کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارگردان «مستطیل قرمز»؛

دوست دارم رهبر انقلاب فیلمم را ببینند +فیلم

14 آذر 1400 ساعت 8:20

حسین صیدخانی کارگردان فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» که به روایت بمباران زمین فوتبال چوار ایلام می پردازد، بیان کرد که دوست دارد این فیلم را رهبر معظم انقلاب ببینند.


به گزارش جهان نیوز، حسین صیدخانی یکی از کارگردانان فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» که در سال ۹۸ با موضوع شهدای زمین فوتبال چوار در ایلام ساخته شده است، در گفت‌وگو با مهر، درباره سرانجام این پروژه سینمایی گفت: فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» با موضوع فاجعه بمباران زمین فوتبال چوار در استان ایلام طی دو سال تولید شد. این فیلم مفتخر به دریافت لوح زرین و مدال بلورین از جشنواره جهانی ایتالیا بین ۱۱۶ کشور است. این دستاورد اولین بار است که برای یک فیلم دفاع مقدسی رقم می‌خورد. این فیلم کاملاً مستقل تولید شد و خودمان فقط پشت آن بودیم و خدا کمک کرد که این فیلم به سرانجام برسد.

این کارگردان با اشاره به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری درباره لزوم توجه به سوژه مغفول مانده شهدای زمین فوتبال چوار، ادامه داد: تا قبل از این کمتر کسی به این موضوع توجه نشان می‌داد تا جایی که ما مجبور بودیم با هزینه‌های شخصی و تسهیلات، منابع مالی این پروژه را برای ساخت تأمین کنیم. متأسفانه دغدغه غالب در سینمای ما هم دغدغه‌های مالی و تجاری است در حالی که دغدغه‌های ملی و انقلابی باید در اولویت باشد.

صیدخانی تأکید کرد: مگر نمی‌توانیم این ۲ حوزه مسائل مالی و دغدغه‌های ملی را با هم داشت؟ متأسفانه در مدتی که پیگیر اکران عمومی فیلم «مستطیل قرمز» بودیم، هیچ حمایتی نشد. البته شرایط کرونایی کشور هم در این زمینه مزید بر علت شد و کار را سخت کرد.

وی افزود: وقتی پیگیر اکران این فیلم بودیم، تا مطرح می‌کردیم که کارمان درباره دفاع مقدس است، سریع افراد پا پس می‌کشند و زود درباره فیلم قضاوت می‌کنند. در حالی که کافی است به سینماها مراجعه کنید و بگویید یک فیلم تجاری دارم تا سریع شرایط اکران آن فراهم شود.

کارگردان «مستطیل قرمز» تأکید کرد: در چند نوبت اکران خصوصی که برای این فیلم داشتیم، دوستانی که می‌آمدند از فیلم راضی بودند و می‌توان گفت این فیلم برای تماشاگر قابل‌قبول است. به جرأت می‌گویم اگر بخواهید در کشور گامی برای کارهای ارزشی و دفاع مقدسی بردارید، راه سخت‌تری پیش روی خود دارید تا اینکه بخواهید کارهای کوچه‌بازاری و تجاری بسازید. این موانع قطعاً باید برداشته شود.

این فیلم سند مظلومیت مردم ایران است
وی ادامه داد: امیدواریم با تأکید اخیر رهبر انقلاب در زمینه لزوم توجه به فاجعه زمین فوتبال چوار، فرصتی مهیا شود تا این فیلم هم اکران عمومی شود. مردم باید با این مسائل بیشتر آشنا شوند. باید بدانند ما چه مظلومیت‌هایی در جنگ تحمل کرده‌ایم. این فیلم سند مظلومیت مردم ایران است. این اتفاق اگر در هر کشور دیگری رخ داده بود، امروز سازمان‌های حقوق بشری و ان‌جی‌اوهایی که دم از حقوق بشر می‌زنند آن را علم کرده بودند و تمام دنیا را فراگرفته بود. اما چون در ایران اتفاق افتاده است، نه تنها دیگران به آن توجهی نمی‌کنند که حتی مسئولان داخلی خودمان هم نسبت به آن غافل بودند و کوتاهی کردند!


