جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۶
سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد

پرونده‌ای هنوز برای روحانی تشکیل نشده/ حدود ۱۳۰ نفر در اغتشاشات اصفهان بازداشت شده بودند/ به غیر از آنها که تیراندزای کردند بقیه آزاد شدند

سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 784479
نشست خبری ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضاییه امروز (سه شنبه ۱۶ آذرماه) برگزار شد.
پرونده‌ای هنوز برای روحانی تشکیل نشده/ حدود ۱۳۰ نفر در اغتشاشات اصفهان بازداشت شده بودند/ به غیر از آنها که تیراندزای کردند بقیه آزاد شدند
به گزارش جهان نيوز، نشست خبری ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضاییه امروز (سه شنبه ۱۶ آذرماه) برگزار شد.

خدائیان با بیان اینکه جریان دانشجو یک جریان پیش رو و مطالبه گر است، گفت: دانشجویان همیشه صراحت، صداقت و شجاعت را سرلوحه کار خود قرار دادند. در طول دوران انقلاب و در مقاطع مختلف شاهد حضور دانشجو‌ها بودیم و امروزه هم در دوران جنگ نرم این دانشجو‌ها هستند که در خط مقدم جنگ با دشمن قرار دارند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ما در دستگاه قضایی از روحیه مطالبه گری، ظلم ستیزی و مبارزه با فساد دانشجو‌ها حمایت کرده و خدمت این عزیزان هستیم، افزود:

ریاست قوه قضاییه هیچ زمانی ارتباط خود را با دانشجو‌ها قطع نکرده است چه زمانی که معاون اول قوه قضاییه بودند و چه در این دوران؛ همین روز قبل جلسه بسیار صمیمی با دانشجو‌ها داشت و به سئوالات آن‌ها پاسخ داد.

وی ادامه داد: این روز به همه دانشجو‌ها مبارک باشد و تشکر می‌کنم از همه دانشجو‌هایی که در عرصه مبارزه با فساد، مطالبه می‌کنند و ما در خدمت آن‌ها هستیم.

جزییات حکم کلاهبرداران شبکه‌ای
خدائیان گفت: قوه قضاییه با مفسدان مبارزه می‌کند و توجه نمی‌کند که کسی که فساد اقتصادی می‌کند وابسته به کدام جریان و گروه است.در ماه اخیر حکم تعدادی از پرونده های مفاسد اقتصادی صادر شده است. 

وی گفت:رای یکی از پرونده‌های مفسدین اقتصادی که افراد اقدام به کلاهبرداری شبکه‌ای می‌کردند صادر شد. علیرضا برخوردار کاشانی به ۱۵ سال حبس، جزای نقدی و رد مال رد یک میلیون و سیصد هزار یورو محکوم شد.مجید اسکندری به ۱۵ سال حبس و جزای نقدی، امین پورمتین به ۵ سال حبس و رد مال و هشت نفر دیگر به حبس‌های یک تا سه سال و رد مال و جزای نقدی محکوم شدند.

خدائیان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه یک شرکت لبنیاتی ۶۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کره و مواد اولیه کره دریافت کرده، اما پول را در جای دیگری هزینه کرده است آیا در این زمینه پرونده‌ای تشکیل شده است یا خیر، گفت: در این خصوص که ظاهرا برخی از مسئولان گمرک اعلام کردند و با سئوالی که قبلا از دادسرای تهران داشتیم، ظاهرا پرونده‌ای تشکیل نشده، اما پیگیری می‌کنیم اگر چنانچه چنین موردی وجود دارد حتما پیگیری و نسبت به تعقیب متهم اقدام شود.

صدور رای پرونده شرکت یونیک فاینانس و تعاونی اعتباری وحدت
سخنگوی دستگاه قضا گفت: در پرونده تعاونی اعتباری وحدت نسبت به جمع آوری اموال این تعاونی اقدام شد.

وی با بیان اینکه طلب ۹۹ درصد از طلبکاران پرداخت شد، ادامه داد: جعفر طباطبایی به دو فقره ۲۰ سال و ۲ سال حبس و جزای نقدی و رد مال محکوم شد.

