پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۷

مقام سابق اسرائیل: نمی‌توان غنی‌سازی ایران را تعطیل کرد

سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۵
کد مطلب: 783755
رئیس سابق میز ایران در اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای گفت که مقام‌های اسرائیل هنوز به غنی‌سازی صفر در ایران فکر می‌کنند و این امری ناممکن است.
اسرائیل: نمی‌توان غنی‌سازی ایران را تعطیل کرد
به گزارش جهان نيوز، «دانی سیترینویچ» از مقام‌های ارشد سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای به اشتباهات رژیم صهیونیستی در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد.

وی همچنین رئیس میز ایران در بخش تحلیل و تحقیق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی بوده و به ارائه گزارش‌های راهبردی درباره فعالیت‌های نظامی ایران می‌پرداخته است.

سیترینویچ پس از آنکه توافق برجام میان ایران و گروه 1+5 به امضا رسید، به عنوان وابسته نظامی به آمریکا روانه شد و در دورانی که ترامپ تحت تشویق‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی از برجام خارج شد، در سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن حضور داشته است.

سیاست اسرائیل در قبال ایران شکست خورده است
این مقام سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای که با «تایمز اسرائیل» داشت، سیاست رژیم صهیونیستی در قبال ایران را «شکست خورده» توصیف کرد.
 
وی در ادامه گفت که بر خلاف دولت قبلی ایران، دولت «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران، بازگشت به توافق هسته‌ای را در اولویت خود قرار نداده است.

مقام‌های دولت جدید ایران بارها اعلام کرده‌اند اگر چه رفع تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران بسیار مهم است اما سرنوشت کشور را به سرنوشت مذاکرات در وین گره نخواهند زد.

راه موفقیت مذاکرات وین امتیازدهی چشمگیر آمریکاست
این مقام اطلاعاتی رژیم صهیونیستی درباره دور جدید گفت‌وگوها در وین میان ایران و گروه 1+4 گفت تنها راهی که طرف‌ها بتوانند به موفقیت برسند این است که آمریکا با امتیازدهی چشمگیر موافقت کند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از روز دوشنبه در پایتخت اتریش آغاز شده است. این نخستین دور از این گفت‌وگوها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد. 

«علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام  روز گذشته ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد.

توانایی اسرائیل برای تاثیرگذاری بر مذاکرات در وین قابل اغماض است
این مقام سابق رژیم صهیونیستی در ادامه مصاحبه خود با تایمز اسرائیل با اشاره به هیاهوی مقام‌های این رژیم درباره مذاکرات هسته‌ای گفت که توانایی اسرائیل برای تاثیرگذاری بر مذاکرات وین «قابل اغماض» است.

«بنی گانتز» وزیر جنگ تنها رژیم دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا روز گذشته در سخنانی گفت: «ما نیاز منطقه‌ای و بین‌المللی برای دست یافتن به راه‌حلی با ایران را نادیده نمی‌گیریم اما این موضوع، توجیهی برای ما به عنوان کشوری قدرتمند و مستقل برای ارائه راه‌حلمان در دفاع از خود با دستانمان ایجاد نمی‌کند و هر زمان که تصمیم بگیریم، این موضوع باید انجام شود  و من به شرکایمان گفتم، زمانی که می‌گذرد باید بهایی داشته باشد که این بها باید با تحریم و اقدام نظامی بیان شود تا ایران پیشروی هسته‌ای و رویکرد خصمانه خود در منطقه را متوقف کند».

سیترینویچ  از اقدامات پیشین این رژیم علیه برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرده و گفت که این اقدامات در بهترین حالت تنها باعث ایجاد تاخیر در برنامه هسته‌ای ایران شده اما در بدترین حالتش سبب شده تا ایران تلاش‌ها برای توسعه برنامه هسته‌ای خود و جلوگیری از روند بازرسی از آن توسط بازرسان سازمان انرژی اتمی را افزایش دهد.

رژیم صهیونیستی تا کنون چند بار اقدام به خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران کرده است. جمهوری اسلامی ایران با انتقاد شدید از این اقدام، از نهادهای بین‌المللی به خصوص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است تا این اقدامات خطرناک را محکوم کند اما این نهادهای بین‌المللی تحت فشار آمریکا و حامیان رژیم صهیونیستی هیچگونه اقدامی اتخاذ نکرده‌اند.

رئیس سابق واحد تحقیقات اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه مصاحبه خود هشدار داد که هر گونه اقدام آمریکا یا اسرائیل علیه ایران به جنگ منطقه‌ای منجر خواهد شد که شامل حملات تلافی جویانه علیه اسرائیل از سوی حزب‌الله لبنان خواهد بود.

سیترینویچ که در حال حاضر از ارتش بازنشسته شده است به عنوان تحلیلگر ارشد در دانشگاه ریچمان در هرتصیلیا فعالیت دارد.

غنی‌سازی صفر در ایران همانند دستیابی به ابتلای صفر در کرونا است
وی در ادامه این مصاحبه با انتقاد از رویکرد کابینه این رژیم در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: «اسرائیل هنوز به غنی‌سازی صفر در ایران فکر می‌کند و این همانند آن است که درباره دستیابی به ابتلای صفر به کرونا صحبت کنیم».

وی در ادامه گفت: «یکی از بزرگترین مشکلات این است که ما ایران را درک نمی‌کنیم. بدتر از آن، این بوده که ما فرضیات کاری غلطی درباره اهداف و راهبردهای ایران داریم که آنها بر اساس اطلاعات متزلزلی است که عمدتا بر درک ما از فعالیت‌های ایران در منطقه استوار است».

رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا بوده و بر اساس گزارش‌ها، این رژیم بیش از 90 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه هسته‌ای خود نگهداری می‌کند. از سوی دیگر، این رژیم مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت دست کم 200 سلاح هسته‌ای دیگر در زرادخانه خود دارد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با کوچک‌ترین خطای آمریکایی‌ها ‌برخورد قاطع می‌کنیم/ متجاوزان را دوباره به زانو درمی‌آوریم
Iran, Islamic Republic of
تائید نقش صهیونیست‌ها در خرابکاری هسته‌ای در ایران
Iran, Islamic Republic of
وزیر خارجه صهیونیست‌ها در پاریس چه می کند؟
یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه دوره‌گردی‌های ضد ایرانی‌ خود به پاریس، پایتخت فرانسه سفر کرده است.
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
ما با رهبری زعیم عالیقدر امام خمینی ره و فرزند خلف ایشان مقام معظم رهبری به این باوررسیدیم که می توانیم...و توانستیم.ای کاش شیاطین بدنهاد کودک کش اسرائیلی و امریکایی اندکی به دور و بر خود نگاه می کردند تادریابند که جهان از وجودشان بیزار است . ....
ایران باید مانند کشورهای اروپایی غنی سازی ۹۰ درصد داشته باشد.
Iran, Islamic Republic of
ایران باید مانند کشورهای اروپایی غنی سازی ۹۰ درصد داشته باشد.
Iran, Islamic Republic of
غنی‌سازی ایران هیچ ربطی به اسرائیل ندارد و تاکنون نداشته است.
Iran, Islamic Republic of
اعتراف کارشناس اروپایی: بایدن نمی‌تواند به ایران تضمین دهد