جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

چند ترفند برای جلوگیری از موبایل قاپی

سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 784476
پلیس همواره می‌گوید سه مولفه، سرعت، فرصت و سهولت در بروز سرقت به ویژه سرقت‌های خرد مهم است، اما وقتی عرصه در این سه مولفه برای سارقان تنگ شود، به ندرت سرقت‌های آن‌ها با موفقیت همراه خواهد بود.
چند ترفند برای جلوگیری از موبایل قاپی
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، جسارت کاذب برخی افراد و معضلات اقتصادی سبب شده تا کیف‌قاپی به یکی از شایع‌ترین جرایم در کلانشهری همچون تهران بدل شود؛ با این حال براساس آمار‌های قضایی زنان بیشتر در معرض سرقت کیف قاپان هستند و اغلب مال باختگان پس از این گونه حوادث ناگوار با آسیب‌های روحی و جسمی بسیاری مواجه می‌شوند.

از این رو سرهنگ موقوفه‌ای، رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود در تلویزیون اعلام کرده است برای پلیس حفظ جان از حفظ مال شهروندان حائزاهمیت‌تر است و در این راستا از مردم نیز خواسته به هیچ عنوان در برابر کیف‌قاپان مقاومت نکنند تا مورد حمله شدید سارق قرار نگیرند.

این مقام انتظامی همچنین تاکید کرده است شهروندانی که در معرض سرقت قرار گرفته‌اند، در دفاع از خود و دیگران از چارچوب قانون خارج نشوند و به سارق آسیب نزنند تا به دردسر نیافتند.

کیف و موبایل قاپی از آن دسته از سرقت‌هایی هستند که به گفته چند سارق سابقه‌دار با رعایت چند نکته ایمنی می‌توان به راحتی جلوی آن را گرفت و از شدت آن کاست.

به گونه‌ای که یکی از سارقان گوشی‌قاپ پس از دستگیری و در مصاحبه‌ها در خصوص نحوه انتخاب سوژه‌های خود می‌گوید: به دلیل نیاز مالی و برای تامین هزینه دیالیز خواهرم، از میان کسانی که کنار خیابان ایستاده و تلفن همراهشان را در دست گرفته بودند، کسانی را انتخاب می‌کردم و موبایلشان را به سرقت می‌رساندم.

یکی دیگر از سارقان سابقه‌دار نیز درخصوص شگرد سرقت خود می‌گوید: با تشخیص مدل موبایل، از افرادی که تلفن همراه در دست داشتند، سرقت می‌کردم.

او به منظور سخت شدن مسیر سرقت برای سارقان به شهروندان توصیه می‌کند: هنگامی که در وسیله نقلیه قرار دارند، شیشه خود را پایین نیاورند، همچنین کسانی که در پیاده‌رو با تلفن همراه مشغول صحبت هستند، حتما گوشی را به سمت دیوار بگیرند، چراکه تشخیص مدل تلفن همراه برای سارقان سخت می‌شود و این نوع نحوه سرقت نیز ریسک بالایی دارد و اغلب سارقان با چنین شرایطی دست به سرقت نمی‌زنند.

در راستای صحبت‌های این سارقان سابقه‌دار، سرهنگ رضا قاسمی، رئیس کلانتری ۱۳۸ جنت آباد، هوشیاری و دقت شهروندان را اولین مولفه جلوگیری از سرقت‌ها برمی‌شمارد و عنوان می‌کند: شهروندان باید از اموال خود مراقبت ویژه‌ای داشته باشند و به هنگام برقراری تماس تلفنی درمعابر از هندزفری یا هدست استفاده کنند و گوشی خود را در دسترس قرار ندهند.

همچنین پلیس همواره می‌گوید سه مولفه، سرعت، فرصت و سهولت در بروز سرقت به ویژه سرقت‌های خرد مهم است، اما وقتی عرصه در این سه مولفه برای سارقان تنگ شود، به ندرت سرقت‌های آن‌ها با موفقیت همراه خواهد بود.

اگر با مالباختگان نیز به گفتگو بنشینیم، اذعان می‌کنند حین سرقت تلفن همراهشان متوجه اطراف خود نبودند و فکرشان مشغول بود، لذا شهروندانی که در معرض چنین حوادثی قرار می‌گیرند، باید با هوشیاری و بدون آسیب رساندن به سارق، با یک اقدام عاقلانه مانع از سرقت اموال خود شوند.

براساس آمار‌های پلیس، تهران هدف سارقان شهر‌های خاص است، علاوه بر هوشیاری و مراقبت‌های شهروندان، این مجرمان باید دست از اقدامات مجرمانه‌شان بردارند، چراکه برای مجازات‌های سنگین در اختیار مراجع قانونی قرار می‌گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
راهکار ندین لطفا
تورم و بیکاری رو بیارین پایین اتوماتیک حل میشه
Iran, Islamic Republic of
وقتی خانمه را می‌کشه و می‌اندازه زمین و النگوهاشو از دستش خارج می‌کنه و یا گوشواره بچه را از گوشش مکشه و با پاره کردن گوش می‌بره دیگه باید اسم دزد نباید روی آن گذاشت. قانون دزدی را باید اصلاح کرد و گفت هر کس دزد را زد و کشت خونش به پای خود دزد. آنوقت این دزدی‌ها از بین می‌رود. نصف شب رفته دزدی و صاحبخانه زده ناکارش کرده الان باید باج و دیه به بازماندگان هم بدهد و هیچ خلاصی نداشته باشد.....