خدائیان تصریح کرد: در پرونده دیگر شرکت یونیک فاینانس مرتکبان از طریق عضوگیری در شرکت‌های هرمی وجوه زیادی از مردم گرفته بودند که به حکم نهایی منجر شد. محسن درخشان فر به ۲۰ سال حبس و جزای نقدی، مجید فریدی به ۵ سال حبس و مصطفی الماسی به ۵ سال حبس محکوم شدند.

آخرین وضعیت پرونده کرسنت
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری در مورد پرونده کرسنت و اینکه چندی پیش قوه قضاییه از اتمام ۸۰ درصد تحقیقات بخش دوم این پرونده خبر داد، تاکنون چند نفر و با چه اتهاماتی تحت پیگرد قرار گرفتند و آیا اتهامی هم متوجه شخص سابق وزیر نفت است یا خیر، گفت: در نشست قبلی به این سئوال پاسخ دادم و گفتم که پرونده کرسنت مربوط به قرارداد گازی است که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت کرسنت که اماراتی است در سال ۱۳۸۰ منعقد شده است، متاسفانه در جریان انعقاد این قرارداد سوءاستفاده‌هایی صورت گرفته بود، برخی از افراد پورسانت گرفته بودند و همین عوامل باعث شد که، چون انعقاد قرارداد به ضرر کشور ایران و دارای مدت طولانی ۲۵ ساله بود و رعایت صلاح کشور صورت نگرفته بود، این قرارداد اجرایی نشد.

وی ادامه داد: در همان زمان با گزارش‌هایی که سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مراجع اطلاعاتی داشتند پرونده‌ای در دستگاه قضایی تشکیل شده بود که حدود ۶، ۷ نفر از مدیران وقت از اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران و برخی از مسئولان شرکت کرسنت محکوم شده بودند که حدود ۵، ۶ نفر به جزای نقدی و دو نفر به حبس محکوم شده بودند؛ اما این حکم اجرا نشده بود که اخیرا به اجرای احکام ارجاع شد که اجرا شود.

خدائیان بیان داشت: بخش دیگر از پرونده که مفتوح شده بود با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و حدود ۸ نفر هم در این پرونده متهم هستند، اتهام این متهمان، تبانی در معاملات دولتی و اخذ و پرداخت رشوه است که این پرونده در جریان است، البته این پرونده‌ای است که امروز هم در دستور کار دولت و مسئولان عالی رتبه قرار دارد و از جوانب مختلف در حال بررسی است.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: امیدوارم با صدور حکم در این پرونده، متهمان، مرتکبان و کسانی که در سوء استفاده و ایجاد خسارت برای کشورمان نقش داشتند به سزای عملشان برسند.

خدائیان در پاسخ به سوالی درباره برنامه اقدامات قوه قضائیه برای بازگشت ایرانیان مقیم خارج گفت: اتباع ایرانی چه کسانی که مقیم کشور هستند و چه کسانی که مقیم سایر کشور‌ها هستند همه ایرانی هستند و بین آن‌ها فرقی وجود ندارد هر ایرانی که خارج از کشور است می‌تواند به کشور بازگردد و آغوش ایران برای بازگشت این افراد باز است و هیچ منعی وجود ندارد.

پرونده‌ای هنوز برای روحانی در دادگستری تشکیل نشده است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ وشکایت از رئیس جمهور سابق گفت: دستگاه قضایی در رسیدگی به جرم افراد خط قرمز ندارد و در این ایام به جرایم افرادی رسیدگی شد که جز مسئولان عالی رتبه نظام بودند.

با توجه به اینکه وی روحانی است در دادگاه ویژه روحانیت به موضوع رسیدگی می‌شود و باید از این مرجع پرسید که آیا پرونده‌ای تشکیل شده است یا خیر. اما در دادگستری پرونده‌ای تشکیل نشده است.

آزادی افرادی که در تجمعات اصفهان بازداشت شده بودند
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات اصفهان و بازداشت شدگان گفت: در ارتباط با تجمع مردم در اصفهان باید بگویم مردم اگر خواسته‌ای دارند باید آنرا به اطلاع مسئولان برسانند و مردم اعتراضاتی داشتند و تجمعات ادامه داشت و مشکلی وجود نداشت، اما همین تجمع مسالمت آمیز و شعور مردم منطقه دشمنان را معترض کرد و باعث شد تحت تاثیر دشمنان عده‌ای در میان مردم نفوذ پیدا کنند و دست به اغتشاش بزنند.

