جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

دومینوی تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی چین از سوی غرب/ احتمال حضور پوتین در پکن

پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 784699
بعد از آمریکا، انگلیس و استرالیا کانادا نیز اعلام کردند هیچ هیئت دیپلماتیکی از سوی این کشورها برای بازی‌های المپیک زمستانی پکن اعزام نخواهد شد، ژاپن نیز گفته است که سرگرم بررسی تحریم دیپلماتیک است.
دومینوی تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد هیچ مقام رسمی از این کشور در مراسم المپیک پکن شرکت نخواهد کرد و آن را تحریم دیپلماتیک خواهد کرد.

ترودو طی نشست خبری گفت این درحالی است که ورزشکاران کانادا در بازی‌های المپیک زمستانی پکن اجازه شرکت دارند.

ژاپن هم در حال بررسی تحریم دیپلماتیک این بازی‌هاست اما یک مقام ریاست جمهوری کره جنوبی به طور واضح گفته است که این کشور تحریم دیپلماتیک را بررسی نمی‌کند.
بازی‌های زمستانی المپیک حدود شش ماه پس از پایان بازی‌های تابستانی در پایتخت ژاپن و با یکسال تاخیر به دلیل همه‌گیری کرونا آغاز می‌شود.

ایالات متحده قرار است میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۸ در لس‌آنجلس باشد.
چین آمریکا را به خیانت به منشور بازی‌های المپیک متهم کرد و گفت که واشنگتن بهای تحریم دیپلماتیک بازی‌های زمستانی را خواهد پرداخت.

پکن همچنین تهدید کرد که به طور قاطعانه پاسخ متقابل خواهد داد.

از سوی دیگر روسیه با حمایت از پکن، از واشنگتن به خاطر تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی انتقاد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در بیانیه‌ای گفت: «موضع ما این است که بازی‌های المپیک باید عاری از سیاست باشد.»

روسیه همچنان به طور رسمی از شرکت در المپیک ۲۰۲۲ به‌دلیل رسوایی بزرگ دوپینگ در المپیک زمستانی ۲۰۱۴ سوچی محروم است اما این کشور می‌تواند تحت پرچم المپیک به‌عنوان ورزشکاران کمیته المپیک روسیه در این بازی‌ها شرکت کند. طبق گزارش رسانه‌ها، احتمال دارد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از این بازی‌ها دیدن کند.

نیوزیلند نیز نمایندگان دیپلماتیک خود در سطح وزیران را به بازی‌های المپیک زمستانی پکن اعزام نمی‌کند اما دلیل آن همراهی با سیاست آمریکا نیست بلکه طبق گفته مقامات این کشور به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی است.

پس از اعلام اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا مبنی براینکه این کشور هیچ نماینده‌ای از دولت به بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن اعزام نخواهد کرد و به «تحریم دیپلماتیک» اعلام شده از سوی ایالات متحده آمریکا خواهد پیوست، سخنگوی سفارت چین در کانبرا در بیانیه‌ای گفت: «اظهارات استرالیایی‌ها برای عدم اعزام مقامات به بازی‌های المپیک برخلاف گفته‌های اعلام شده این کشور برای بهبود روابط بین چین و استرالیا است.»

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در یک نشست خبری در پکن گفت که سیاستمداران استرالیایی درگیر «موضوعات سیاسی» هستند.

او افزود: «آن‌ها بیایند یا نیایند، برای کسی مهم نیست.»

پیش بینی می‌شود حدود ۴۰ ورزشکار استرالیایی در بازی‌های پکن که در تاریخ ۴ فوریه افتتاح می‌شود شرکت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *