کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

داد و ستد کودکان به جای پول نقد!

27 آذر 1400 ساعت 11:05

نهادهای حقوق بشری درباره یک فاجعه انسانی در آستانه زمستان در افغانستان خبر دادند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از روزنامه خراسان، افغانستان از زمان تسلط طالبان در آشوب است و به دلیل خشکسالی نیز وضعیت اقتصادی این کشور هر روز بدتر می‌شود. در چنین شرایطی خانواده‌های فقیر که متحمل بیشترین آسیب شده‌اند، گاه مجبورند همه چیز حتی فرزندانشان را برای امرار معاش بفروشند. در این میان بار دیگر زنان و دختران اولین قربانیان هستند.

سازمان ملل به تازگی با اعلام نگرانی درباره نابسامانی‌های داخلی افغانستان و تاثیر آن بر سرنوشت زنان و دختران اعلام کرد که حدود ۸۰ درصد از آوارگان داخلی این کشور که از ماه اوت مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند، زنان و کودکان هستند. به گزارش دویچه وله، هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف نیز در بیانیه‌ تازه‌ای اعلام کرد: «ما گزارش‌های موثقی دریافت کرده‌ایم که برخی خانواده‌های افغان حتی دختران ۲۰ روزه خود را برای ازدواج اجباری در آینده، در ازای دریافت پول واگذار کرده‌اند.»

محمد ابراهیم، ساکن کابل، یکی از این افراد است که به دویچه‌وله می‌گوید چاره‌ای جز پیشنهاد دادن دختر ۷ ساله‌اش جمیله، در ازای بدهی‌اش نداشته است. او می‌گوید: «طلبکار آمد و گفت یا بدهی‌ات را بده یا خانه‌ات را به آتش می‌کشم. او در آخر پذیرفت که دخترم را در ازای بدهی‌ام به مبلغ ۶۵ هزار افغانی (۶۲۰ یورو) با خود ببرد.» این در حالی است که کمتر از سه هفته پیش، ملا هبت‌ا... آخوندزاده، رهبر گروه طالبان فرمانی شش ماده‌ای درباره «حقوق زنان» صادر کرده بود. در فرمان هبت‌ا... «ازدواج اجباری» دختران رد شده بود.

با این حال، محبوبه سراج، فعال برجسته حقوق زنان افغان به سی‌ان‌ان می‌گوید: «دختران جوان افغان در حال تبدیل شدن وسیله‌ای برای پرداخت بهای مواد غذایی شده‌اند؛ زیرا در غیر این صورت خانواده آن ها از گرسنگی خواهند مرد.» کودکان در حالی به فروش می رسند که بررسی سازمان نجات کودکان (Save The Children) نشان می‌دهد بعد از تصرف افغانستان توسط طالبان شمار کودکانی که به غذای کافی دسترسی ندارند به 3.3 میلیون تن افزایش یافته است و این وضعیت در زمستان پیش رو بدتر خواهد شد. سخنگوی برنامه جهانی غذا به خبرنگاران گفت که براساس بررسی‌های آنان تخمین زده می‌شود که ۹۸ درصد از افغان‌ها به اندازه کافی غذا برای خوردن ندارند.

او اظهار کرده که از هر ۱۰ خانواده، 7 خانواده به قرض گرفتن غذا متوسل می‌شوند که آن ها را به عمق فقر سوق می‌دهد.همزمان روز گذشته ویدئویی از مصاحبه یک گزارشگر ایرانی با مادر کودک افغان که مجبور به فروش بچه هایش شده پربازدید شد. علاوه بر این، یورونیوز با توجه به گزارش‌ها از افزایش شمار خودکشی‌ها در این کشور به دلیل نابودی خانواده خبر داد.  در میان افرادی که خودکشی کرده‌اند شمار قابل توجهی از مردان سرپرست خانواده نیز دیده می‌شوند که به دلیل افزایش بهای همه کالاها از یک سو و بیکاری و نبود منبع درآمدی برای سیر کردن شکم اعضای خانواده از سوی دیگر، به زندگی خود پایان داده‌اند.


کد مطلب: 785591

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/785591/ستد-کودکان-جای-پول-نقد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com