در سامانه پاکنا انجام شود.

سازمان اداری و استخدامی در آبان‌ماه اعلام کرد که حقوق کارمندانی که اطلاعات آن‌ها در سامانه پایگاه اطلاعات کارکنان دولت وارد نشده‌باشد حقوق دریافت نمی‌کنند.
سازمان اداری و استخدامی با همراهی سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش می‌کنند سامانه حقوق و مزایا فعال باشد و برای این منظور زیرساخت‌های لازم نیز فراهم شده‌است.

همه دستگاه‌ها
«به گفته میثم لطیفی» رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز البته برخی دستگاه‌ها قوانین خاص خود را دارند، به همین دلیل در ماده۲۹‌قانون برنامه ششم توسعه، نام تمامی دستگاه‌های مشمول - اعم از اینکه قانون خاص خود را دارند یا از قانون عام تبعیت می‌کنند آورده شده است تا هیچ دستگاهی عذر و بهانه برای وارد کردن اطلاعات پرداختی‌های خود نداشته باشد و نهایتاً یک انضباط مالی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه ۱۵۰‌دستگاه اصلی و مادر در سامانه پاکنا احصا شده‌اند، تصریح کرد: نزدیک به ۳۰‌دستگاه تقریباً کامل و ۴۰‌دستگاه بیش از ۸۰‌درصد از اطلاعاتشان را وارد کرده‌اند و ۱۷‌دستگاه نیز هیچ اطلاعاتی را در سامانه ثبت نکرده‌اند.

به ادعای معاون رئیس‌جمهور سازمان اداری و استخدامی با دستگاه‌های اجرایی برای ورود اطلاعات پرداختی کارکنانشان، مذاکراتی انجام داده‌است و مقرر شده بالاترین مقام مجاز دستگاه‌های اجرایی که عموماً معاونان اداری و مالی هستند به سازمان اداری و استخدامی کشور تعهد کتبی بدهد که اطلاعات را هرچه سریع‌تر وارد می‌کنند، صدور مجوز پرداخت حقوق کارکنان نیز از سوی این سازمان انجام می‌شود.

سامانه سینا و دانا
وی همچنین از راه‌اندازی دو سامانه با عناوین سامانه یکپارچه نظام اداری، «سینا» و داشبورد اطلاعاتی نظام اداری، «دانا» در آینده نزدیک خبر داد که این سامانه‌ها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا بدانند وضعیت نیروی انسانی، حقوق و دستمزد و میانگین سنی آنان در کشور به چه صورت است.

در بخشی از ماده‌۲۹ قانون برنامۀ ششم توسعه تکلیف شده‌است، دسترسی به اطلاعات پرداختی‌ها برای نهاد‌های نظارتی و عموم مردم فراهم شود که این امر نیز انجام می‌شود.

حقوق‌ها طبق وعده واریز نشد؟
ثبت اطلاعات کارکنان از جمله حقوق و مزایای آن‌ها در سامانه پاکنا و حقوق مزایا بر اساس تکلیف ماده‌۲۹‌قانون برنامه ششم توسعه در راستای شفاف‌سازی پرداخت‌ها انجام می‌شود و در قانون بودجه در دو سال اخیر تأکید بر این بوده که دولت هر گونه پرداخت حقوق را بر اساس اطلاعات درج شده در این سامانه انجام دهد و در سال جاری نیز تأکید شده‌بود که دولت پرداخت حقوق را از خرداد‌ماه به شرط اطلاعات ثبت شده در سامانه انجام دهد.

بر این اساس با توافق بین سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت اقتصاد و دارایی از آبان‌ماه قرار بود که پرداخت‌ها مشروط به درج اطلاعات باشد، اکنون با توجه به لیستی که از سوی سازمان اداری و استخدامی به دو دستگاه دیگر ارائه شده اینکه نسبت به توافق صورت گرفته اقدام خواهد شد و حقوق مسئولان مربوطه یعنی بالاترین مقام دستگاه اجرایی، معاون مالی و ذی‌حساب پرداخت نشود، به تصمیم سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در اجرای قانون بر می‌گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *