کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طلبکاری به جای عذرخواهی؛

ربیعی: فقر در ایران از یک استثنا درحال تبدیل‌ به یک قاعده است/ پیوند سیاست خارجی با بازی‌های سیاسی داخلی بزرگ‌ترین خطا و جفا است

14 آذر 1400 ساعت 8:26

آن دولتی که ید طولایی در گره زن مسائل داخلی به مذاکرات هسته ای داشت، همین دولتی است که جناب ربیعی سال ها در ان به عنوان وزیر، دستیار و سخنگو حاضر بودند.


گروه سیاسی جهان نیوز: «علی ریبعی» سخنگوی سابق دولت و وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت روحانی که به دلیل عملکرد بسیار ضعیف توسط مجلس دهم استیضاح شد، در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «تحریم نه‌تنها از ایران آینده‌ستانی کرده بلکه حال جامعه امروز را نیز تلخ و امنیت روانی را مختل کرده و به زندگی اجتماعی و معیشت مردم لطمه زده است... فقر از یک استثنا درحال تبدیل‌شدن به یک قاعده است. اگر پس از روی‌کارآمدن دولت جدید امکان بازگشت آمریکا به برجام ‌فراهم شده بود، شاید تا همین امروز میلیاردها دلار به اقتصاد کشور کمک شده بود».

ربیعی در ادامه نوشت: «هیچ کشوری در دوران معاصر با موانع جهانی و بدون حضور در اقتصاد جهانی امکان رشد و توسعه نداشته است. نگاهی کوتاه نه‌تنها به تاریخچه توسعه در غرب بلکه به راهی که موفق‌ترین نمونه‌ها (کشورهای موسوم به تازه‌صنعتی‌شده) به‌ویژه ملل شرقی از سنگاپور تا مالزی و از هند تا چین برای دست‌یافتن به توسعه پایدار پیموده‌اند، آشکار می‌کند که باوجود تفاوت آنها در پیشینه فرهنگی و الگوهای سیاسی متنوع، آنجا که به رشد اقتصادی و توسعه پایدار می‌رسد، هیچ‌یک چرخ را از نو اختراع نکرده‌اند و در همان مسیری قدم گذاشته‌اند که دیگر مثال‌های موفق ولو از میان دشمنانشان پیش از آن رفته‌اند و به مقدمات ضروری در انباشت ثروت و قدرت ملی رسیده‌اند».

به گزارش مشرق، مقامات ارشد دولت قبل بجای عذرخواهی از مردم و اذعان به رویکرد خسارت بار خود، همچنان اصرار دارند که آدرس غلط داده و صورت مسئله را پاک کنند.

«علی ربیعی» - دی ماه ۹۹- در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «نپیوستن ایران به FATF علت ناتوانی در خرید واکسن است». اما در دولت آقای رئیسی در شرایطی که ایران هنوز به FATF نپیوسته بود، به دلیل دیپلماسی فعال و عزتمندانه و مدیریت جهادی، واکسیناسیون به صورت روزافزون شتاب گرفت و همین مسئله موجب شد تا از آمار فوتی های ۷۰۰ نفر در روز رسیدیم به آمار کمتر از ۷۰ نفر در روز.

ربیعی در یادداشت مذکور در لفافه علت پیشرفت برخی کشورهای شرقی را در همراه شدن با آمریکا و غرب را معرفی کرده است. این در حالی است که برای نمونه یکی از عوامل پیشرفت تولید ملی در اقتصاد ژاپن، فرهنگ بالای تولید و حمایت از تولید داخلی در مردم این کشور است.

علاوه بر این، صِرف نزدیک شدن یا دور شدن از یک کشور، هیچ کشوری را نه پیشرفته کرده نه عقب مانده. کشورهای زیادی را می‌توان نام برد که از نزدیک شدن به آمریکا هم فراتر رفته و تبدیل به نوکر آن شده‌اند اما، رهبرانشان به دست همین آمریکا کشته شده، و هیچ نشانه‌ای از یک کشور صنعتی و پیشرفته هم ندارد.

ربیعی در یادداشت مذکور همچنان بر رویکرد خسارت بار «گره زدن معیشت مردم و اقتصاد کشور به زلف برجام» تاکید کرده و نوشته است: «با همه تجربیات خود به‌خوبی درک کرده‌ام که پیوندزدن سیاست خارجی با بازی‌های سیاسی داخلی بزرگ‌ترین خطا و جفا به انقلاب اسلامی و مردم رنج‌کشیده ایران است». این در حالی است که در دولت قبل و علیرغم امضای برجام، تحریم ها ۲ برابر شده و همزمان در صنعت هسته ای نیز محدودیت گسترده ای ایجاد شد.

البته باید یادآوری کرد آن دولتی که ید طولایی در گره زن مسائل داخلی به مذاکرات هسته ای داشت، همین دولتی است که جناب ربیعی سال ها در ان به عنوان وزیر، دستیار و سخنگو حاضر بودند.

سخنگوی دولت روحانی در این یادداشت با سیاه نمایی وضع موجود، اینگونه القاء کرده است که در آینده نزدیک با بن بست در کشور روبرو می شویم. این در حالی است که ثمره مدیریت جهادی دولت سیزدهم و دیپلماسی فعال و عزتمندانه دولت تاکنون و دورنمای این رویکرد، خلاف این ادعا را ثابت می کند.


کد مطلب: 784189

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/784189/ربیعی-فقر-ایران-یک-استثنا-درحال-تبدیل-قاعده-پیوند-سیاست-خارجی-بازی-های-سیاسی-داخلی-بزرگ-ترین-خطا-جفا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com