پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱۱
قالیباف در دانشگاه شهید بهشتی:

کارنامه قابل قبولی در حکمرانی نداریم/ با این نظام بروکراسی کشور به موفقیت نمی‌رسد/ مجلس نباید وکیل الدوله شود/ خاندوزی تمایل داشت در مجلس بماند

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 784364
بزرگترین چالش امروز کشور بحث حکمرانی است. ما در حوزه حکمرانی کارنامه قابل قبولی نداریم و دچار مشکل هستیم.
کارنامه قابل قبولی در حکمرانی نداریم/ با این نظام بروکراسی کشور به موفقیت نمی‌رسد/ مجلس نباید وکیل الدوله شود/ خاندوزی تمایل داشت در مجلس بماند
به گزارش جهان نيوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز و در آستانه 16 آذر روز دانشجو، در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با گرامیداشت شهدای روز دانشجو از 16 آذر 1332 تا 16 آذر دی ماه 1359 و بعد از آن و نیز شهدای هسته‌ای، به سؤالات مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این جلسه اشاره کرد و در پاسخ به آنها اظهار داشت: تحول در حکمرانی بزرگترین چالش امروز ماست و در 20 سال گذشته در جلسات مختلف به این مسأله اشاره کرده‌ام.

وی با بیان اینکه در حوزه حکمت عملی و حکمرانی کارنامه قابل دفاعی نداریم و یکی از مشکلات آن شایسته‌گزینی است به نقد مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در خصوص انتخاب اکثر مدیران کشور از یک دانشگاه خاص اشاره و تصریح کرد: قطعا همه نخبگان کشور الزاما در یک دانشگاه نیستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راه حل مسأله حکمرانی در دانشگاه است، گفت: بعد از جنگ ارتباطم با دانشگاه قطع نشده و معتقدم دانشگاه محل طرح مسأله و فهم آن و برنامه‌ریزی برای حل آن است و محیط اجرایی محل حل مسأله نیست.

* هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی شرط تحول در کشور است
قالیباف در ادامه با بیان اینکه هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی امور شرط تحول در اداره کشور است، خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا همه نخبگان در جریان آنچه در کمیسیون‌ها و اجزای آنها می‌گذرد به صورت سیستمی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه با این نظام بروکراتیک موفقیتی نصیب کشور نمی‌شود، گفت: نظام بروکراتیک کشور ما تبدیل به اسب سرکشی شده که ظاهرا کسی نمی‌تواند مهارش کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به مسأله ما می‌توانیم و خودباوری اشاره کرد و افزود: تفاوت ما میان ما می‌توانیم و ما نمی‌توانیم و تفاوت بین تکیه شایسته‌سالاری و تکیه بر رانت در شمال و جنوب اتوبان تهران ـ کرج قابل مشاهده است که در شمال آن تاسیسات هوافضای سپاه قرار دارد که گیربکس‌های فول‌اتومات را برای پرنده‌ها و موشک‌های با برد چند هزار کیلومتر می‌سازد و در سمت دیگر اتوبان به خاطر پمپ برف‌پاک‌کن، خودرو را معطل نگه می‌دارند.

قالیباف با بیان اینکه ریشه حل مشکلاتی مانند عدالت، شفافیت، اصلاح ساختار بودجه و تحول در حکمرانی در دانشگاه‌هاست، به سؤال دانشجویی که پرسید چه زمانی این بروکراسی و انحصار شکسته می‌شود، پاسخ داد و گفت:‌ تا وقتی که ما بایستیم و پافشاری کنیم.

وی تصریح کرد: امروز من به عنوان نماینده شما در مجلس پیگیر این مسائل هستم و مانند 12 سال دوران شهرداری، معتقد به شفاف‌سازی هستم؛ در شهرداری هیچ کلنگی نزدم، ولی برای هر پروژه‌ای تایمر گذاشتم که مردم بدانند این پروژه چه زمانی تمام می‌شود و هزینه تمام‌شده آن چقدر است.

* سه چالش بزرگ امروز کشور
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی را رعایت کنیم، در طول یک برنامه پنج ساله و حتی در شرایط تحریم به ثبات اقتصادی می‌رسیم، به سه چالش بزرگ کشور اشاره کرد و اظهار داشت: چالش اول جمعیت، موالید و مهاجرت است، چالش دوم آب و چالش سوم اقتصاد است.

قالیباف تأکید کرد: مهم‌ترین موضوعی که در اقتصاد باید حل کنیم این است که دولت بیش از دخلش خرج نکند؛ چراکه مجبور می‌شود دست در جیب مردم کند و بانک‌ها هم با خلق نقدینگی وضعیت امروز را به بار بیاورند.

* نمایندگان نباید برای حمایت از یک نامزد بیانیه می‌دادند/ اجازه قرائت آن را از تریبون ندادم
وی همچنین در خصوص موضوع مطرح شده از سوی یکی از دانشجویان درباره شائبه وکیل‌الدوله شدن نمایندگان تأکید کرد: مجلس نباید وکیل‌الدوله بشود؛ نقد وارد است و نباید در مجلس بیانیه امضاء و منتشر می‌شد که مثلا قالیباف یا آقای رئیسی برای ریاست جمهوری بیاید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اقدام اشتباه بود و به همین خاطر اجازه ندادم آن نامه از تریبون مجلس قرائت شود.

* دو نماینده‌ای که به دولت رفتند اصلا لابی نکردند/ برای هیچ عزل و نصبی با کسی تماس نمی‌گیرم
قالیباف در ادامه گفت:‌ شهادت می‌دهم دو وزیری که از مجلس به دولت رفتند، خودشان نامزد نبودند و هیچ گونه لابی هم نکردند؛ حتی آقای خاندوزی تا 72 ساعت قبل از معرفی، مقاومت می‌کرد و می‌گفت من نماینده مردم هستم، اما وقتی احساس وظیفه کرد به دولت رفت.

وی اضافه کرد: در رابطه با آقای زاکانی هم شورای شهر ایشان را انتخاب کرد و مجلس هم با رفتنش موافقت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر گونه دخالت با عزل و نصب‌ها خلاف قانون است و هر کسی مطلع شد بگوید و برخورد کند، عنوان کرد: به نمایندگان هم گفته‌ام برای هیچ عزل و نصبی با کسی تماس نمی‌گیرم، البته اگر تخلفی بشود طبق قانون باید برخورد کنیم.

* فقط یک طرح را امضاء کردم و آن هم طرح شفافیت آراء نمایندگان است
قالیباف در ادامه درباره فعال بودن یا فعال نبودن برخی نمایندگان گفت: نماینده‌ای که ده‌ها طرح ارائه می‌دهد لزوما فعال نیست، امروز بیش از 700 طرح و لایحه در مجلس در صف انتظار داریم؛ مگر ما چقدر زمان داریم که به همه اینها برسیم؟
وی اضافه کرد: من تنها یک طرح را امضاء کرده‌ام و آنهم طرح شفافیت آراء نمایندگان بوده که در حال انجام است و دو شوری شدن آن هم برای این بوده که پخته‌تر و دقیق‌تر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شفافیت فقط منحصر به مجلس نیست و همه جا باید شفاف شود، تصریح کرد: مطمئن باشید طرح شفافیت را دنبال می‌کنیم و به نتیجه می‌رسانیم.

* جلسات کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، علنی خواهد بود
قالیباف در ادامه در خصوص انتقاد دانشجویان از طرح نمایندگان در خصوص حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: در اولین کمیسیون ویژه این طرح تاکید کردم که مذاکرات کمیسیون باید به صورت علنی از لایو اینستاگرام و صدا و سیما پخش شود؛ همچنین تاکید کردم همه ذی نفعان درباره آن نظر بدهند و همین باعث شد تا طرح برای یک ماه به مرکز پژوهش‌ها برگردد تا اشکالات آن برطرف شود.

وی با بیان اینکه مطمئن باشید در مجلس به دنبال فیلتر کردن فضای مجازی نیستیم، گفت: برخی کسانی که در حوزه نرم‌افزارها کار می‌کردند تا صحبت از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی شد، گفت: به امارات و ترکیه رفتند چون فکر می‌کردند فضای مجازی بسته می‌شود. در حالی که اینها توطئه دشمن بود.

* نمایندگان ماهانه 30 تا 35 میلیون تومان هزینه نمایندگی دریافت می‌کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره مبالغ پرداختی به نمایندگان علاوه بر حقوق آنها گفت: هر نماینده طبق قانون می‌تواند 5 کارمند داشته باشد و علاوه بر حقوق این کارمندان هزینه اداره دفاتر، رفت و آمد، آب و برق و اینترنت نیز برعهده خود نماینده است؛ بر این اساس برخی‌ها 30 میلیون و برخی دیگر 35 میلیون تومان در ماه هزینه نمایندگی برای اداره این مسائل می‌گیرند.

قالیباف در خصوص خودروهای اختصاص‌یافته به نمایندگان در ابتدای مجلس یازدهم و حواشی آن نیز تصریح کرد: وقتی خودروهای در اختیار نمایندگان متعلق به مجلس باشد، سالی حدود 107 میلیارد تومان هزینه تعمیر و بنزین و... روی دست مجلس می‌گذارد، اما وقتی خودرو متعلق به نماینده شود و هزینه‌اش هم به عهده خودش باشد، پول خودرو را هم در 4 سال به مجلس برمی‌گرداند و این روال در همه دوره‌ها بوده است.

وی در خصوص شفافیت حقوق‌های پرداختی در مجلس هم گفت: بر اساس اعلام سازمان امور اداری و استخدامی 88 درصد فیش‌های حقوقی مجلس و صد درصد فیش‌های حقوقی دیوان محاسبات در سامانه پاکنا ثبت شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من هیچ حساب مالی در مجلس باز نکرده‌ام و فقط فیش حقوقی دانشگاه تهران را می‌گیرم، اظهار داشت: اگر کسی یک ریال ناحق پیدا کرد که وارد زندگی‌ام شده آن را اعلام کند.

