جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
فرار ادارات از زیر بار تعهدات؛

ساماندهی معتادان مثل برجام است

دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب: 783492
اعضای شورای شهر شیراز از روند ساماندهی معتادان انتقاد داشته و معتقدند ساماندهی معتادان مثل داستان برجام شده است، شهرداری همه تعهدات خود را انجام میدهد اما دستگاه های دیگر به قراردادها و تعهدات خود پایبند نیستند و شهر تبدیل به هتل معتادان شده است.
ساماندهی معتادان مثل برجام است
به گزارش جهان نيوز، بیست و هشتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز با طرح دوفوریتی ساماندهی معتادان متجاهر برگزار شد موضوعی که با قرائت مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر آغاز شد.

 در این مصوبه مطرح شده بودکه شهرداری مکلف است از بودجه سال جاری با هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر استان فارس و اداره کل بهزیستی، جهت نگهداری و درمان هزار نفر از معتادان روزانه به مبلغ 35 هزار تومان  بدون احتساب مالیات  به مدت 365 روز اختصاص نماید و پیشنهادات خود را در قالب لایحه ارائه نماید. البته این هزینه ها باید صرف معتادان بومی شهر شیراز شود و 50 درصد آن نیز صرف کارآفرینی برای این معتادان انجام گیرد.

زارع عضو شورای شهر شیراز در خصوص این موضوع گفت: ما این دغدغه را از روز اول داشتیم و اولین بحثی که در جلسه استانداری با ریاست استاندار تشکیل شد هم این دغدغه را خیلی جدی مطرح کردیم و به بحث اعتبارات شهرداری هم تاکید داشتیم که این اعتبارات به گونه‌ای هدایت شوند که هزینه ها منتج به یک نتیجه قطعی و روشن شود به هر حال آنچه که به عنوان طرح جامع مبارزه با مواد مخدر انجام میشود باید یک محصول و یک نتیجه مشخصی داشته باشد.

اما این درحالی است که اکثر اعضا نسبت به عدد و هزینه مشخص شده و نحوه اجرای طرح گلایه های زیادی داشتند و محمد‌تقی تذروی با اشاره به اینکه در دوره چهارم دو سوله جهت ساماندهی معتادان تاسیس شده و کار پسنده ای بوده، عنوان کرد: هر ماه 400 نفر می تواند از این فضا استفاده کنند و یک کار اساسی بوده و در دوره پنجم نیز بیش از 10 میلیارد و 800 میلیون تومان در مدت کوتاهی با همین هدف هزینه شد اما دستگاه های دیگر حمایت نکردند  الان وقتی وضعیت را بررسی می کنیم، می بینیم که خروجی مناسبی نداشته و آش همان آش و کاسه همان کاسه است. ما پای کار هستیم اما انتظار این است که دستگاه های مرتبط پای کار باشند و همه به تعهدات خود عمل کنند ضمانت اجرای این طرح باید شخص استاندار فارس باشد.

تذوری افزود: متاسفانه تجربه نشان داده که شهرداری پای کار آمده و تعهدات خود را انجام داده است اما آنها همیشه این بهانه را آورده اند که ببخشید بودجه نداریم و امکان ادامه طرح نیست لذا دوباره برگشت به پله اول می شود. امیدواریم با همکاری همه دستگاه ها و استانداری فارس وضعیت ساماندهی این معتادان به نتیجه مناسبی برسد.

افسانه خواست خدایی نیز در تذکراتی عنوان داشت: ابتدای امر ما نیازمند پای کار آمدن همه دستگاه ها هستیم و برای جمع آوری معتادان در سطح شهر باید برنامه منظمی داشت و سپس بعد از چرخه سم زدایی و درمان به دنبال کارگاه های مهارت آموزی و کار آفرینی باشند. تا زمانی که این روند تکمیل نشود مجددا شاهد خواهیم بود که باز با مساله اعتیاد درگیر خواهند شد. وقتی با این افراد صحبت میکینم می بینیم که چندین بار ترک کرده اند اما مجددا به همان دوران قبل بازگشته اند و در خیابان ها و دامنه شهر برمی گردند. متاسفانه در اجرای چنین طرح هایی نه شرایط اشتغال زایی لحاظ شده و نه اینکه جامعه، پذیرای این افراد می باشد.

