کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موافقت عربستان با بازگشت سفیرش به لبنان

فارس , 14 آذر 1400 ساعت 13:03

در پی تنش‌های میان ریاض و بیروت و تلاش فرانسه برای میانجیگری میان آن‌ها، مقام‌های پاریس گفته‌اند که عربستان با بازگشت مجدد سفیر کشورش به بیروت موافقت کرده است.


به گزارش جهان نیوز، در پی تنش‌های اخیر میان لبنان و عربستان سعودی، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته (شنبه) از درخواست برای میانجیگری میان رهبران ریاض و بیروت به منظور پایان دادن به اختلاف دیپلماتیک که به تحریم‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علیه لبنان منجر شده، استقبال کرد.

بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز»، ماکرون، اولین رهبر غربی که از قتل ۲۰۱۸ «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستانی تاکنون به عربستان سفر کرده است، در جریان دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در «جده» بر درخواست میانجیگری میان ریاض و بیروت تأکید کرد.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

عربستان سعودی نیز سفیر خود را در لبنان فراخواند و در ماه اکتبر سفیر لبنان در عربستان را اخراج کرد. ریاض علاوه بر اخراج سفیر لبنان، واردات تمامی کالاهای لبنان به این کشور را ممنوع کرد. دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز همچون بحرین سفرای خود را از بیروت فراخواندند.

قرداحی روز جمعه ۱۲ آذرماه نهایتاً با ادامه فشارها استعفا کرد و و «نجیب میقاتی» نخست‌‌وزیر لبنان استعفای وی را پذیرفت.

ماکرون تصریح کرد گام مهمی با عربستان سعودی برای تعامل مجدد مالی با لبنان پس از دور اول مذاکرات سه جانبه برداشته شده است.

ماکرون به خبرنگاران در جده گفت: «ما در خصوص لبنان همکاری کردیم و سپس با میقاتی نخست‌وزیر لبنان تماس گرفتیم تا این پیام صریح را از سوی عربستان و فرانسه منتقل کنیم که کاملاً خواهان تعامل هستیم».

وی ادامه داد: «ما خواهان تعامل هستیم به طوریکه بتوانیم به مردم لبنان کمک کنیم و هر آن چه را لازم است انجام می‌دهیم تا گشایش اقتصادی و تجاری (در لبنان) رخ دهد».

بر اساس این گزارش، مقام‌های فرانسوی اعلام کرده‌اند که عربستان سعودی موافقت کرده است تا سفیر خود را به بیروت بازگرداند اما هنوز مشخص نیست که چنین چیزی رخ دهد.

طبق این گزارش، پیشنهاد فرانسه برای سفر «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر موقت لبنانی از جده برای یک نشست سه‌جانبه با ماکرون و محمد بن سلمان رد شده است.

در بیانیه مشترک فرانسه و عربستان سعودی تأکید شده است که آن‌ها با یک «سازوکار مشترک» برای کمک‌های شفاف شفاف برای لبنان و لزوم محدود کردن تسلیحات به نهادهای دولتی قانونی لبنان که به حزب‌الله اشاره دارد، توافق کرده‌اند.

پس از قتل خاشقچی توسط عوامل سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، رهبران غربی از سفر به عربستان سعودی خودداری کردند.

سازمان اطلاع‌ مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» به این نتیجه رسید که شاهزاده محمد بن سلمان احتمالاَ مجوز این عملیات را داده است اما ولیعهد عربستان هرگونه مشارکت در قتل خاشقچی را رد کرده است.

ماکرون روز جمعه هفته گذشته در «دبی» در پاسخ به انتقادات از سفر به ریاض گفت: «اگر می‌گوییم "دیگر با عربستان حرف نخواهیم زد"، واقعاً برای لحظه‌ای فکر می‌کند که می‌توانیم به لبنان کمک کنیم، می‌توانیم تلاش کنیم تا ثباتی را که در خاورمیانه برای آن تلاش می‌کنیم حفظ کنیم. این به مفهوم آن نیست که ما (قتل خاشقچی را) تأیید یا فراموش می‌کنیم».

یک مقام منطقه‌ای گفته است که فرانسه در چند هفته گذشته فشارها را تشدید بخشیده است و ادامه داد: «با انتخابات آتی فرانسه، پیشرفت در خصوص این پرونده، برای وی (ماکرون) بسیار حائز اهمیت است».

ماکرون در سفر به دبی، قرارداد ۱۹ میلیارد دلاری فروش جنگنده‌ها و بالگردهای رافائل را اعلام کرد و در جده، شرکت دولتی صنایع نظامی عربستان سعودی نیز سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های فرانسوی ایرباس و فیژا آئرو (Figeac Aéro) را اعلام کرد.

از طرف دیگر، خبرگزاری فرانسه، شامگاه گذشته (شنبه)، اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور از ابتکاری مشترک با عربستان سعودی به منظور حل بحران روابط بیروت و ریاض خبر داده است و تأکید کرده که پاریس و ریاض به کمک به مردم لبنان متعهد هستند.

ماکرون روز جمعه، در صدر هیأتی بلندپایه وارد منطقه شد، پس از سفر به امارات، روز گذشته (شنبه)، به عربستان سعودی سفر کرد و با محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.


کد مطلب: 784256

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/784256/موافقت-عربستان-بازگشت-سفیرش-لبنان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com