کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موتور آسانسور و انواع آن

8 آذر 1400 ساعت 8:52


امروزه با افزایش ساختمان های چند طبقه و برج ها ضرورت وجود آسانسور به وضوح احساس می شود. می توان آسانسور را جزء جدایی ناپذیر از ساختمان دانست. اما آنچه که در یک آسانسور مهم می باشد و کارایی و عمر مفید آن را افزایش می دهد نوع موتور آسانسور و انواع آن می باشد. قبل از اقدام به خرید، آشنایی با موتور آسانسور و انواع آن و ویژگی ها و نحوه کار هر یک، کمک بسیاری در نوع انتخاب مان خواهد داشت.

موتور آسانسور چیست؟
شاید برای کسی که در زمینه آسانسور و موتور آن اطلاعاتی نداشته باشد این سوال پیش بیاید که موتور آسانسور چیست؟ و آیا انواع مختلف دارد یا نه؟ آسانسور برای حرکت و جابجایی از چندین قطعه ساخته شده است که وجود هر قطعه در جای خود مهم می باشد. اما یکی از این قطعه ها که مهمترین آنها می باشد موتور آسانسور است. موتور آسانسور را می توان قلب آسانسور نامید. هر چه موتور استفاده شده در آسانسور با کیفیت تر باشد عملکرد آن آسانسور قابل قبول تر خواهد بود. به علاوه عمر آسانسور بیشتر و احتمال رخ داد حادثه نیز حداقل خواهد بود. بنابراین انتخاب موتور آسانسور و انواع آن در عملکرد بهینه آن نقش بسزایی دارد.

انواع موتور آسانسور
با گذشت سال های بسیار از اختراع آسانسور تا به امروز این وسیله به یکی از اجزای مهم و اصلی در یک ساختمان تبدیل شده است. از گذشته تا به حال آسانسور ها پیشرفت قابل توجهی کرده اند. چرا که از تکنولوژی های به روز در ساخت آسانسور ها و اجزای تشکیل دهنده ی آنها بهره گرفته شده است. یکی از اجزاء آسانسور که می توان گفت نقش مهمی در کارکرد آن دارد موتور آسانسور می باشد. انواع موتور آسانسور عبارتند از:

که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

موتور آسانسور گیربکس
موتور موجود در این نوع آسانسور ها به صورت گیربکسی می باشد. سرعت موتور آسانسور گیربکس بیش از ۱۵۰ متر بر دقیقه می باشد. آسانسور هایی که موتور گیربکس دارند توانایی جابجایی تا ۷۵ متر را دارند.

آسانسور های دارای موتور گیربکس از چهار قسمت اصلی ساخته شده اند که شامل:

موتور الکتریکی، ترمز الکتریکی، گیربکس و فلکه گیربکس می شوند.

موتور های گیربکس انواع مختلفی دارن و عبارتند از:. موتور آسانسور گیرلس
تاریخ معرفی این نوع آسانسور ها بر می گردد به سال ۱۹۱۴، در این سال آسانسور های گیرلس دار توسط شرکت اوتیس تولید و به بازار عرضه گردید.

در این نوع آسانسور ها، قرقره ی بکار رفته بدون واسطه به موتور متصل می باشد.

آسانسور های گیرلس دار از سرعت بالایی برخوردار می باشند و سرعت این آسانسور ها ۶۰۰ متر بر دقیقه می باشد. با وجود داشتن چنین سرعت بالایی، اولین انتخاب در ساختمان های بلند و برج ها از این نوع آسانسور ها می باشد.

همانطور که گفته شد در این نوع آسانسور، قرقره به موتور وصل می باشد و به این قرقره کابلی پیچیده شده است که سر دیگر این کابل به سقف آسانسور متصل می باشد. با انتقال وزن کابین به وزنه تعادل، از طریق کابل متصل به قرقره، این انتقال نیرو به قرقره انجام می گیرد و در نهایت سبب حرکت آسانسور به بالا و پایین می شود.

ویژگی خوبی که این نوع آسانسور دارد این است که به راحتی در ساختمان های چند طبقه قابل نصب می باشد. آسانسور هایی که موتور آسانسور گیرلس دارند از سرعت بالا برخوردار می باشد که همین سبب شده است تا در مقایسه با دیگر انواع آسانسور ها محبوبیت بیشتری داشته باشند. آسانسور گیرلس دار کیفیت و دوام بالایی دارد که همین سیستم مقاوم، آن را به انتخاب اول در ساختمان های بلند تبدیل نموده است. نکته ای که در این آسانسور ها وجود دارد مصرف پایین انرژی است و این به دلیل حرکت مخالف جهت وزنه تعادل با کابین آسانسور می باشد.

هزینه ی خرید و راه اندازی این نوع آسانسور در مقایسه با انواع دیگر به نسبت بالا است اما در مقابل بازدهی ۹۰ درصدی این موتور ها و عملکرد عالی این نوع آسانسور یک امتیاز مثبت می باشد.
 
 

موتور آسانسور هیدرولیک
در ساخت آسانسور‌های هیدرولیک از قانون پاسکال استفاده شده است. موتور آسانسور هیدرولیک به واسطه ی فشار روغن کار می‌کنند. تمام نیروی محرکه این نوع آسانسور ها به وسیله موتور آسانسور ایجاد می شود. به همین دلیل این آسانسور ها برای حرکت کردن به موتوری نیاز دارند که از توان بیشتری بهره مند باشد.

این نوع موتور آسانسور ها در دو دسته طبقه بندی می شوند: مقایسه موتور آسانسور گیرلس و گیربکس
برای اینکه بتوان بهترین آسانسور با کارآمد ترین موتور را در یک ساختمان بکار گرفت می بایست قبل از خریداری، در مورد موتور آسانسور و انواع آن به خوبی تحقیق نمود و با معایب و مزایای هر یک از انواع موتور آسانسور به خوبی آشنا شد و سپس آن را تهیه کرد.

برای همین در این مقاله ما سعی کرده ایم به مقایسه موتور آسانسور گیرلس و گیربکس بپردازیم و ویژگی هر کدام را بیان نماییم با ما همراه باشید با ادامه مطلب.
 
مقایسه ویژگی‌های آسانسورهای گیربکس‌دار و گیرلس
ویژگی موتور آسانسور های گیربکس‌دار:
  1. این نوع از آسانسور ها موتور بزرگی دارند و سرعت کمتری دارند.

    قطعات تشکیل دهنده این نوع آسانسور فضای زیادی اشغال می‌کنند.

    این نوع آسانسور نیاز به موتورخانه دارد زیرا قطعات آن در موتورخانه نصب می شوند.

    حرکت این آسانسورها عمودی و حداکثر تا۷۶ متر می باشد.

    سرعت این نوع آسانسورها ۶۰ تا ۱۵۰ متر بر دقیقه می باشد.

    دوام بیشتر دارند

    هزینه تعمیرات، نگه‌داری و سرویس این نوع آسانسور ها کم‌تر است.
ویژگی موتور آسانسور های گیرلس:
  1. در این نوع آسانسور ها برای شروع حرکت از آهنرباهای دائمی استفاده می‌شود.

    این آسانسور ها احتیاجی به موتورخانه ندارند، به بیان دیگر در قیاس با دیگر مدل ها، فضای کمتری برای نصب نیاز دارد.

    این نوع موتور ها به طور مستقیم در فضای مختص آسانسور نصب

    می‌شوند، به همین دلیل اصطکاک و سر و صدای کمتری دارند.

    انرژیم مصرفی این آسانسورها در مقایسه با آسانسورهای گیربکس‌دار بسیار کمتر می باشد.

    سرعت آسانسورهای گیرلس تا ۶۰۰ متر بر دقیقه می باشد.

    این آسانسور ها برای برج های بلند و آسمان خراش ها بسیار مناسب می باشد.
 
راهنمای انتخاب موتور آسانسور
انتخاب نوع موتور آسانسور در کارکرد آسانسور و همچنین در قدرت و امنیت یک آسانسور تاثیر بسزایی دارد. برای همین قبل از انتخاب موتور آسانسور و انواع آن فاکتور هایی وجود دارد که بایستی در نظر داشت و بر اساس آن نوع موتور مورد نظر را برگزید.

مجموعه www.irbluelight.com (بلولایت ایران) عرضه کننده انواع موتور آسانسور می باشد که بهترین برندهای موتور آسانسور ایرانی و خارجی را با قیمت روز، همراه با گارانتی اصلی به خریداران خود عرضه می کند. و این امکان را به مشتریان می دهد که با بررسی تخصصی و مقایسه قیمت، محصول مناسب خود را انتخاب کنند.

مواردی که باید به عنوان راهنمای انتخاب موتور آسانسور به آن توجه نمود شامل موارد زیر می باشد:


کد مطلب: 783516

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/783516/موتور-آسانسور-انواع

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com