جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جواب کشتی گیر آمریکایی را روی تشک می‌دهم

جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 785511
تقریبا دو سال پیش بود که امیرحسین زارع ، جوان آملی کشتی آزاد در لیگ کشتی موفق شد گئو پتریاشویلی، قهرمان جهان و المپیک را شکست دهد.
جواب کشتی گیر آمریکایی را روی تشک می‌دهم
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرآنلاین، تقریبا دو سال پیش بود که امیرحسین زارع ، جوان آملی کشتی آزاد در لیگ کشتی موفق شد گئو پتریاشویلی، قهرمان جهان و المپیک را شکست دهد. وقتی زارع قاطعانه پشت قهرمان گرجی را به تشک رساند، خیلی ها تازه گفتند آینده برای این کشتی گیر است اما زارع از چند سال قبل و قهرمانی در نوجوانان جوان، سودای موفقیت را در سر داشت.

زارع در نوجوانان قهرمان دنیا شد و در جوانان به نقره رسید اما در بزرگسالان فقط همه چیز را به رنگ طلا می خواست؛ او در مسابقات داخلی و انتخابی، رقبایش را با اقتدار شکست داد و راهی توکیو شد. در توکیو اسیر تجربه کمش شد و به پتریاشویلی باخت اما در مسابقات جهانی نروژ جبران کرد و از کشته رقبا پشته ساخت تا بر بام کشتی دنیا بایستد.
 
او در 20 سالگی قهرمان دنیا شد و رکورد 32 ساله سنگین وزن ایران را شکست. آخرین بار 32 سال پیش، زنده یاد علیرضا سلیمانی موفق شد با شکست بروس بومگارتنر آمریکایی، مدال طلای سنگین وزن را برای ایران کسب کند و زارع پس از 32 سال موفق شد دوباره برای ایران طلا بگیرد. سنگین وزن آملی کشتی آزاد، در گفت‌وگو با خبرآنلاین از رویاها و برنامه هایش برای آینده گفت و تقابل احتمالی‌اش با گیبل استیونسون آمریکایی؛
 
امسال مسابقات لیگ، با فاصله کمی از مسابقات جهانی برگزار شد و بعضی ها نگران بودند که این موضوع روی کیفیت لیگ تاثیر بگذارد. از نظر خودت سطح لیگ امسال را چطور دیدی؟

خداراشکر مسابقات لیگ امسال رونق خاصی داشت و اسپانسرهای خوبی در این مسابقات حضور داشتند. نکته قابل توجه این بود که همه تیم ها به اندازه ای متعادل از کشتی گیران خوب بهره بردند و این یعنی کشتی کشور پیشرفت کرده است.

اوج درخشش امیرحسین زارع در مسابقات المپیک و سپس جهانی بود؛ جایی که پتریاشویلی را شکست دادی و بعد از آن یک شادی جذاب داشتی که به سبک امباپه خوشحالی کردی و بعد تاج پادشاهی را بر سر گذاشتی؛ آن شادی بداهه به ذهنت رسید یا از قبل برایش برنامه داشتی؟

بله تصمیم گرفتم بعد از کسب مدال یک خوشحالی انجام دهم که شادی ام را با مردم ایران شریک باشم و آن لحظه حسی که به شما دست می دهد، حسی غیر قابل وصف است و صرفا انفرادی نیست، بلکه همگانی است و من هم سعی کردم احساسات ام را با مردم شریک شوم.

پس از قهرمانی در رختکن با جامبولات تدیف، سرمربی روسیه صحبت کردی و به نظر می رسید حسابی از سبک کشتی‌ات لذت برده بود. چه صحبت هایی بین شما و تدیف رد و بدل شد؟
 
ارتباط خوبی بین ما برقرار شد و حرف هایی رد و بدل شد و به همدیگر تبریک گفتیم. چه خوب است که این رفاقت در بیرون تشک و رقابت درون میدان وجود داشته باشد.

در این مدت با استیونسون آمریکایی هم کری خوانی داشتی که البته او کل کل را شروع کرد و تو هم سعی کردی پاسخش را بدهی. به نظرت کشتی ات با او چطور خواهد بود؟

کری خوانی و کل کل، در خون ورزش آمریکایی ها است و با این موضوع کنار آمده اند اما در کشور ما چندان این قضیه را محترم نمی دانند. بعضی حرف ها زده شد و من هم سعی کردم  تا جایی که بی احترامی نشود، جواب او را بدهم. اولا خیلی خوشحالم که قرار است با او کشتی بگیرم و اگر به آمریکا برویم  سعی می کنم کشتی خوبی بگیرم و جواب کری استیونسون را روی تشک بدهم نه با حرف زدن.

بعد از آنکه چند سال پیش در لیگ پتریاشویلی را شکست دادی، خیلی ها شما را آینده سنگین وزن کشتی ایران دانستند و امروز هم با عباس جدیدی مقایسه می شوی، نظر خودت چیست؟

من وقتی سال اول جوانان بودم و قهرمان امیدها هم شدم، در لیگ پتریاشویلی را شکست دادم و از آن مسابقه به نوعی استارت کارم در بزرگسالان زده شد. بعد از آن سعی کردم کشتی های خوبی بگیرم، ابتدا ملی پوش شوم و بعد هم تلاش کنم برای کشورم افتخارآفرینی کنم.

یعنی فکر می کردی به مدال جهانی و المپیک برسی؟

بله واقعا شبانه روز زحمت کشیدم و تمرین کردم. از زمانی که در نوجونان بودم با کادر فنی هدف گذاری کردم و با تمام توان برای رسیدن به موفقیت تلاش کردم.

رابطه ات با امیرمحمد یزدانی چطور است؟ به نظر می رسد صمیمیت خاصی بین شما هست.

امیر محمد یکی از بهترین دوستان من است و در اکثر اردوها هم اتاقی بودیم که البته شیطنت هایی داشتیم و مربیان اتاق ما را جدا کردند اما او دوست خوب من است و به هم کمک می کنیم و انگیزه می دهیم.

با هم کری خوانی و کل کل هم دارید؟

 نه خیلی کم  و بیشتر دوستانه است.

بعد از قهرمانی جهان نکته ای که درباره شما مطرح بود، این بود که شما درسخوان و تیزهوشانی بوده ای. خانواده مشکلی با کشتی و ورزش کردن نداشتند؟ اینکه بگویند درست را بخوان و وقتت را صرف کشتی نکن؟

مادرم کمی نگران بود و دوست داشت بیشتر درسم را ادامه دهم اما بعد از اینکه دید در کشتی موفق شدم و ملی پوش شدم نظرش عوض شد. به خصوص وقتی که در نوجوانان مدال جهانی گرفتم و رفته رفته در جوانان موفق شدم، خوشحال شد و با دعا و حمایت هایش به من دلگرمی داد.

الان به تحصیلت هم می رسی؟ یا کشتی باعث دور شدن از درس شده؟

بله من دانشجوی تربیت بدنی آمل هستم و در کنار ورزش، درسم را هم ادامه می دهم.
به فکر مقاطع بالاتر هم هستی؟

قطعا، اگر خدا بخواهد تا جایی که امکان داشته باشد و بزرگتر هایی که برای موفقیت من تصمیم می گیرند صلاح بدانند، ادامه می دهم.

پس از صعودت به فینال مسابقات جهانی، فیلمی منتشر شد که پژمان درستکار می گفت: فردا بهت می گم چطور طلا رو ببری. آن نکته و نقشه گنجی که درستکار به دستت داد تا طلا را صید کنی چه بود؟

در کشتی موضوع آنالیز، بحثی مهم است که یک شبه به دست نمی آید بلکه مدت ها باید روی کشتی حریف کار کنی تا آن را آنالیز کرده، و تاکتیک های مناسب را به درستی اجرا کنی. آقا پژمان و کادر فنی، این کار را از قبل به خوبی انجام داده بودند و من هم سعی کردم یکی یکی، آن ها را روی تشک اجرا و همه آن دستورات را مو به مو پیاده کنم که خداراشکر جواب داد و موفق شدم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *