سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۲۷
پایان دور اول مذاکرات؛

باقری: پیشنهادات مستدل ما درباره بحث هسته‌ای و لغو تحریم‌ها اعلام شد/ هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه می‌یابد/ طرف‌های مقابل برای مشورت به پایتخت‌ها می‌روند/ ما برای ادامه گفتگوها در همین زمان اعلام آمادگی کردیم/ در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک چه گذشت؟

جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۷
کد مطلب: 784032
نشست کمیسیون مشترک برجام که عصر امروز در وین برگزار شده بود به دنبال درخواست اروپایی ها به منظور مشورت با پایتخت‌ها خاتمه یافت.
باقری: پیشنهادات مستدل ما درباره بحث هسته‌ای و لغو تحریم‌ها اعلام شد/ طرف‌های مقابل برای مشورت به پایتخت‌ها می‌روند/ ما برای ادامه گفتگوها در همین زمان اعلام آمادگی کردیم
گروه سیاسی جهان نيوز: «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ عصر امروز (جمعه) پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در اظهاراتی عنوان کرد: امروز نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار و در این نشست ارزیابی اجمالی از چند روز گفت‌وگوها در وین توسط طرف‌های مختلف ارائه شد.

وی افزود: بر این نکته تأکید شد که پیشنهاد‌های جمهوری‌های اسلامی ایران درباره دو موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و موضوع هسته‌ای روی میز است و طرف‌های مقابل این احساس نیاز را داشتند که برای ارائه پاسخ‌های مستدل، مستند و منطقی به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان هستند.

باقری اضافه کرد: بر این اساس این فرصت به طرف‌های مقابل داده شد تا پس از مشورت با پایتخت‌هایشان بزودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه یابد.

طرف مقابل پاسخ مستدل و منطقی به متون پیشنهادی ایران ارائه دهد
به گزارش ایرنا، علی باقری پیش از سوار شدن به هواپیما به خبرنگاران ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در این دوره از گفت‌وگوها با ترکیب یک هیات جدید شامل افراد متخصص و مسئول در زمینه موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد عرصه گفت‌وگوها شد. این مساله نشان‌دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود. این نکته تاثیر خودش را روی طرف مقابل گذاشت و برخی طرف‌ها در صحبت‌هایی که در جلسات داشتیم به این نکته اشاره کردند که ترکیب هیات نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است.

وی افزود:‌ نکته دوم اینکه در این دوره از گفت‌وگوها جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه در پرتو دولت جدید، تیم جدید مذاکراتی در ایران شکل گرفته بود، دیدگاه‌های خودش را در مورد موضوعات در دستورکار گفت‌وگوها به طور مکتوب به طرف مقابل ارائه کرد.

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: ما در دو زمینه یکی در موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و همینطور در مورد موضوع هسته‌ای دیدگاه‌های تیم مذاکراتی ایران را به طور مستدل و مستند در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم. طبیعی است وقتی که این به طرف مقابل ارائه می‌شود مبنایی برای مذاکره است و قاعدتا طرف مقابل باید پاسخ مستند مستدل و منطقی به این پیشنهادها ارائه کند.

باقری گفت: از آنجایی که طرف مقابل برای ارائه پاسخ مستند و مستدل به این پیشنهادها نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان بودند پیشنهاد کردند که گفت‌وگوها برای چند روز متوقف شود تا آن‌ها پس از رفتن به پایتخت‌ها و دریافت دستورالعمل‌ها برای ارائه پاسخ مستند و مستدل به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران مجددا به وین برگردند.

وی خاطر نشان کرد: ما بارها و حتی در جلسه آخر کمیسیون مشترک تصریح کردیم که جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکراتی ما آمادگی دارد که گفت‌وگوها را در همین زمان ادامه دهد. ولی به هر حال چون آن‌ها می‌خواستند پاسخ جمهوری اسلامی ایران را بدهند این درخواست را مطرح کردند و ما موافقت کردیم که آن‌ها به پایتخت‌هایشان بروند تا برای هفته پیشرو پاسخ‌ها را آماده کنند و ارائه پاسخ‌ها به طرف ایرانی مبنایی برای مذاکره بین دو طرف قرار بگیرد.

او در پاسخ این سووال که چه پیامی را درباره مفاد متون پیشنهادی ایران دریافت کرده است گفت: اینکه طرف‌های اروپایی خیلی نسبت به برخی از پیشنهادهای ما رضایت نداشتند درست است، اما این پیشنهادها بر اساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده و لذا آن‌ها اعتراضی نسبت به اینکه این پیشنهادها نامربوط است نداشتند؛ اما می‌گفتند با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد.

باقری اضافه کرد: به آن‌ها گفتم این طبیعی است و ما قرار نیست در گفت‌وگوها و مذاکرات، مطالب و پیشنهادهایی را ارائه کنیم که مطابق با دیدگاه‌های شما باشد. ما مطالبی را مطرح می‌کنیم که با دیدگاه‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان سازگار باشد. اما نکته مهم این است که این پیشنهادها بر اساس مبانی تنظیم شده که مورد قبول طرف مقابل هم هست.

وی افزود که همه روی این مساله اذعان داشتند و هیچ طرف اروپایی ادعا نمی‌کرد که پیشنهادهای ایران مبنای حقوقی و قانونی ندارد.

باقری در پاسخ به سوالی درباره احتمال ارائه پیش‌نویس از طرف مقابل هم گفت: شرط ارائه پیش‌نویس باید مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف باشد. اگر مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف نباشد پیشنهاد برای مذاکره جهت دست یابی به توافق نیست، بلکه برای گفت‌وگویی است که معلوم نیست به چه نتیجه ‌ای می‌رسد.

نکته مهم پیشنهاد ایران به گفته این دیپلمات کشورمان این است که مبتنی بر مبانی مشترک است و نشان دهنده این است که ما با این پیشنهادها ضمن ارائه نظر خودمان و اینکه قبول داریم با نظر طرف مقابل منطبق نیست ولی نشان می‌دهیم که برای دست یابی به توافق اراده جدی داریم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به این نکته اشاره کرد که ویژگی تیم مذاکراتی ایران این است که از همه ظرفیت‌های ملی که در تیم‌های گذشته وجود داشته استفاده شد و به واقع تیمی است که جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می‌کند. با وجود اینکه دولت نگاه مشخصی در عرصه سیاست خارجی دارد اما این اراده را نشان داد که یک نگاه جدی به استفاده از همه ظرفیت‌های ملی در عرصه گفت‌وگوها و مذاکرات دارد.

در نشست امروز کمیسیون مشترک چه گذشت؟
به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر امروز (جمعه) به ریاست انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.

در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت کنندگان به بررسی نتایج به دست آمده و پیشرفت‌های صورت گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها برای بازگشت به پایتخت‌هایشان به منظور مشورت و دریافت دستورالعمل‌های جدید، در این نشست مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان از سر گرفته شود.

به گزارش فارس، هیأت ایرانی در وین چهارشنبه شب دهم آذر ماه ۲ سند شامل لغو تحریم ها و مسائل هسته ای را به طرف مقابل ارائه کرد. باقری معاون سیاسی وزیر خارجه در گفت‌وگویی ارائه ۲ سند از سوی ایران به طرف مقابل شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را نشانه جدیت جمهوری اسلامی خواند و گفت: در وین هستیم که گفت‌وگوها را ادامه دهیم. 

باقری مذاکره‌ کننده ارشد ایران همچنین پیش از این در مصاحبه با یک شبکه لبنانی اظهار داشت که ایران انتظار دارد دیگر طرف‌ها پاسخ حقوقی و ادله منطقی خود را به پیشنهادهای طرف ایرانی ارائه کنند.

دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ از روز دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در هشتم آذر ماه در وین رسما آغاز شد. هیأت مذاکره کننده ایرانی که روز شنبه وارد وین شد پیش از آغاز رسمی مذاکرات رایزنی‌هایی را به صورت دوجانبه با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین هیأت‌های روسیه و چین داشت. پس از برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در روز دوشنبه نیز مقرر شد از صبح سه شنبه کارگروه رفع تحریم‌ها تشکیل جلسه دهد.

 در ترکیب تیم ایرانی این بار دو معاون از وزارت امور خارجه (معاونان دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌المللی) و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی حضور داشتند. براساس اعلام جمهوری اسلامی ایران، هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرده و این ترکیب خود تأییدی بر اراده ایران برای حصول نتیجه است.

هیأت ایرانی در مدت حضورش در وین رایزنی‌های دوجانبه‌ای را با انریکه مورا و همچنین با روسای هیأت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان با حضور انریکه مورا داشت.

روز پنجشنبه نیز رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای هیأت‌های مذاکره کننده در وین در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافت و متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کارگروه‌های رفع تحریم‌ و موضوعات هسته‌ای نیز عصر و شب پنجشنبه با حضور هیأت‌های کارشناسی ایران و گروه ۱+۴ تشکیل جلسه داد و در این جلسات نیز درباره متون و پیشنهادات مطرح شده از سوی ایران گفت‌وگو صورت گرفت.

باقری همچنین عصر پنجشنبه با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار کرد و این گفت‌وگوها را سازنده و مثمرثمر با هدف تداوم همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس خواند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
و این در حالی است که آمریکا جنایتکار و اسرائیل جنایتکار سلاح هسته ای در اختیار دارند حق صلاحیت حرف زدن باره سلاح هسته ای ندارند..
شاهین
Iran, Islamic Republic of
درخواست ایران برای لغو کامل و موثر تحریم ها کاملا"منطقی است.÷
Iran, Islamic Republic of
دولت قبل یعنی دولت روحانی یه بدعتی گذاشت به نام "شرطی شدن بازار و اقتصاد با مذاکره و برجام". این بدعت سالها زمان خواهد برد تا از بین برود و شاید دیگر هیچ وقت این بدعت از بین نرود، مگر این که ایران اقتصاد خود را از درون پویا کند.
Iran, Islamic Republic of
اعتراف خیانتکار شماه یک مانند مکرون: مذاکرات وین موفقیت آمیز نبود
United States
...... و ادامه ی داستان را در فصل بعد خواهید دید...
Iran, Islamic Republic of
کسانی که ایران را هر روز در رسانه های به مذاکرات وین دعوت می کردند و دعوت می کنند ولی متاسفانه در مورد تحریم ها و دخالت و مداخله آمریکا جنایتکار و اسرائیل جنایتکار هیچ اعتراضی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟
Iran, Islamic Republic of
چون اونها چیره و زندگی خودشون و فرزندانشون رو نزد کشورهای غربی به گرو گذاشته بودند و هستند و حالا هم نگران این هستند که نتیجه این اقتدار ایران اون مزایا و بهره مندی هارو از شون بگیره
Iran, Islamic Republic of
با اشاره به مذاکرات وین
نماینده کنگره آمریکا: در پی اعمال فشار به ایران بودیم از سوی ایران تحت فشار قرار گرفته‌ایم
عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا گفت که آمریکا از اعمال فشار بر ایران در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به تحت‌فشار قرار گرفتن از سوی ایران در دوران ریاست‌جمهوری «جو بایدن» رسیده است.
Iran, Islamic Republic of
روزنامه سعودی:
ایران، آمریکا را جدی نمی‌گیرد
روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط معتقد است ایران دیگر آمریکا را جدی نمی‌گیرد و پذیرفتن شرط‌های ایران در مذاکرات هم شکستی بی‌سابقه برای آمریکا خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
انقلاب اسلامی و ایران درسته هیچوقت آمریکا رو جدی نمی گیریم البته بی خیال کارهاشون هم نمیشیم و باید چشم در چشم ما ملت بشن و یکبار برای همیشه یا منطقه رو ترک کنن یا با تابوت یا با پای خودشون
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
موضع ملت فهیم ایران در طول 40 سالی که از این انقلاب می گذرد کاملا مشخص است ....خون داده ایم تحریم های سخت را پشت سر گذارده ایم که باج به استکبار ندهیم . نمایندگان ما در برجام هرگز نترسند و از دو تهدید آبکی و تو خالی جانزنند . کار استکبار به خط پایان رسیده است .سردمداران آنها حتی توان اینکه باد معده ی خود را نگه دارند ،ندارند .
مرگ بر استکبار جهانی به سرکردگی امریکا .
Iran, Islamic Republic of
از کجا این امار رو اوردی؟
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اقای باقری در دوران ظریف خیلی تحقیر شدیم از سوی این چشم آبی ها . پس با قاطعیت درخواست های بحق ایران رو مطرح کنید و تا گرفتن خواسته هاتون نگران هیچ چیز در داخل نباشید امروز تحریم ها و گرانی و فتنه ها همه برای عقب نشینی شما از مواضع بحق ملت ایران است
Iran, Islamic Republic of
کشورهای غربی باید بدونن اون دولتی که باهاشون قدم می زدند و با اشگی در گشوه چشم خواسته هاشون میگرفتن به بایگانی تاریخ رفته و تازه داره آماده میشه تا پاسخگویی کارها و عملکردهای نکرده و کرده اش در 8 سال گذشته باشه اون دوران رو فراموش کنند تمام
کمی یواش جانم الآن استکبار سکته میزنه..
United States
سلاح را بسازید... والسلام....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
توافق اتفاق نمی افته حداقل تعداد افراد کارشناسی رو که میبرین کم کنین،....
Iran, Islamic Republic of
مردم چقدر به اروپا اعتماد دارند؟
Iran, Islamic Republic of
آمریکا قصد طولانی کردن مذاکرات را دارد
Iran, Islamic Republic of
.
از آنجا که آمریکا درحال ترک منطقه است، می خواهد امتیازات منطقه ای را در این دور از مذاکرات هسته ای از ایران بگیرد.
Iran, Islamic Republic of
جنیفر ساکی: موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای سازنده نبود ...
Iran, Islamic Republic of
آمریکا و کشورهای اروپایی در باره سلاح هسته ای حق صلاحیت مذاکره را ندارند .
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار آماده رفع تحریم نیست و تاکنون هم نبوده است پس چرا ایران در مذاکرات وین باز هم به دنبال رفع تحریم ها است.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
حالا مطمینی برمیگردن
این حرف همیشگی بوده می شد بجای این حجم خرج و مخارج از طریق فضای مجازی نیز به این پیشنهاد تکراری نیز رسید .