جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱
مسئولان بخش مسکن:

بانک‌ها ۹۰۰ هزار خانه خالی دارند

شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 785554
طبق آمار‌ ارائه شده طی سال‌های اخیر، حدود چهار میلیون واحد‌ خالی مسکونی در کشور وجود دارد که به گفته معاون وزیر راه و شهر‌سازی 900 هزار واحد آن در اختیار بانک‌ها است.
بانک‌ها ۹۰۰ هزار خانه خالی دارند
به گزارش جهان نيوز، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر‌سازی چندی روز پیش با تاکید بر اینکه در تاریخ ۱۷ آبان ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به ریاست سازمان امور مالیاتی یک میلون و ۱۷۴ هزار واحد خالی را معرفی کرده‌ایم که اکثریت آنها متعلق به اشخاص حقوقی هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰۰ هزار واحد خانه خالی متعلق به اشخاص حقوقی است. اطلاعات تهیه شده به صورت دستی و در قالب سی دی تحویل سازمان امور مالیاتی شده است.

همچنین یک عضو انجمن انبوه سازان مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده تولید مسکن طی سال‌های اخیر، تبدیل به واحد‌های خالی شده است.

سید محمد مرتضوی ادامه داد: نمی‌توانیم وجود چهار میلیون واحد مسکونی خالی را رد کنیم. از طرفی آمار‌های واحد‌های مسکونی در اختیار سامانه املاک و اسکان نیز هنوز مطابق واقعیت جامعه نیست چرا که هنوز خانواده‌هایی هستند که مجاب به ثبت اطلاعاتشان در این سامانه نشده‌اند.

عضو انجمن انبوه سازان مسکن گفت: در وجود خانه‌های خالی علاوه‌بر بانک‌ها، بخش خصوصی هم سهیم است. آسیب شناسی‌ها نشان می‌دهد تولیدات اساسا تقاضا محور نبوده است. یعنی از بین چهار میلیون واحد خالی تنها یک میلیون تحت تملک بانک‌ها هستند و بدانیم سه میلیون از واحد‌های خالی به علت نامتناسب ‌سازی آنها خالی مانده است. شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

علی نظافتیان؛ دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی هم گفت: یکی از مشکلات بانک‌ها در زمان تملک این است که چگونه آن را به فروش برسانند؟ چرا که اگر در موعد قانونی این دارایی‌ها به فروش برسند مشمول جرائم مالیاتی نخواهند شد.

او افزود: مشکل بعدی اینجاست که در زمان فروش ارزش ملک به هنگام فروش با زمان تملک آن تفاوت داشته و از ارزش آن کاسته شده است(!) فروش این املاک برای بانک‌ها نیز سخت است. تمایل چندانی برای بانک‌ها برای حفظ املاک وجود ندارد و وثایق نقد شونده به سود بانک‌هاست به جای املاک، چرا که فروش املاک دردسرساز است.

حدادی؛ نماینده مجلس هم تصریح کرد: بانک‌های ما بنگاه داری را ادامه می‌دهند و انتظار مردم از بانک‌ها محقق نمی‌شود. بانک‌های ما در مسکن، تولید و صنایع و... نباید صرفه اقتصادی خود را ببینند، چرا که مشارکت مردم در بانک‌ها در راستای رشد تولید است. روش فعلی بانک‌ها، پاسخگوی نیاز مردم نبوده و نیازمند تحول اساسی است به ویژه در تولید مسکن، چرا که در این بازار عرضه مهم است.

۳۷ میلیون متر زمین و مسکن در اختیار بانک‌ها
همچنین دبیرکل کانون انبوه سازان مسکن کشور گفت: بانک‌ها ادعا دارند علاقه به املاک داری نداریم، اما آمار‌های ارائه شده به بورس نشان می‌دهد بالغ بر ۳۷ میلیون متر زمین و مسکن در مالکیت بانک‌ها داریم. در واقع، ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در مالکیت سیستم بانکی است.

فرشید پورحاجت افزود: تولید مسکن هم طی این سال‌ها کاهش پیدا کرده است. در کل پنج درصد منابع بانکی به عنوان تسهیلات در ساختمان و مسکن توزیع می‌شود. چرا سیستم بانک طی این سال‌ها به مسکن کمکی نکرده است. چرا بیشتر املاک بلوکه شده در شمال تهران و لواسان است؟ واحد‌های بلوکه شده لوکس که بیش از ۱۵۰ میلیون تومان برای هر متر مربع قیمت دارند.

دبیرکل کانون انبوه سازان مسکن گفت: بالغ بر شش میلیون واحد کمبود مسکن داریم. پنج میلیون واحد مسکونی باید در سکونتگاه غیررسمی احیا شود و ۱۱میلیون واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده وجود دارد که باید احیا شود.
پورحاجت افزود: اتفاق خوبی که به تازگی رخ داده، قانون جهش تولید مسکن است. این قانون می‌گوید بانک‌ها باید ۲۰ درصد از منابع‌شان را در بازار مسکن متمرکز کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باید ترسید که امور مالیاتی /همه مالیات را از اشخاص حقیقی بگیرند.خدا نکنه!!! کسی جرات نزدیک شدن به بانک‌ها را دارد؟ .