سلطانی عضو شورای شهر نیز بیان داشت: من طرح را مطالعه کرده ام و این یک برجامی برای شهرداری و شورای اسلامی است و برای هر نهادی تعهداتی تعریف شده اما برای آنها زمانی لحاظ نشده اما شهرداری باید از همین امروز اقدام به پول دادن نماید اینکه همین اتفاقی است که در دوره قبل رخ داد و شهرداری هزینه زیادی کرده و بقیه دستگاه ها زیر بار کار نرفته اند آنها منتظر ماندند شهرداری به خوبی به تعهدات خود عمل کند اما بعد آنها به قول های خود عمل نکردند!

جالب اینکه در این طرح جدید هم برای دیگر دستگاه ها به صورت کلی وظایفی تعریف کرده اند و نه منابعی برای آنها تعیین شده و نه زمانی مشخص کرده اند اما برای شهرداری با جزییات حتی با رقم و ریال مشخص کرده اند. لذا خواهش داریم اگر شهرداری در نوشتن لایحه حتما توافقات را قبل از آن انجام دهند و اعتبارات پله پله داده شود تا آنها نیز به تعهدات خود عمل کنند. تا مثل دوره گذشته محکوم به شکست نشویم.

رضا محمدیان دیگر عضو شورا نیز شیراز را هتل معتادان خواند و گفت: شیراز یک شهر خوب است وچون مردم شیراز کمک های زیادی به نیازمندان میکنند و مردم دل رحمی هستند شیراز به هتل معتادان تبدیل شده و چهارراه ها مرکز درآمد زایی معتادان است. این مراکز dIc که در کنار حرم ها قرار دارند در هیچکدام از کلان شهری های کشور وجود ندارد قبلا شهرداری را علوم پزشکی مجبور کرده این مراکز را تاسیس کند و به این معتادان سرنگ مجانی، 3 وعده غذا، حمام و دیگر خدمات می دهند لذا بسیار جای خوبی برای معتادان هست و حال آنکه مصوبه داریم که این مراکز به دلیل شکایت های بیش از حد مردم باید از محدوده شهر خارج شود اما دوباره اسم dic را عوض کرده اند و با عنوان راه اندازی مرکز گرم خانه و بین راهی تاکید کرده اند و همچنین دانشگاه علوم پزشکی باید اقدام به راه اندازی 10 مرکز سرپایی در 10 نقطه و محلات هدف شهر شیراز نمیاد. لذا وقتی این شرایط را می بینم به خدا خیلی خوب است و معتادان از شهر های دیگر اتوبوس اتوبوس به شیراز می آیند.

شیراز مسئولین خوبی هم دارد نه بر این موضوع مصاحبه ای نکرده اند و اینکه با این افراد برخورد هم نکرده اند لذا اگر قرار شد این خدمات مجانی را به آنها بدهیم باید مدیریت شود وگرنه این هزار معتاد در شهر به 25 هزار معتاد تبدیل خواهد شد و از بقیه شهر ها هجوم می آورند. لذا هرکسی به این جلسات رفتند و وارد مذاکره شدند باید بدانند و به دنبال این باشد که برنامه و هزینه کردها هدفند شود ما معتقدیم که باید هزینه کنیم اما باید به گونه ای هزینه شود که معضلات کاهش پیدا کند نه اینکه بر میزان این مشکلات افزوده شود.

شهردار شهر شیراز نیز بیان داشت: انشاله این موضوع و دغدغه های شورا را بررسی میکنیم و در لایحه ارائه خواهیم کرد و این مساله را توجه خواهیم کرد که همه دستگاه ها به تعهدات خود پایبند باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *