پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

خنجری دیگر به قلب پاریس

يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 784957
آمریکا باز هم فرانسه را دور زد و 4 کشتی جنگی به یونان فروخت.
خنجری دیگر به قلب پاریس
به گزارش جهان نيوز به نقل از خراسان، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای فروش 4 کشتی جنگی کلاس MEKO به ارزش 6.9 میلیارد دلار به یونان و نوسازی برخی ناوهای دیگر به ارزش 2.5 میلیارد دلار را تایید کرد. بر اساس بیانیه مذکور، طرح مربوط به این تصمیم وزارت خارجه به کنگره آمریکا ارائه شده است. در این بیانیه آمده است: این فروش در راستای سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی آمریکا و برای تامین امنیت یک متحد و شریکی که نقش مهمی در ثبات سیاسی و روند اقتصادی در اروپا دارد، انجام می‌ شود. در این بیانیه آمده است: «یونان به عملیات ناتو در کوزوو و همچنین مبارزه با تروریسم و تلاش های دریایی مبارزه با دزدی دریایی کمک می کند. یونان در جذب این اقلام و خدمات در نیروهای مسلح خود مشکلی نخواهد داشت.» این درست ۱۰ هفته پس از آن صورت می‌گیرد که آتن یک تفاهم‌نامه را با پاریس منعقد کرد تا در معامله‌ای مشابه از فرانسه ناو خریداری کند. این توافق تسلیحاتی نشان می‌دهد که فرانسه با یک تهدید جدید تجارت تسلیحاتی پس از توافق «آکوس» میان آمریکا، استرالیا و بریتانیا روبه رو شده است. فرانسه بر سر توافق «آکوس» سفرایش را از آمریکا و استرالیا فرا خواند و این پیمان را «خنجری از پشت» از سوی متحد خود دانست. چون کانبرا توافق چند ده میلیارد یورویی برای خرید زیردریایی‌های متعارف فرانسوی را به هم زد  و با آمریکا وارد معامله شد.

حالا توافق جدید می‌تواند خنجری به قلب پاریس باشد. دو ماه و نیم پیش امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در دیدار با همتای یونانی خود پس از امضای قرارداد فروش سه ناوچه گفته بود: تقویت مشارکت نظامی با یونان بیانگر «نخستین گام جسورانه به سوی خودمختاری استراتژیک اروپا» است. اما قرارداد نظامی دولت آتن برای خرید ناوهای ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا رویای خودمختاری را نقش بر آب کرده است. فروش 4 کشتی جنگی توسط آمریکا به یونان، اما تنها قرارداد نظامی آمریکا با اروپایی ها طی روزهای اخیر نیست. دولت فنلاند روز جمعه اعلام کرد که تصمیم گرفته جنگنده‌های آمریکایی اف ۳۵ را جایگزین سیستم‌های دفاعی قدیمی خود کند و برای این منظور قراردادی به ارزش 9.4 میلیارد دلار با شرکت آمریکایی لاکهید مارتین منعقد می‌کند. وزارت دفاع فنلاند با بیان این مطلب تاکید کرد که طی این قرارداد شرکت لاکهید مارتین ۶۴ جنگنده به هلسینکی تحویل خواهد داد. این شرکت آمریکایی برنده مناقصه‌ای شده که دولت فنلاند برگزار کرده بود و در این رقابت توانسته چندین شرکت از جمله ساب سوئد، بوئینگ آمریکا، بائه سیستمز بریتانیا و همچنین داسالت فرانسه را شکست دهد. طبق این قرارداد، شرکت آمریکایی مسئولیت تامین، تدارکات، خدمات و نگهداری این جنگنده‌ها تا سال ۲۰۳۰ را پذیرفته است و ارزش این قرارداد به مبلغ 8.378 میلیارد یورو برابر با حدود 9.44 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *