جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۹
نشست مشترک دولت و مجلس:

رئیسی: ممکن است اختلاف دیدگاه‌ باشد اما این‌ها حاشیه است/ بودجه ۱۴۰۱ در چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد/ قالیباف: دولت مجاهدانه کار می‌کند/ در مدیریت کرونا کاری کارستان کرد/ باید تصمیمات سخت، باقوت و شجاعانه بگیریم +فیلم و تصاویر

چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 783793
رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید پاسخگوی امانتی باشیم که مردم به ما داده‌اند، گفت: همدلی و هماهنگی قوا یک راهبرد ضروری است و باید مراقب باشیم که گرفتار حاشیه‌ها نشویم.
رئیسی: ممکن است اختلاف دیدگاه‌ باشد اما این‌ها حاشیه است/ بودجه ۱۴۰۱ در چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد/ قالیباف: دولت مجاهدانه کار می‌کند/ در مدیریت کرونا کاری کارستان کرد/ باید تصمیمات سخت، باقوت و شجاعانه بگیریم +فیلم و تصاویر
به گزارش جهان نيوز، محمدباقر قالیباف در نشست مشترک بین دولت و مجلس که امروز (چهارشنبه ۱۰ آذرماه) در صحن مجلس برگزار شد، ضمن عرض خیرمقدم به رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، گفت: امروز، روز مجلس است و آیت الله شهید مدرس ترس از خدا داشت و چشم غره مستکبران و قلدرانی مانند رضاخان را برنتابید و برای عزت و استقلال کشور، افتخار آفرید.

دولت مجاهدانه کار می‌کند
وی تصریح کرد: بنده به عنوان یک نماینده مجلس، انصافا گواهی می‌دهم که شما در این بیش از یکصد روز دولت، تلاش مجاهدانه و پرکاری داشتید و حتی پنجشنبه و جمعه ها هم مشغول کار بودید.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردمی بودن و توجه مسئولان به سفرهای استانی مسئله ای بسیار حائز اهمیت است، چرا که مسئولان باید بین مردم باشند و صحبت ها و درددل مردم را گوش دهند و میزهای کاری نباید ما را از مردم غافل کند.

قالیباف با تاکید بر اینکه برخی به سفرهای استانی رئیس‌جمهور نقد می‌کنند، گفت: نفس سفر و در بین مردم بودن و درد دل مردم را شنیدن باعث می‌شود که ما از مردم غافل نشویم.
 

دولت در مدیریت کرونا کاری کارستان کرد
وی تاکید کرد: کار مربوط به کرونا توسط دولت، کاری کارستان بود. دولت طی هفتاد روز، ۷۰۰ نفر تلفات در روز را به به حدود ۱۰۰ نفر رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور،  گفت: در حوزه سیاست خارجی با رفع تحریم از طریق مذاکره خوب و عزتمندانه و توافق خوب و عادلانه، حق ملت ایران را بگیرید و این تحریم ظالمانه را از دوش ملت بردارید.

قالیباف در خصوص رابطه دولت و مجلس افزود: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم باید رابطه‌ای ماندگار و مثال‌زدنی برای آیندگان داشته باشند؛ همکاری ما بدون‌شک همکاری عزتمندانه است.

قالیباف: کار دولت در مورد کرونا کارستان بود

مجلس حامی دولت و ناظر دلسوز وزرا است
وی با تأکید بر اینکه مجلس حامی دولت و وزرا خواهد بود، گفت: مجلس خود را یار و یاور یکایک اعضای هیئت دولت و رئیس دولت برای حل مشکلات مردم می‌داند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فلسفه حضور یکایک ما زیر سقف مجلس در سالروز شهادت شهید مدرس این است که دغدغه مردم را داشته باشیم. اگر دغدغه‌ای غیر از دغدغه مردم داشته باشیم، به خود، مردم و شهدا ظلم کرده‌ایم. مطمئنم دولت برای تعیین اولویت‌های واقعی مردم تلاش می‌کند.

قالیباف اضافه کرد: از دولت محترم همانطور که رئیس‌جمهور اشاره کردند می‌خواهیم که اجرای احکام برنامه و بودجه را علی‌رغم همه سختی‌ها در دستور کار قرار دهد؛ مخصوصاً در موضوعات مهم بورس، معیشت، اشتغال، مسکن، جوانی جمعیت و بالا بردن قدرت خرید مردم اقدامات اساسی انجام دهد.

وی با بیان اینکه مردم برای تحقق برخی اولویت‌ها دارند «لِه» می‌شوند و به آنها سخت می‌گذرد اما مقتدرانه ایستاده‌اند، اظهار داشت: دولت باید به نظرات کارشناسی نمایندگان که در بطن مردم هستند، توجه کند و آنها را کارشناس و همراه امین خود بداند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده و همکارانم در کمک به حل مشکلات مردم دریغ نمی‌کنیم و می‌دانیم که بار مسئولیت حل مشکلات مردم بر دوش دولت است؛ صادقانه و محکم پای کار هستیم.

قالیباف گفت: اگر همکاری و همدلی دولت و مجلس منجر به هم‌افزایی و کارآمدی برای حل مشکلات مردم نشود، هیچ ارزشی ندارد.

وی تأکید کرد: ما امروز محکوم به این هستیم که کارآمدی دین در جامعه را نشان دهیم و همکار و همراه دولت خواهیم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما همیشه درباره مسائل و مشکلات کشور با یکدیگر بحث می کنیم، حرف می زنیم و بعضا از گذشته ها گله می کنیم اما باید دیگر از این رویه عبور کنیم و به این مساله واقف باشیم که مهمتر از گذشته آن است که در آینده می خواهیم چه کنیم و البته باید گذشته هم آسیب شناسی شود.

قالیباف گفت: بحث اصلاح ساختار بودجه بحث امروز و دیروز نیست و از قبل انقلاب بودجه ما دچار مشکل بوده و نیت همه هم بر این بوده که این مشکل را حل کنند که باید رویه هایی که در گذشته پیش گرفته ایم، اصلاح شود.
 

باید همه با هم برای رفع مشکلات تلاش کنیم/ تصمیمات سخت و شجاعانه بگیریم
وی اظهار داشت: مردم می گویند  هر هفته روسای قوا در جلسه سران قوا به یکدیگر چه می گویند و چه موضوعی را حل می کنند و می‌خواهند چه تصمیماتی بگیرند که بنده باید بگویم جلسات سران قوا حتما مهمترین جلسه برای اداره کشور و حل مشکلات است. اما اگر دیگر مسئولان و همه ما با یکدیگر مسائل کشور را دنبال نکنیم، قطعا ما سه نفر در سران قوا هم نمی توانیم کاری کنیم و لازم است همه با یکدیگر برای رفع مشکلات تلاش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید تصمیمات سخت، باقوت و شجاعانه بگیریم. اگر تصمیمات ما عاقلانه، عالمانه و انقلابی باشد قطعا مردم هزینه آن را می دهند اما باید مطمئن باشند که این تصمیمات در طرح و اجرا کاملا عاقلانه و عادلانه باشد.

قالیباف ادامه داد: برای مثال ما از همین حالا باید بدانیم برای بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه می خواهیم چه کنیم و باید بودجه ۱۴۰۱ منطبق با برنامه ای باشد که در برنامه هفتم توسعه تدوین شود.

فهم مشترکی از برنامه هفتم توسعه نداریم
وی بیان کرد: در حال حاضر ما فهم مشترکی از برنامه هفتم توسعه با یکدیگر نداریم و حتما باید به فهم مشترکی در این زمینه برسیم. مشکلات کشور بسیار زیاد و لیست بلند بالایی است اما به اعتقاد بنده اقتصاد، آب و جمعیت سه چالش بزرگ کشورمان است که تکلیف مساله آب مشخص است و نمی خواهم در اینجا به آن بپردازم و منظورم از مشکل جمعیت بحث موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنده به عنوان کسی که استخوان هایش در کارهای اجرایی خُرد شده است، باید بگویم همین امروز ده ها میلیارد دلار در کشورمان ظرفیت وجود دارد که چون تصمیمات شجاعانه و عاقلانه نمی گیریم هر روز این فرصت ها را از دست می دهیم و این فرصت های بزرگ تبدیل به تهدید شده است.

قالیباف اظهار داشت: ناترازی در ساختار بودجه یکی از مشکلات اساسی کشور است و هیچ ضرورتی ندارد که ۹ هزار ردیف برنامه ای داشته باشیم. بانک مرکزی و دولت و مجلس باید جلوی خلق پول در بانک ها به ویژه بانک خصوصی را بگیرند چرا که خلق پول بانک ها باعث تورم کشور شده است.

