کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آجر چگونه تولید می شود؟ با مراحل پخت آجر آشنا شوید

22 آذر 1400 ساعت 10:48


همان طور که می دانید آجر، یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ابزاری است که برای مصالح ساختمانی از آن استفاده می کنیم. این ابزار مهم به دلیل کارایی های زیادی که دارد در ابعاد و رنگ های گوناگون در بازار موجود می باشد. جالب است بدانید که آجر ها بسته به نوع پخت و تهیه آن ها در دسته بندی های گوناگونی از لحاظ کیفیت قرار می گیرند بنابراین تصمیم داریم شما را با نحوه ساخت و تولید آجر آشنا کنیم.

کارخانه آجر ساحل یک تولید کننده آجر تونلی و آجر نما در طرح ها و رنگ های مختلف با کیفیت بی نظیر در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید هر مدل آجری را که خواستید سفارش دهید تا خیلی سریع به دست شما برسانیم. برای انتخاب بهتر است با کارخانه به شماره 09133191173 تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند. ما از بهترین روش ها برای تولسد آجر استفاده می کنیم و همین باعث شده رضایت مشتریان مان را طی این سال ها کسب کنیم.

روش های گوناگون پخت آجر
در پاره ای از موارد ممکن است که هنگام تهیه آجر از روش های تر یا خشک استفاده شود برای مثال هنگامی که آجر به سبک و سیاق تر پخته می شود، چهار حالت ممکن را در بر دارد. که این چهار حالت را در ادامه برایتان به صورت جامع و کامل شرح خواهیم داد.
 

  1. روش سنتی ساخت آجر: روش سنتی یکی از شیوع ترین روش هایی است که در آن همه مراحل به صورت کاملا سنتی انجام می شوند. یعنی از تهیه گل رس تا قالب گیری یا پهن کردن آن ها در آفتاب برای خشک شدن گرفته تا هنگامی که زمان چیدن آن ها در کوره می رسد همه چیز کاملا سنتی و با استفاده از روش دستی (نیروی انسانی) اتفاق می افتد.

    البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانید روش سنتی ساخت آجر این روز ها از استقبال کمتری برخوردار است زیرا این روز ها طراحان دکوراسیون داخلی و معمار ها به دنبال روش هایی هستند تا با استفاده از آن ها بتوانند به نیاز های مردم پاسخ مثبت بدهند لذا روش سنتی و دستی ساخت آجر تنها در دوران گذشته کاربرد داشت.

    روش ماشینی آفتاب خشک: در این روش از ساخت آجر کار هایی همچون تهیه گل یا قالب گیری به واسطه دستگاه یا همان ماشین صورت می گیرد. اما کار های دیگری همچون خشک شدن آجر ها در آفتاب این گونه نیست و سنتی می باشد. در نهایت عملیات پخت آجر نیز در کوره هایی به نام هوفمن و با سوخت نفت سیاه یا گاز طبیعی انجام می گیرد. تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد که این نوع از روش تهیه آجر در ایران غالبا از استقبال بالایی برخوردار است.

    روش تمام اتوماتیک تولید آجر: وقتی سخن از تمام اتوماتیک می شود یعنی این که تمامی امور من جمله خشک کردن، قالب گیری، چیدمان آجر ها در داخل کوره یا تخلیه آن ها، همچنین بار زدن آن ها در داخل کامیون نیز به صورت کاملا اتوماتیک صورت می گیرد.

    روش ماشینی خشک کن دار: روش ماشینی خشک کن دار از نظر عملیاتی و اجرایی تقریبا همانند روش ماشینی آفتاب خشک می باشد.اما تنها یک ویژگی در این روش سبب وجه تمایز آن می شود و آن نحوه خشک کردن آجر ها در کوره ها بوده که این کوره ها با استفاده از سوخت هایی همچون گاز طبیعی، نفت یا گازوئیل کار می کنند.

پخت آجر در چندین مرحله اتفاق می افتد؟ (صفر تا صد فرآیند پخت آجر)

پیش از آن که درباره مراحل تولید آجر برایتان بگوییم باید بدانید که برای تهیه آجر های مرغوب و با کیفیت تمامی مراحل آن را با دقت و مو به مو جلو بروید بنابراین به مواردی که در این بخش به آن ها اشاره می کنیم توجه نمایید. مراجل پخت آجر به ترتیب عبارتند از:
 

تهیه خاک رس
خاک رسی که از آن برای تهیه آجر استفاده می کنید باید عاری از هر گونه نا خالصی هایی همچون چوب، ریشه گیاه، ذغال و ... باشد یکی از دلایلی که باعث شده بر این امر تاکید فراوان داشته باشیم این است که وجود آلودگی ها در خاک رس باعث باقی ماندن در نتیجه اثرات آن ها را در بدنه آجر ها مشاهده می کنید. طبیعتا چنین چیزی ضرر بی شماری را در بر دارد که یکی از مهم ترین آن ها کاهش استحکام آجر و مقاومت آن است.

عمل آوردن خاک
عمل آوردن خاک به زمانی گفته می شود که غربال کردن خاک به درستی و با دقت صورت گرفته است و شما خاکی بدون هیچ آلودگی در اختیار دارید. در ابتدا خاک را هوا می دهند، آسیاب می کنند و در قدم بعدی برای خشک کردن آن از الک استفاده می کنند. استفاده از الک برای این است که دانه های کلوخی یا درشت از خاک به راحتی جدا شوند همچنین در برخی از مواقع برای داشتن خاکی با کیفیت آن را می شویند.

ساختن گل برای تولید آجر
در این مرحله نوبت به تهیه گل رس می رسد. اما چگونه گل رس را تهیه کنیم؟ برای تولید این گل رس مخصوص بایستی نسبت به وزن آن (حدود 20 درصد وزن خاک) به آن آب اضافه کنید و این آب نباید دارای ناخالصی باشد. از ترکیب این آب و خاک، خمیری به دست می آید که برای یک دست شدن این خمیر کمی زمان نیاز است تا آب در اصطلاح به خورد ذرات خاک برود و خمیر حاصل از آن کاملا یک دست شود.
مرحله دیگر شامل لگد زدن می باشد که با استفاده از این مرحله چنانچه کلوخه های خاکی هنوز در میان خاک باقی مانده اند از بین بروند و حالتی یکسان به وجود بیاید. توجه داشته باشید میزان آبی که با گل ترکیب می کنید همخوانی داشته باشد زیرا در شکل دهی خاک کمک شایانی می کند و آب زیاد باعث خشک شدن کلوخ ها می شود و حتی در هنگام پخت نیز امکان ترک برداشتن آجر وجود دارد.

خشت زنی یا قالب گیری
خشت زنی یا قالب گیری در گذشته بدین صورت بود که با استفاده از روش دستی ابتدا قالب چوبی را در ابعاد و سایز هایی که نیاز بود از گل پر می کردند و با فشار هایی که بر آن وارد می کردند، فضا های خالی را می پوشانیدند. این کار سبب می شد تا در زمان قالب گیری، سطح کار شما یک دست یا صیقلی باشد. اما این روز ها چنین کار هایی به صورت ماشینی انجام می شوند که در بهبود کیفیت و یک دست کردن مواد ها تاثیر به سزایی دارد.

خشک کردن خشت ها
از قالب گیری خشت ها باید چند ساعت گذشته باشد تا بتوانید آن ها را به سمت دیگری بچرخانید و قسمت های مختلف آن را در معرض هوا قرار دهید. در واقع با چنین کاری تمام قسمت های خشت در معرض باد و تابش قرار می گیرند و زودتر خشک می شوند. خشک کردن خشت ها بدین صورت نیز در زمره روش های سنتی قرار می گیرد.

پختن آجر
پس از طی کردن مراحلی که در بالا از آن ها یاد کردیم، نوبت به پختن آجر می رسد که هم به صورت سنتی و هم به صورت ماشینی امکان پذیر است. عموما برای پختن آجر از سه روش یا سه نوع کوره استفاده می شود که این سه روش شامل پخت در کوره های آتش ثابت و آجر ثابت، آجر ثابت و آتش رونده، آتش ثابت و آجر رونده می باشند.
در کوره هایی که آتش به صورت ثابت می باشد نحوه پخت آجر این گونه است که در درون کوره، آجر ها به صورت دایره وار (برج آجری) بر روی یکدیگر قرار می گیرند و آتش در درون آن ها حرکت می کند. در روش دوم که همان آتش رونده و آجر ثابت می باشد، آجر ها را در طول کوره قرار می دهند و سپس آتش در درون آن شعله ور می شود. در روش سوم نیز همه چیز حالت مکانیزمی دارد. یعنی این که از یک طرف آجر ها را برای پخت وارد کوره می کنند و از طرفی دیگر آن ها را برای بهره گیری از کوره خارج می کنند.

آیا مراحل تولید آجر بر روی کیفیت آن ها اثر گذار است؟
مراحل تولید و تهیه آجر با کیفیت آن ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی دارد با این وجود باید تمامی مراحل آن را با دقت و وسواس تمام پشت سر بگذارید برای مثال آجر های سفالی به دلیل حساسیت بالایی که دارند، مواد اولیه مرغوبی را نیاز دارند تا از استحکام بالایی برخوردار باشند. نکته قابل توجه این است که گل رس ایجاد شده بایستی از هر گونه آلودگی ها به دور باشد یا این که مواد اولیه آن ناخالصی نداشته باشند. با رعایت این موازین و شرایط خواهید دید که کیفیت آجر تولیدی شما نسبت به رقیبان بالا تر و بیشتر خواهد بود.


کد مطلب: 785108

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/785108/آجر-چگونه-تولید-می-شود-مراحل-پخت-آشنا-شوید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com