* افراد شایسته‌تری از نامزدهای لیست تهران وجود داشتند
قالیباف در ادامه به نکته مطرح شده از سوی نماینده یکی از تشکل‌ها درباره فهرست انتخابات تهران در مجلس یازدهم و شائبه‌های رانت و دخالت پدرخوانده‌ها اشاره کرد و افزود:‌ همان زمان هم به مردم گفتم که حتما افراد شایسته‌ترین نسبت به افراد موجود در این لیست وجود دارند و حتما شایسته‌سالاری در این لیست نبوده، اما تاکید کردم که متعهدم با همین لیست کارها را به درستی در مجلس انجام دهیم.

وی تأکید کرد: اگر مسائلی مثل تحول در حکمرانی را حل نکنیم، ممکن است مردم دوباره با نصاب کمتری پای صندوق‌های رأی بیایند.

* عنابستانی به سرباز سیلی نزد، او را هل داده بود
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اصلاح می‌شود، به سؤالات مطرح شده درباره ماجرای علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار و برخورد وی با سرباز راهور پاسخ داد و اظهار داشت:

معتقدم در این باره هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید محکم‌تر پیگیری می‌کرد، اما مامور قانون هم نباید خلاف قانون عمل کند.

قالیباف افزود: آقای عنابستانی در این ماجرا به سرباز سیلی نزده و فقط او را هل داده بود، بنابراین نباید هر آنچه که در فضای مجازی مطرح می‌شود را تکرار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در دوره قبل نماینده‌ای به گمرک رفت و تخلفی مرتکب شد اما از او پشتیبانی شد اما در این دوره هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به این نتیجه رسید که باید پرونده به دادگاه برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص سرانجام لایحه رتبه‌بندی معلمان، وعده داد که این لایحه در سقف 25 هزار میلیارد تومان نهایی خواهد شد.

قالیباف همچنین درباره سخن یکی از دانشجویان که گفته بود یکی از منتسبان وی به علامه مصباح یزدی(ره) توهین کرده، گفت: علامه مصباح به گفته رهبر انقلاب مطهری زمان ما بود و سخنان پرمغز ایشان در پیش از خطبه‌های نماز جمعه برای تبیین مبانی نظری انقلاب را فراموش نکرده‌ایم اما نباید در این قضایا تحت تأثیر کسانی قرار بگیریم که اساس انقلاب را قبول ندارند.

*‌ از وقتی وارد سیاست شدم، کارنامه گذشته‌ام را هم زیر سؤال بردند
وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه تا وقتی در نیروهای مسلح و در ناجا بودم، از نظر خیلی‌ها رزمنده حساب می‌شدم و با من درد دل هم می‌کردند گفت: اما از وقتی وارد سیاست شدم همان کارنامه گذشته ما را هم زیر سؤال می‌برند؛ اینجاست که باید گفت انصاف خوب چیزی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در 12 سال حضور در شهرداری تهران هم تحریم خارجی بودیم و هم تحریم سه دولت؛ دو دولت آقای احمدی نژاد و دولت اول آقای روحانی هیچ کمکی به شهرداری نکردند.

قالیباف گفت: در شهرداری جوان‌گرایی کردیم اما می‌گفتند قالیباف عرضه ندارد با بزرگ‌ترها کار کند و بچه‌ها را دور خودش جمع کرده است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
باز هم دمت گرم که به ناکارامدی اعتراف کردی
خاندوزی را استیضاح کنید تا بیش از این دولت رییسی را به گوشه رینگ نبرده
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
البته آقای خاندوزی با حمایت ایشان در لیست مجلس آمد .....!!!????
Iran, Islamic Republic of
جنس حرفای قالیباف نشنون میده میخواد با دولت فاصله ایجاد کنه که هویت مجلس و خودش حفظ بشه...
سعید
Iran, Islamic Republic of
خاندوزی تو تیم خود قالیبافه...
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
... سرمايه مردم را با اين وضعيت اقتصادي از طريق بورس ذوب شد
.
United States
شما شیفتگان خدمت هستید ... نه تشنگان قدرت...
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
چندتا وزیر رئیسی واقعا ناکارامدن
.
Iran, Islamic Republic of
آقای قالیباف ، مشکل اقتصاد کشور بدلیل دولتی بودن آن نیست.!!!!! بلکه بدلیل پیاده سازی اقتصاد بر اساس الگوی اقتصاد لیبرالی و سرمایه داری مثل کشورهای غربی هست .
چرا وزیر اقتصاد شد
Iran, Islamic Republic of
این جمله آقای قالیباف که گفتند :« خاندوزی تمایل داشت در مجلس بماند.» بسیار معنی بدی میده . یعنی آقای خاندوزی میخواستند در مجلس بمانند ولی ایشون
رو به زور و یا با اصرار دیگران به وزارت فرستادند.؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
...