پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۹

فریبا متخصص: کاش هیچ وقت به تهران نمی‌آمدم

شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 784043
برخی از بازیگرانی که مدت کمی است وارد سینما و تلویزیون شده‌اند متاسفانه دل به کار نمی دهند و تنها به دلیل اینکه پیشنهادهای زیاد یا چهره مطلوبی دارند سعی زیادی برای ایفای نقش مناسب ندارند.
فریبا متخصص: کاش هیچ وقت به تهران نمی‌آمدم
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، فریبا متخصص بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و گوینده رادیو جمعه 12 آذر مهمان برنامه «رخ به رخ بود. او در این برنامه به احساس وظیفه‌ای که نسبت به مادرش حس می‌کند، درباره تفاوت بازیگرانی که از تئاتر به سینما آمده‌‌اند، دلتنگیش برای زادگاهش آبادان و بازیگران و کارگردانان مورد علاقه‌اش گفت.

بنا بر این گزارش، در ابتدای برنامه «رخ به رخ» فریبا متخصص در پاسخ به امیرعلی دانایی که معتقد بود وی می‌تواند در کمدی  بدرخشد، گفت: بله احساس می‌کنم یک طنز درونی دارم. اما بیشتر جدی کار کرده ام و دوست دارم از این نقش‌های مادرِ مهربان و دلسوز فاصله بگیرم. یکی از محاسن رادیو برای من این بوده که این امکان را به من داد که نقش‌های مختلفی را بازی کنم. اما شاید به خاطر میمیک چهره و ... در تلویزیون و سینما نقش‌های متنوعی به من داده نشد. در صورتی که یک بازیگر در گوناگونی نقش‌هاست که می‌درخشد و من این اتفاق را در خود می‌بینم.

فریبا متخصص با بیان اینکه حتما سالی یک تئاتر را در برنامه کاریم دارم، گفت: تئاتر روح و روان انسان را شستشو می دهد. هر شب برای اجرا یک حس خاص داری. نفسِ تماشاچی و تازگیِ همیشگیِ تئاتر، روح انسان را جلا می‌دهد. رادیو هم که همیشه با من بوده است. اما تئاتر را بیشتر از بقیه مدیوم‌ها دوست دارم. به نظرم بازیگرانی هم که از تئاتر وارد سینما و تلویزیون می‌شوند با سایر بازیگران تفاوت دارند.

بازیگر سریال «شهرزاد» با بیان اینکه پسرش در فرانسه و آلمان فیلمسازی خوانده گفت: من در زندگی به جز خطِ  قرمزهای اخلاقی در باقی مسائل سخت نمی‌گیرم و انعطاف پذیرم. به نظرم باید زندگی را کمی ساده گرفت چون نمی‌شود هیچ‌کس را تغییر داد و اگر انرژی خوبی از کسی نگیرم بدون برخورد مستقیم با وی فقط بسیار آرام مسیرم را تغییر می دهم.

او که سابقه کار با کارگردانانی مثل مسعود جعفری جوزانی، حسن فتحی، بهرنگ توفیقی، پوریا آذربایجانی و ... را داشته بیان کرد: هر کارگردان بنا بر شرایط ویژه آن اثر خاص سنجیده می‌شود و من از کار کاردن با همه کسانی که نام بردم لذت برده و آموخته‌ام.

برخی از بازیگرانِ تازه وارد دل به کار نمی‌دهند
بازیگر «سیب سرخ حوا» در ادامه به فاطمه معتمدآریا، مهتاب نصیرپور، هدیه تهرانی، سوسن تسلیمی و ... به عنوان بازیگران مورد علاقه‌اش اشاره کرد و ادامه داد: همه بازیگران جدید را نمی‌گویم اما برخی از بازیگرانی که مدت کمی است وارد سینما و تلویزیون شده‌اند متاسفانه دل به کار نمی دهند و تنها به دلیل اینکه پیشنهادهای زیاد یا چهره مطلوبی دارند سعی زیادی برای ایفای نقش مناسب ندارند و هیچ چیز خاصی پشت بازی‌شان احساس نمی‌کنی. وقتی چشمه‌ای خشک شده باشد تو مدام سطل سطل داخل این چشمه آب بریز اتفاقی نمی‌افتد، حالا هر تعداد کار کنی مهم نیست چون تو بازیگر نیستی، دیالوگ می‌گویی، چهره داری، رانت داری اما آنی که لازمه بازیگری است را نداری.

بازیگر فیلم «آباجان» با اشاره به پیشکسوتان و اساتید بازیگری ایران گفت: چرا علی نصیریان، علی نصیریان شده، ما آنقدر کوچکیم که نمی‌توانیم در مورد ایشان صحبت کنیم. اما یادم می‌آید در کار اولم که نقش عروس‌ ایشان را بازی می‌کردم، موقع نهار دیدم که ایشان بیشتر از 20 بار گفتن یک جمله و یک حرکت را تمرین کردند. در سریال شهرزاد هم می‌آمدند و به هیچکس کاری نداشتند. همه تمرکزشان روی کارشان بود.

ما فکر می‌کنیم از زمانی که جلوی دوربین می‌رویم باید این تمرکز را داشته باشیم اما آنچه من از این بزرگان یاد گرفته‌ام این بوده که خیلی قبل از آن باید روی کارت متمرکز باشی. نظم و انضباط هم در بازیگران قدیمی‌تر به صورت جدی‌تری وجود دارد.

بازیگر «زیر سقف دودی» ادامه داد:. همیشه دوست داشتم از کودکی یک ساز یاد بگیرم اما هیچ‌وقت موقعیت آن پیش نمی ‌‌آمد. کلاس هم ثبت نام می‌کردم اما یک پروژه جدید پیشنهاد می‌شد و مانع ادامه یادگیریم می‌شد. اگر یک بار دیگر به دنیا بیایم به سمت فراگیری موسیقی می‌روم.

درباره مادرم هیچ وقت عذاب وجدان نخواهم داشت
متخصص در بخش اتاقک «رخ به رخ» به بخشی از احساس خود به مادرش اشاره کرد و گفت: من در زندگی شخصیم هیچ وقت نتوانسته‌ام نقش بازی کنم. امروز قبل از اینکه بیایم مادرم غذایش را نمی‌خورد و بعد آمد داخل اتاق گفت شما کی هستید خانم؟ اینجا چکار می‌کنید؟

وی ادامه داد: امروز برای اولین بار در زندگی شخصی نقش بازی کردم و گفتم مگر اینجا مطب دکتر نیست؟ من چون غذا نمی‌خوردم ضعیف شده‌ام و به دکتر آمدم. و بعد این بازی ما یک ساعتی طول کشید. پیش خودم گفتم این همان مادری است که 5 فرزند خود را بزرگ کرده و ما این همه با او مشورت می‌کردیم. اکنون در این لحظات چرا این‌گونه شده؟ گاهی از من می‌پرسد من مادر تو هستم یا تو مادرمنی؟ لحظه دردناکی است.

گاهی کاری که برایش می‌کنم می‌گوید من شرمنده‌ام حلالم کن. دوست داشتم هیچ کاری در این دنیا نداشتم و همه زندگیم را وقفش می‌کردم. اما با این سختی کار و شرایط زندگی تا جایی که می‌توانم خدمت می کنم. اگر روزی ایشان نباشند هیچ‌وقت عذاب وجدان ندارم چون تا جایی که توانسته‌ام و از من برآمده وظایفم را انجام داده‌ام. در این مسیر همسرم هم همیشه همراهم بوده است.

ای کاش هیچ‌وقت به تهران نمی‌آمدم
این بانوی گوینده و بازیگر در ادامه درباره بارزترین خصوصیات شخصیش گفت: آدم ساده‌ای نیستم اما یک رو هستم. تا زمانی که کسی همراهم باشد صداقت دارم و نامردی نمی‌کنم. اگر هم نباشد راهم را تغییر می دهم. من دلم برای آبادان خیلی تنگ می‌شود. بعد از 40 سال آن هم برای داوری تئاتر به این شهر رفتم. بعد از این همه سال هنوز بوی گل نرگس و گل محمدی را که از حیاط خانه برای معلم‌ها می‌چیدم را به یاد دارم و دلتنگ می شوم. 17سالگی و دوران قبل از آمدن به تهران را دوست دارم و ای کاش هیچ وقت نمی‌آمدم.

علاقه فریبا متخصص به کلاه قرمزی
این بازیگر در بخش رخ به رخ با آئینه اظهار کرد: من به آدم‌هایی که بیشتر از من می‌دانند و کتاب خوانده‌اند حسادت می کنم نه به چیز دیگری، با آدم‌‌‌‌ها منصف و صادق بوده‌ام. به هدفم در زندگی رسیده ام و اگر هدفم شهرت بود شاید خیلی چیزها را باید زیر پا می‌گذاشتم که نگذاشتم. اگر بخواهم تغییر کنم باید یاد بگیرم گاهی نه بگویم.

هر کسی زندگی خودش را دارد و من باید یاد بگیرم اول خودم را دوست داشته باشم و به خودم اهمیت دهم، هر چند دیر شده اما شاید بشود کمی تغییرش داد.

بازیگر «پشت دیوار سکوت»  در کافه «رخ به رخ» بیان کرد: دوست ندارم غذاهایی که نمی‌شناسم را بخورم، غذاهای دریایی را دوست دارم و دستپختم خوب است. کلاه قرمزی را و همه شخصیت‌های این مجموعه را دوست دارم. فیلم زندگیم را با کارگردانی پسرم پوریا خودم بازی می‌کنم.

گفت و گو درامای «رخ به رخ» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه کنندگی مهدی بابایی، اجرای امیرعلی دانایی، کارگردانی حسین فاطمیان و نگارش یاسر حقیقی پور است که جمعه ها حوالی ساعت ۲۳:۰۰ روی آنتن شبکه دو سیما می رود. بازپخش این برنامه یکشنبه ساعت 14:00 است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Denmark
خانم متخصص باتوجه به روایات اگه تمام اوقات زندگیتان را برای مادر صرف کنید باز هم دین او بر گردن شماست و حق او را اداء نکردید .
Iran, Islamic Republic of
البته این بنده خدا هم نگفت حقشو ادا کردم
گفت هر چه در توانم بود انجام دادم
داود
Iran, Islamic Republic of
سرکار خانم متخصص. ضمن عرض سلام و خدا قوت به جنابعالی بابت زحماتی که برای مادر محترمتان می کشید واقعیت اینست که ادای حق مادر از عهده هیچ فرزندی بر نمی آید چرا که هیچ شاخ و برگی نمی تواند ادعا کند هستی ریشه درختان تنومند بخاطر وجود شاخ و برگهایش می باشد.
Iran, Islamic Republic of
همین حالا هم دیرنشده تشریف ببرید به شهر خودتان یک نفر کمتر هم یک نفر است
United Arab Emirates
حالا شما خودتو ناراحت نکن!
United States
فهميديم .
م
Iran, Islamic Republic of
تهران شهر مظلومیه
حسین
United Kingdom
سلام زادگاه فریبا بروجرد هست نه آبادان .
United Arab Emirates
اخوب که چی ؟ گر تمام عمرت را هم پای حرف این بازیگرا بگذارید به هیچ جا نمیرسید .