کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به اشتباهات داوری در لیگ برتر فوتبال

جام جم , 15 آذر 1400 ساعت 15:19

کارشناسان اعلام کردند دو پنالتی تیم مجیدی در بازی صنعت‌نفت گم شد و اشتباهات داوری و پنالتی نگرفتن در دربی، بار دیگر صدای فرهاد مجیدی را درآورد.


به گزارش جهان نیوز، دوباره جنجال داوری. بعد از ۵ هفته آرام در لیگ‌برتر، اشتباهات داوری از هفته ششم آغاز شد، به هفته هفتم کشید و در هفته هشتم جنجال‌ساز شد. در این بین باشگاه استقلال مدعی است با توجه به اظهارات کارشناسان داوری، بیشترین آسیب را دیده است.

کارشناسان اعلام کردند دو پنالتی تیم مجیدی در بازی صنعت‌نفت گم شد. در دربی هم اشتباهات باردیگر صدای مجیدی را درآورد: «داوران ۶ امتیاز در دو هفته از ما گرفتند. من از ۶۰ متری دیدم پنالتی بود، داور بازی چطور ندید؟!» او باردیگر مسؤولان را به جان زن و بچه‌شان قسم داد تا var را وارد لیگ برتر کنند. اشتباهات داوری، اما در این هفته فقط مربوط به بازی دربی نبود.

سپاهان، قربانی اشتباه؟
سپاهان صدرنشین با نتیجه ۴ بر ۲ مغلوب گل گهر شد. بلافاصله بعد از اتمام بازی سعید فتاحی سرپرست سپاهان به سیم آخر زد: «فاجعه داوری علیه سپاهان رقم خورد. حداقل دو پنالتی ۱۰۰ درصد به اقرار کارشناسان داوری به نفع سپاهان گرفته نشد. گل دقیقه ۳ آفساید تیم گل‌گهر سیرجان هم سالم تشخیص داده شد.»

داور این مسابقه حسن اکرمی بود. حیدر سلمانی کارشناس داوری هم در واکنش به اتفاقات داوری این بازی می‌گوید: «با توجه به تصاویر، گل اول تیم گل‌گهر آفساید بود.» او درباره صحنه مشکوک به پنالتی هم گفت: «در دقیقه ۲+۴۵ هم در محوطه جریمه توپ به دست بازیکن گل‌گهر خورد و به دلیل باز بودن دست، پنالتی بود. همچنین در دقیقه ۳+۹۰ هم یک خطا روی شهریار مقانلو صورت گرفت که داور باید آن را هم پنالتی اعلام می‌کرد.»

تورج حق‌وردی، دیگر کارشناس داوری هم در این باره توضیح داد: «گل اول گل‌گهر آفساید بود. در وقت‌های اضافه نیمه اول هم داور باید یک پنالتی برای سپاهان می‌گرفت. این دو صحنه‌ای بود که داور مرتکب اشتباه شد. در کل به نظرم آقای اکرمی باید نمره پایینی به خاطر این قضاوت بگیرد.»

دیروز باشگاه سپاهان برای دومین‌بار در این فصل به کمیته داوران نامه زد و خواهان برخورد با داور مسابقه‌اش شد.

اتفاق جنجالی دربی
چند صد کیلومتر آنطرف‌تر از سیرجان، در تهران و در دربی بزرگ پایتخت هم صحنه‌ای جنجالی رخ داد. در دقیقه ۸۶ این مسابقه فرشاد فرجی مدافع قرمز‌ها در محوطه جریمه خودی برخوردی با ژستد داشت. این صحنه بحث اول فضای مجازی در دو روز گذشته بود. اکثر کارشناسان داوری دیروز هم تایید کردند موعود بنیادی‌فر به اشتباه این صحنه را پنالتی اعلام نکرد. حسین عسگری می‌گوید: «من دیدم پرسپولیسی‌ها گفتند قبل از خطا آفساید اتفاق افتاده. اینطور نبود، ولی خطا درست بود و پنالتی از دید داور پنهان ماند.» نوید مظفری هم در تکمیل حرف‌های عسگری می‌گوید: «صحنه به وضوح نشان می‌دهد مدافع پرسپولیس دچار بی‌احتیاطی شد و روی مهاجم استقلال خطا کرد؛ بنابراین بنده هم معتقدم بنیادی‌فر مرتکب اشتباه شد.»

حیدر سلیمانی، کارشناس داوری هم اضافه می‌کند: «اعتراض پرسپولیسی‌ها دقیقه ۸۶ به آفساید مهاجم استقلال درست نبود و کار کمک داور اول خوب بود. در ادامه هم مدافع پرسپولیس روی مهاجم استقلال مرتکب خطای پنالتی شد، چون توپ در جریان بازی بود. فکر می‌کنم بنیادی‌فر شهامت اعلام پنالتی را به خاطر اشتباهات قبلی نداشت.»

تلاش‌های ما روز گذشته برای گفتگو با خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران و رضا سخندان رئیس دپارتمان داوری بی‌نتیجه ماند. ظاهرا آن‌ها تصمیم گرفته‌اند چیزی نگویند. با این حال دیروز مسؤولان به بررسی کامل این صحنه پرداختند و موعود بنیادی‌فر هم توضیحات خود را ارائه کرد.

همچنین باشگاه استقلال دیروز به صورت رسمی در نامه‌ای به عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال، نسبت به داوری‌ها اعتراض کرد. در این نامه با اشاره به نظرات کارشناسان داوری تاکید شده استقلال امتیاز‌های زیادی بابت اشتباهات داوری تا هفته هشتم از دست داده است. آجورلو علاوه بر اعتراض به وضعیت داوری‌ها علیه تیم استقلال، خواهان تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان باشگاه‌های لیگ برتری و کارشناسان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ جهت راه‌اندازی هرچه سریع‌تر سیستم VAR در لیگ ایران شد.

تهدید معترضان دربی!
ابوالفضل حسن‌زاده محمدی، رئیس کمیته انضباطی درباره اعتراضات در دربی می‌گوید: «منتظر گزارش داور و ناظر بازی هستیم و اگر گزارشی برسد مشخص می‌شود اشخاص چه رفتار‌هایی داشته‌اند. این همه هجمه علیه داور را نمی‌پسندیم. داوران خط قرمز کمیته انضباطی هستند. اگر اشتباهی از سوی داور صورت گرفته باشد، صلاحیت رسیدگی به آن در حیطه کمیته داوران است. در صلاحیت کمیته انضباطی نیست تا درباره اشتباهات داوری ورود کند.»


کد مطلب: 784391

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/784391/نگاهی-اشتباهات-داوری-لیگ-برتر-فوتبال

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com