خدائیان ادامه داد: افراد اغتشاشگر مانع طرح صحیح خواسته مردم شدند و حدود ۱۳۰ نفر بازداشت شده بودند که برای آن‌ها قرار صادر شد و روز گذشته اکثر آن‌ها آزاد شدند و جز آن‌هایی که تیراندازی کردند مابقی با قرار کفالت آزاد شدند.

خدائیان با اشاره به مسئله آب گفت: این مشکل مختص اصفهان نیست و در بسیاری از مناطق وجود دارد و مسئولان باید اولویت بندی کنند که آب آشامیدنی مدنظر باشد.

پاسخ سخنگوی دستگاه قضا به موضوع نامه رهبر انقلاب در مورد پرونده احمد عراقچی
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دستور رهبر معظم انقلاب درباره پرونده عراقچی اظهار کرد: مواردی که به صورت تقاضا به مقام معظم رهبری ارسال می‌شود با تاکید ایشان درباره عدم تضییع حق افراد بوده است، اما در این پرونده خاص محکومان تقاضای اعاده دادرسی کرده اند و منتظر جواب دیوان عالی کشور درباره اعاده دادرسی و اعمال ماده ۴۷۷ هستیم.

آخرین وضعیت کلاهبرداری ۱۲ هزار میلیارد تومانی که متهم آن اخیرا به کشور مسترد شد
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کلاهبرداری ۱۲ میلیارد تومانی گفت: سال ۹۷ باندی توسط دستگاه‌های اطلاعاتی شناسایی شد که این باند‌ها تسهیلات ارزی را اخذ کرده بودند و بعد از شناسایی این افراد آن‌ها از کشور خارج شدند و یکی از آن‌ها که در روسیه مخفی شده بود چند روز پیش به کشور مسترد شد و مابقی متهمان هم در کشور‌های دیگر مخفی هستند و پیگیر استرداد آن‌ها هستیم

وی ادامه داد: حدود ۱۲ میلیون یورو تسهیلات دریافت کرده بودند که در جای خود مصرف نشده بود و بر این اساس وی مسترد شد و پرونده در جریان است.

خدائیان ادامه داد: پیگیر استرداد سایر افراد که در کشور‌های دیگر هستند نیز هستیم، تسهیلات اخذ شده این افراد شامل بیش از ۸۲ میلیون دلار، بیش از ۱۲ میلیون یورو، بیش از ۱۲ میلیون یوآن چین و ۱۳۸ میلیون روبل روسیه است.

خدائیان در پاسخ به این سوال که موضوع و قانون ترک فعل مسئولان موجود نیست و چرا تاکنون قانون ترک فعل مسئولان تدوین نشده است، بیان کرد: ترک فعل زمانی است که قانون گذار تکالیفی را برای اشخاصی تعیین می‌کند و برای آن‌ها ضمانت اجرا تدوین می‌کند و چنانچه فردی به وظیفه خود عمل نکند مجرم است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دادگاه روحانیت چرا در این موضوع دخالت نمی کنه ؟!!
United States
(پرونده‌ای هنوز برای روحانی تشکیل نشده)؟؟!!!! .
Iran, Islamic Republic of
هر کدوم از برادرا اگه علتشو بگه یه جایزه پیش من داره
Iran, Islamic Republic of
برادرا کسی هست علتشو بدونه؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
United Arab Emirates
چرا پرونده تشکیل نشده؟ ....
Iran, Islamic Republic of
پرونده فساد عظیم کرسنت به کجا رسید ؟!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اینو باید مراجع مربوطه بگن که چرا تا الان اقدامی صورت نگرفته است . اقدام الان خیلی زود باید شروع شود و با خاطیان اقتصادی برخورد گردد.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
خب چرا تاکنون قانون ترک فعل مسئولان تدوین نشده است ؟؟
كي بايد اين قانون را تدوين كند و نكرده..؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
تکلیف حق آبه زاینده رود چی شد؟!
Iran, Islamic Republic of
تکلیف کاملا روشنه برادر مطلع
Iran, Islamic Republic of
پل خواجو یا سی و سه پل؟
علی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
جناب سخنگو میفرمایند : دستگاه قضا در برخورد با مسئولان عالی رتبه خط قرمزی ندارد .... ، بنده از ایشون میپرستم دقیقا کدام مسئول عالی رتبه ...?!!
Iran, Islamic Republic of
شما کی باشی برادر؟