دانلود فیلم

صیدخانی درباره پیگیری مسئولان مربوطه برای رفع مشکلات فیلم «مستطیل قرمز» پس از تأکید رهبر انقلاب افزود: تا امروز هیچ اتفاقی رخ نداده است و امیدواریم که این توجه از این به بعد به‌وجود بیاید. امیدواریم مسئولان واقعاً پای کار بیایند و بتوانیم این فیلم را اکران عمومی کنیم تا مردم با این اتفاق آشنا شوند. جالب اینجاست که تمام مواردی که رهبر انقلاب در سخنرانی خود بر آن تأکید کرده‌اند در فیلم «مستطیل قرمز» مشاهده می‌شود. همان‌طور که ایشان تأکید کردند این مسئله باید جهانی مطرح شود، این فیلم هم در سطح جهانی دیده شده و در میلان ایتالیا سه اکران ویژه داشتیم.

وقتی اشک در چشم داوران خارجی جمع شد
وی درباره واکنش مخاطبان خارجی به این فیلم هم توضیح داد: دبیر جشنواره تعریف می‌کرد شبی که هیأت داوری در کنار دیگر مسئولان جشنواره به تماشای فیلم نشستند، وقتی فیلم تمام شد، اشک در چشمان‌شان جمع شده بود و می‌گفتند مگر چنین اتفاقی در ایران رخ داده است؟ بین خودشان می‌گفتند مگر می‌شود چنین اتفاقی رخ داده باشد؟! می‌گفتند مگر می‌شود یک زمین فوتبال به‌گونه‌ای بمباران شده باشد که این همه مردم از کودکان و جوان بی‌گناه کشته شده باشند!؟ این افراد آنقدر تحت تأثیر قرار گرفته بودند که در میان ۶۰۰ فیلم، «مستطیل قرمز» را به‌عنوان فیلم برگزیده انتخاب کردند، آن هم با نظر همه اعضا بدون حتی یک رأی مخالف. این نشان از بزرگی این فاجعه دارد.

این کارگردان که با همراهی برادر دوقلوی خود «مستطیل قرمز» را کارگردانی کرده است، گفت: ما خودمان متولد چوار و فرزند ایلام هستیم. خودمان سال‌های بمباران را تجربه و این اتفاق را از نزدیک لمس کرده‌ایم. با برخی از خانواده شهدا و بازماندگان این رویداد رابطه نزدیک و حتی فامیلی داریم. از کودکی هم در آن منطقه بودیم. از زمانی که به شرایطی رسیدیم که امکان فیلمسازی داشتیم، همواره دغدغه‌مان این بود که بتوانیم این اتفاق را به تصویر درآوریم. ما این اتفاق را با تمام وجود درک کرده‌ایم. هنوز که هنوز است، شرایط و آسیب‌های جنگ در آن منطقه قابل مشاهده است. همواره این دغدغه را داشتیم که قدمی برای اهالی این منطقه برداریم و خداراشکر که این فیلم ساخته شده است.

وی در پایان تأکید کرد: در صورتی که مورد حمایت قرار بگیریم، برنامه داریم تا تک‌تک مردم ایران را در جریان این اتفاق تلخ قرار دهیم. جدای از آن هم حتماً برای نمایش‌های بین‌المللی هم برنامه‌ریزی خواهیم داشت. فیلم را به کشورهای دیگر هم می‌فرستیم. حتی گردهمایی و نشست مشترک درباره آن در کشورهای دیگر برگزار می‌کنیم. مهمترین خواسته‌مان هم این است که این فیلم به رؤیت مقام معظم رهبری برسد تا مسئولان هم جدی‌تر پای کار عرضه جهانی آن بیایند.


کد مطلب: 784188

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/784188/دوست-دارم-رهبر-انقلاب-فیلمم-ببینند-فیلم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com