کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند پرستار در کشور نیاز داریم؟

15 آذر 1400 ساعت 13:30

نیاز پرستار در کشور حداقل ۱۰۰ هزار نفر است و آمار دقیقی از پرستاران بیکار نداریم.


به گزارش جهان نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پرستار در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت کافی برای جذب پرستاران داریم. شاخص سرانه پرستار به تخت و جمعیت متفاوت است، اما به ازای هر پرستار دو بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه وجود دارد، البته باید بگویم پرستار به دو بخش حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای تقسیم بندی می‌شوند، اما به طور کلی شاخص‌های ما پایین‌تر از استاندارد‌های بین المللی است.

عبادی گفت: مشارکت مردم باید در تمام امور و به خصوص در حوزه سلامت افزایش پیدا کند و امیدوارم در دولت جدید مشارکت مردم در تصمیم گیری‌ها بیشتر شود و نقش مردم در موفقیت کار‌ها و طرح‌ها ثابت شده است.

او ادامه داد: مهارت پرستاران باعث شده تا در حفظ سلامتی مردم نقش بیشتری را ایفا کنند. ما اگر از بیمارستان گذر کنیم و در خارج از محیط مراکز درمانی در کنار مردم باشیم سلامتی مردم ارتقا پیدا می‌کند. در دو دهه آینده جمعیت ما دچار پیری می‌شود و اگر به فکر مسئله پرستاری نباشیم کشور دچار مشکلاتی خواهد شد.

عبادی با اشاره به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بیان کرد: محل اعتبارات مشکل اصلی اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. بیمه‌ها و سازمان برنامه بودجه بیشترین مقاومت برای اجرای این طرح را داشتند و بسته‌های خدمتی با هدف انجام این طرح به پرستاران داده می‌شد.

وی بیان کرد: رهبری در سال گذشته تاکید زیادی بر اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری کردند و من از سازمان برنامه و بودجه درخواست دارم که به این موضوع به عنوان مسئله هزینه بر نگاه نکنند، زیرا تعرفه گذاری پرستاری باعث کاهش هزینه‌ها و بار مالی برای بیمه‌ها را دارد.

او بیان کرد: شکاف حقوقی پرستاران رسمی با شرکتی و قراردادی یک مدل بیمار گونه در نظام پرداخت است و این شکاف بین نیرو‌های رسمی وقراردادی فقط شامل وزارت بهداشت نمی‌شود و در سایر سازمان‌ها نیز اینگونه مدل پرداختی وجود دارد. دولت قول داده است تا پایان امسال راهکار سازماندهی مشاغل را ارائه کند تا نظام پرداخت یکسان شود و امیدوارم این مشکل با کار کارشناسی به زودی برطرف شود. همکاری داریم که چهار میلیون حقوق می‌گیرد و پرستار همکار او با همان شرایط یکسان دو برابر حقوق می‌گیرد.

معاون پرستاری اظهار کرد: هشت هزار پرستار ۸۹ روزه داریم و باید توجه داشت که این نوع قرارداد‌ها بی عدالتی است، در یک دوزه زمانی از این روش استفاده شد، اما بکارگیری پرستاران و شاغلان حوزه سلامت به این شکلل بی عدالتی است.

او درباره جذب پرستاران گفت: مجوز جذب ۱۶ هزار نفر در سال ۹۸ داده شد و در سال ۹۹ این مجوز به ۳۹ هزار نفر رسید و حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ پرستار جذب شدند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت اظهار کرد: میزان نیاز پرستار در کشور حداقل ۱۰۰ هزار نفر است و آمار دقیقی از پرستاران بیکار نداریم، بیش از ۸۰ درصد پرستاران بانوان هستند که بعد از فارغ التحصیل شدن به دلایل مختلفی مانند ازدواج و ... ترک خدمت می‌کنند و نمی‌توان این پرستاران را بیکار محسوب کرد.

او افزود: اگر عرصه خدمات پرستاری را فقط محیط بیمارستان بدانیم مشکل همچنان پابرجاست، در کشور‌های پیشرفته عمده پرستاران می‌توانند خارج از بیمارستان به مردم خدمت کنند.

عبادی گفت: مشکل سرانه پرستار به تخت و بیمار حل شود، اگر کمبود نیرو برطرف شود رسیدگی به سلامت مردم بهتر خواهد شد. برخی از مشاغل به دلیل ماهیت شغلی و سختی کارشان باید متفاوت دیده شوند. پرستاران جز شغل‌های سخت محسوب می‌شوند به خاطر این است که با سلامت مردم و بیماران روبه رو هستند. ما سالیانه ده هزار نفر جذب و همکاری بازنشسته نشویم کمبود نیرو بعد از مدت‌ها حل می‌شود.


کد مطلب: 784378

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/784378/چند-پرستار-کشور-نیاز-داریم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com