وی تصریح کرد: کشور ما در حوزه صنایع، معادن و انرژی ظرفیت بسیار خوبی دارد اما سهم مردم و دولت از این منابع و صنایع کمتر از ۵ درصد است و در این شرایط اوراق قرضه منتشر می کنیم که کار اشتباهی است و به جای انتشار اوراق قرضه باید از ظرفیت های کشور استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید پروژه های نیمه تمام تعیین تکلیف شود، گفت: ده ها سال است که برخی پروژه های عمرانی نیمه تمام مانده و باید تعیین تکلیف شود. همچنین چند ده هزار اموال غیرمولد وجود دارد که باید مولد شود.

قالیباف اظهار داشت: باید با سوداگران برخورد جدی شود چرا که سوداگران اجازه نمی دهند نقدینگی کشور به سمت تولید و بخش های مولد سوق پیدا کند و لازم است دولت و مجلس در این زمینه هم برنامه جدی با یکدیگر داشته باشند.


رئیسی: ممکن است اختلاف دیدگاه‌ها باشد اما این‌ها حاشیه است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی که از صبح امروز در محل قوه مقننه با حضور اعضای هیئت دولت و نمایندگان مردم در حال برگزاری است، طی سخنانی اظهار داشت: یکی از جلوه‌های مهم مکتب شهید مدرس و مکتب سیاسی امام(ره) برای عالم این است که می‌توان با دین‌مداری جامعه امروز را سعادتمند کرد. پرچمی که امروز به‌دست رهبر معظم انقلاب است، می‌خواهد به جوامع بشری این پیام را بدهد که دین می‌تواند این جوامع را اداره و سعادتمند کند.
 
وی افزود: باید در پیشگاه خداوند پاسخگوی امانتی باشیم که مردم به ما سپرده‌اند؛ قانون‌گذاری و ریل‌گذاری برای حرکت جامعه مسئولیت مهمی است که مجلس به‌عهده دارد.

رئیس‌جمهور گفت: مجلس، جلوه اراده مردم و تشخیص آنان است و این نکته مهمی است که ما جلوه اراده مردم را برای ریل‌گذاری جهت حرکت کشور در اختیار داریم. مهم‌تر از اصل قانون، اجرای قانون است و همه باید خود را موظف به اجرا بدانند؛ همه اشخاص و مسئولان بدون استثناء باید خود را در چارچوب قانون تعریف کنند و قانون را معیار عدالت در جامعه بدانند، چرا که امروز معیاری بهتر از این برای اجرای عدالت نداریم.

رئیسی بیان کرد: همه سلیقه‌های سیاسی باید قانون‌مدارانه حرکت کنند؛ در قوانین، به‌روز بودن و کارآمد بودن آنها مهم است، اما مهم‌تر از آن تنقیح قوانین است که مقام معظم رهبری نیز در سیاست‌های ابلاغی نظام قانون‌گذاری بر آن تأکید کرده‌اند، این موضوع وظیفه همه است اما محوریت کار به‌عهده مجلس است.

وی اظهار داشت: برای اجرای قوانین نیازمند همدلی و هماهنگی همه بخش‌های مسئول در کشور هستیم و مسئله هماهنگی قوا یک تاکتیک نیست، بلکه یک راهبرد و یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. حاشیه‌ها نباید به متن بیاید؛ ممکن است اختلاف دیدگاه‌ها باشد اما این‌ها حاشیه است و متن، همان انسجام و هماهنگی قوا و دست‌اندرکاران امور مردم است لذا نباید گرفتار حاشیه‌ها بشویم. وحدت و انسجام قوا برای خدمت به مردم، گره‌گشایی از زندگی آنان، حل مشکلات و برداشتن گام‌های بزرگ مفید است.

رئیسی افزود: تشخیص اولویت‌ها یک ضرورت است و مسائل زیادی در کشور وجود دارد اما مشکلات در شهر و روستا و در سطح کشور راه‌حل‌هایی دارد؛ مجلس به این امور پرداخته و در کمیسیون‌های تخصصی به آن پرداخته است، معتقدیم که باید از نظرات نخبگان استفاده شود و من در دولت خود را موظف به این می‌دانم و تأکید کرده‌ام که از نگاه‌های نخبگانی، دانشگاهی، نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های تخصصی استفاده شود که می‌تواند راه‌گشا باشد.


رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه "مشورت با مجلس و صاحب‌نظران را برای خود به‌عنوان یک سرمایه تلقی می‌کنیم"، به دغدغه‌های نمایندگان از جمله مسائل اقتصادی و سایر مسائل اشاره و ابراز کرد: این حق نمایندگان است که طرح بدهند اما اگر این طرح‌ها به‌همراه کارشناسان دولت و سایر کارشناسان بررسی شود و از غنای کافی برخوردار باشد، به مشکل نخواهیم خورد.

رئیسی گفت: این‌که رهبر معظم انقلاب در نشست با نمایندگان مجلس بر مسئله لایحه تأکید کردند و هم‌چنین شاید دلیل تقدّم لایحه بر طرح این باشد که به‌روی طرح در بخش‌های اجرایی کار کارشناسی انجام گرفته باشد اما تأکید می‌کنم که طراحان محترم از دیدگاه‌ها، نظرات دولت و سایر بخش‌های تخصصی استفاده کنند که طرح‌ها مانند لوایح طوری باشد که در عمل به مشکل نخوریم چون وقتی به قانون تبدیل شد، دولت موظف به اجرای آن است.

وی با تأکید بر لزوم اجرای مواد باقی‌مانده از برنامه ششم توسعه، راجع به مسئله بودجه سال آینده گفت: آیین‌نامه‌های بودجه سال 1401 در دولت تصویب شده و برخی دیگر در حال تصویب است؛ دولت از نیمه سال کار خود را آغاز کرد و اولویت‌‌شناسی‌ها باید از فروردین‌ماه انجام می‌گرفت ولی به‌دلیل برخی بی‌توجهی‌هایی که قبلاً شده، مقداری به تأخیر افتاده است اما وزرای محترم به مجموعه‌های خود تأکید دارند که آیین‌نامه‌ها زودتر تهیه شود و برخی‌شان تصویب شده است که با سرعت به نقطه نهایی برسد تا نگرانی وجود نداشته باشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بودجه 1401 اولین سند مالی است که ان‌شاءالله در چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد؛ دولت در این زمینه از نظرات کارشناسی مجلس استفاده کرده است و طوری می‌کوشیم تا دغدغه‌های مقام معظم رهبری نسبت به اصلاح ساختار بودجه و دغدغه‌های مجلس در آن دیده بشود، می‌خواهیم بودجه 1401 کمترین نقص را داشته باشد و بودجه‌ای بدون کسری باشد و تورم را مهار کند؛ هم‌چنین رشد اقتصادی قابل قبولی در آن دیده شود و در دولت دراین‌باره بحث و بررسی می‌شود.

رئیسی اضافه کرد: پذیرای نظرات نمایندگان حتی قبل از ارائه پیش‌نویس به مجلس هستیم؛ می‌خواهیم که بودجه بتواند روستا و شهر را آباد کند و عدالت‌محور باشد.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: سامانه‌های اطلاعات، ناترازی بانک‌ها و ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی در خصوصی‌سازی مورد توجه دولت است و دنبال می‌شود. قوانین چندگانه‌ای که باید مورد توجه باشد، 7 قانون درباره فضای کسب‌وکار و رونق تولید مورد تأکید دولت است و توجه به این قوانین می‌تواند فضای کسب‌وکار را در کشور متفاوت کند.

رئیس‌جمهور در پایان یادآور شد: در همین مکان و از همین تریبون وعده دادم که نشستی با مجلس محترم خواهیم داشت تا نکات مورد نظر مطرح شود و الحمدلله این جلسه برگزار شد، این نشست‌ها می‌تواند تکرار بشود تا تبادل نظرات انجام بگیرد و برای حل مشکلات مردم مؤثر و مفید خواهد بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دادخواه
Iran, Islamic Republic of
.....
اقتصاددان
Iran, Islamic Republic of
در 3 سال گذشته بودجه کشور با کسری شدید بسته شد که سبب تورم افسارگسیخته شد بستن بودجه 1401 بدون کسری باعث مهار تورم می شود.
Iran, Islamic Republic of
....
شهریار
Iran, Islamic Republic of
واردات 130 میلیون دوز واکسن در مدت کمتر از 3 ماه کاری بود کارستان .
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
"باید تصمیمات سخت، باقوت و شجاعانه بگیریم".
Iran, Islamic Republic of
خدا کنه اقای رئیسی در بودجه سال آینده برلای افزایش حقوق کارمندان پله ای عمل کند
Iran, Islamic Republic of
مردم منتظر تصمیمات صحیح و سخت هستند
Iran, Islamic Republic of
بودجه درطول عمرش در ایران بجز سال اول در تمام سالها با کسری مواجه بوده است اگرقرارباشد بدون کسری بسته شود قطعا یکی از آیتم های آن کم کردن درصدافزایش حقوق کارکنان مظلوم خواهدبود وازکاهش حقوق نجومی بگیران . خبری نخواهد شد؟؟؟؟؟؟!!!