جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
فارین پالیسی:

آمریکا ابرقدرت بیمار و گرفتار است

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 784582
یک نشریه تخصصی سیاست خارجی در آمریکا معتقد است تهدیدها علیه ایران نتیجه عکس گذاشته و ایرانی‌ها آمریکا را جدی نمی‌گیرند.
آمریکا ابرقدرت بیمار و گرفتار است
به گزارش جهان نيوز، فارین پالیسی در تحلیلی به قلم استفان والت نوشت: آمریکا به علت تکرار ایده‌های بی‌اعتبار و عدم تمرکز روی تهدیدهای واقعی، در تراز یک ابرقدرت توانمند عمل نمی‌کند. ابرقدرت دارای ایده‌های بلندپروازانه جهانی، باید کارِ رهبری را جدی بگیرد. نیاز به چیزی بیش از هزینه کردن پول در گران‌ترین ساختار نظامی جهان است.

یک قدرت جدی جهانی، البته که به ضرورت با متحدان و دشمنانش تعامل می‌کند اما برحذر است که به دولت‌های خارجی اجازه ندهد تا به «خرید نفوذ» بپردازند.

یک قدرت بزرگ جدی، زمان بیشتری را صرف توسعه راهبردهای موثر و منسجم می‌کند تا اینکه سرگرم آن باشد که چه اسمی روی راهبردهایش بگذارد. همچنین یک قدرت بزرگِ واقعا جدی، مسئولینش را پاسخگو نگه می‌دارد و از انتصاب یا توجه به مقام‌های پیشین که بارها در ماموریت‌های خود ناکام مانده و داوری‌هایشان ناکارآمد از آب درآمده، پرهیز می‌کند.

ایالات متحده، این روزها عمیقا گرفتار بیماری «غیرجدی بودن» است. بیشتر به نظر می‌رسد که سیاستمداران و سازمان‌های رسانه‌ای، فعالانه تلاش می‌کنند توجه جامعه را از مشکلات واقعی و سوء‌مدیریت‌های اصلی دور کنند.
هزاران حرفه‌ای در درون و بیرون دولت هستند که هر ساعت و روز، در تقلای انجام کارشان هستند اما تلاش‌هایشان به آسانی توسط یک سری آنتیک‌های غیرجدی خنثی می‌شود.

در موضوع هسته‌ای، شاید فکر کنید که مقام‌های آمریکا، کارشان را جدی گرفته‌اند اما اشتباه می‌کنید. یک کشور جدی، درک می‌کند که تهدیدِ پیوسته کشوری مثل ایران به سرنگونی و جایگزینی رژیم، تنها به آنها این انگیزه را می‌دهد که راه‌هایی را برای دفع تهدید آمریکا بیابند که احتمالا یکی از آنها هم دستیابی به توانایی سلاح هسته‌ای است. اگر آمریکا واقعا خواهان پیشگیری از چنین رخدادی است، باید از تلاش برای سرنگونی حکومت در ایران دست بردارد و به توافقی پایبند بماند که پیش از این، راه ایران را بسته بود.

اگر آمریکا جدی باشد، مقامات آن چه می‌کنند؟ از نگاه شهروندان چند دهه آینده به پشت سر نگاه کنید و ببینید که چه میزان بهت زده‌اند که چه مسائل مهمی برای نسل ما بی‌اهمیت بوده و بر پیامدهای خطرناک آن تمرکز نکرده‌ایم.

سیاستمداران و اندیشه‌ورزان اگر جدی باشند، سرانجام دست از این مترسک «تروریسم» برمی‌دارند. تروریسم، بی‌خطر نیست و تلاش مناسب برای مهار آن باید ادامه یابد اما یک خطر وجودی هم نیست. ظرف کمتر از دو سال، 730 هزار نفر از مردم آمریکا به‌دلیل ابتلای به کووید19 کشته شدند حال آن که در بیست سال گذشته 549 نفرشان در حملات تروریستی از میان رفته‌اند.

سامانه سیاسی آمریکا، باید ایده «آمریکا بازگشته است» را که جو بایدن مطرح کرد، به برساختن و حفظ نفوذ در نهادهای بین المللی موجود تبدیل کند. چین، برخلاف رویه چند سال اخیر آمریکا، تلاش چشمگیری را صرف برساختن نفوذ در این نهادها کرده است چرا که رهبران پکن می‌فهمند که ظرفیت شکل‌دهی به نورم‌های تازه جهانی (از جمله معیارهای فنی در زمینه‌های کلیدی فناوری) می‌تواند به سود شرکت‌های چینی و تقویت نفوذ کلان چین باشد. شما نمی‌توانید در محافلی همچون سازمان بهداشت جهانی یا اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور، رقابت کنید اگر مجموعه‌ای کامل از کارشناسان را در این نهادها نداشته باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *