جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

علت خفگی ماشین چیست؟

يکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 783427
وقتی پدال گاز بیش از حد فشار داده شود، بنزین بیشتری وارد محفظه ترکیبی سوخت و اکسیژن می‌شود؛ در نتیجه میزان هوای موردنیاز برای احتراق کافی نبوده و خودرو روشن نمی‌شود.
علت خفگی ماشین چیست؟
به گزارش جهان نيوز، گاهی اوقات در اثر گاز دادن بیش از حد و استارت زدن پی در پی، اختلالی در روشن شدن موتور خودرو به‌وجود می‌آید که اصطلاحا به آن «خفگی ماشین» گفته می‌شود. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که نسبت سوخت و هوا (اکسیژن) مورد نیاز برای روشن شدن خودرو به‌هم می‌ریزد. در حقیقت وقتی پدال گاز بیش از حد فشار داده شود، بنزین بیشتری وارد محفظه ترکیبی سوخت و اکسیژن می‌شود؛ در نتیجه میزان هوای موردنیاز برای احتراق کافی نبوده و خودرو روشن نمی‌شود. این اختلال ممکن است در مدل‌های مختلف اتومبیل مشاهده شود اما در خودروهای کاربراتوری به مراتب بیشتر رخ می‌دهد. در چنین مواقعی دارندگان خودرو این سوال را در ذهن دارند که علت خفتگی ماشین چیست؟ خفگی اتومبیل با چه علائمی همراه است؟ چه روش‌هایی برای جلوگیری و رفع خفگی خودرو وجود دارد؟ در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات مفیدی را در ارتباط با علت خفگی ماشین در اختیارتان قرار دهیم؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با خفگی اتومبیل
امروزه با پیشرفت صنعت خودروسازی، انواع مختلفی از خودرو برای تسهیل و تسریع ایاب و اذهاب و حمل و نقل انسان تولید و عرضه شده‌اند. خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ارتباط هماهنگ با یکدیگر به روشن و کار کردن اتومبیل کمک می‌کنند. بروز مشکل در هر کدام از اجزای این سیستم، سبب اختلال در عملکرد خودرو می‌شود. خفه کردن ماشین از شایع‌ترین موارد اختلال سلامت و کارکرد اجزا به‌حساب می‌آید که در انواع مدل خودرو رخ می‌دهد اما در اتومبیل‌هایی با سیستم کاربراتوری بیشتر اتفاق می‌افتد. در واقع زمانی‌که نسبت سوخت و اکسیژن در محفظه از حد مشخص بیشتر یا کمتر می‌شود، خودرو به سختی روشن خواهد شد یا اصلا روشن نمی‌شود؛ یعنی اگر بنزین بیشتری وارد محفظه شود و میزان هوای لازم از حد معین کمتر باشد، خودرو با خفگی مواجه می‌شود. به‌طور کلی برای روشن شدن موتور اتومبیل به 14.7 واحد هوا به ازای هر 1 واحد بنزین نیاز است تا در ترکیب با یکدیگر احتراق لازم جهت روشن شدن موتور خودرو شکل گیرد. لازم به ذکر است که خرابی قطعاتی چون وایر شمع، دینام، کویل، دلکو، باطری، استارت و ... هم می‌توانند به عنوان زمینه‌ساز و علت خفگی ماشین مطرح شوند.


خفگی ماشین به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟
همانطور که اشاره شد، اصلی‌ترین و مهمترین علت خفگی ماشین به وارد شدن بیش از حد استاندارد بنزین به داخل سیلندر و کمبود اکسیژن مربوط می‌شود که این موضوع در اثر فشردن زیاد پدال گاز و استارت زدن‌های پی در پی اتفاق می‌افتد و به خفگی خودرو منجر می‌شود. حال از دیگر دلایل خفه کردن ماشین، می‌توان به وجود اختلال در سیستم سوخت خودرو، فشار دادن بیش از حد پدال گاز، خرابی وایرهای شمع و خرابی قطعات تامین‌کننده برق خودرو نظیر باطری، کویل، دلکو و ... اشاره کرد که سبب ورود بنزین بیشتر به محفظه می‌شوند و فرایند احتراق در این شرایط با میزان اکسیژن کم انجام نخواهد شد. علت خفگی ماشین هرچه که باشد، بسیار آزاردهنده و کلافه کننده است که باید سریعا عیب‌یابی شده و نسبت به رفع آن اقدام کرد.

خفگی خودرو با چه علائم و نشانه‌هایی همراه است؟
خفگی خودرو در همه مدل اتومبیل اتفاق می‌افتد اما بروز چنین اختلالی در خودروهای کاربراتوری بیشتر است. علت خفگی ماشین هر‌چه که باشد، در صورتی‌که رخ دهد، با علائمی همراه است که این نشانه‌ها به شرح زیر هستند:

• روشن نشدن اتومبیل در حین استارت زدن با وجود به چرخش درآمدن موتور

• استشمام بوی بنزین خام در اطراف اگزوز خودرو

• دل دل زدن خودرو در صورت روشن شدن موتور


راهکار جلوگیری از خفگی ماشین
خفگی ماشین، هم در اتومبیل‌های کاربراتوری و هم انژکتوری اتفاق می‌افتد؛ از این‌رو رانندگان خودرو باید از انجام کارهایی که منجر به خفه کردن خودرو می‌شوند، اجتناب کنند. اگر دارای اتومبیل کاربراتوری هستید، از فشردن بیش از حد پدال گاز در زمان استارت زدن خودداری کنید و در نظر داشته باشید که فشردن پدال گاز حتی در زمانی‌که موتور خودرو خاموش است، سبب ورود مقداری بنزین به درون محفظه کاربراتور می‌شود و نسبت سوخت و هوا را به‌ هم می‌ریزد و به عنوان علت خفگی ماشین مطرح می‌شود. همچنین از خاموش کردن اتومبیل کاربراتوری و انژکتوری در حالت پیشرانه سرد جدا بپرهیزید؛ زیرا طی کردن مسافت کوتاه با خودرو و خاموش کردن زود هنگام موتوری که هنوز گرم نشده است، باعث می‌شود تا شمع‌ها به دلیل وجود بنزین‌های نسوخته درون محفظه خیس شده و خفگی ماشین اتفاق بیفتد.

چگونه از خفگی ماشین خلاص شویم؟
اصلی‌ترین علت خفگی ماشین به کمبود هوا و اکسیژن کافی در محفظه به منظور ترکیب شدن با سوخت (بنزین) بر‌می‌گردد؛ بنابراین در چنین شرایطی باید هوای بیشتری را به داخل محفظه تزریق کرد تا فرایند احتراق به صورت کامل انجام شود. حال بسیاری از رانندگان در مواقعی که با خفگی خودرو مواجه می‌شوند، این سوال برایشان پیش می‌آید که چه کاری برای رفع خفگی انجام دهیم؟! در پاسخ به این سوال باید گفت که در صورت خفگی خودرو، ابتدا چندین مرتبه بدون گاز دادن استارت بزنید یا برای ورود بیشتر اکسیژن، همزمان با فشردن پدال گاز تا آخر، استارت بزنید. همچنین در خودروهای انژکتوری، باز کردن شمع‌ها و خشک کردن آن‌ها راهکار مناسبی خواهد بود که می‌تواند به رفع خفگی موتور کمک کند. چنانچه با انجام راهکاری ذکر شده، مشکل خفگی ماشین رفع نشد، باید اتومبیل را به مدت 15 الی 20 دقیقه به حال خودش رها کنید تا بنزین اضافی داخل محفظه تبخیر شود و نسبت اکسیژن و سوخت به حد استاندارد برسد تا خودرو از شر خفگی خلاص شود. لازم به ذکر است که هل دادن اتومبیل در زمان خفگی راهکار دیگری است که می‌توان به کار برد. این نکته را در نظر بگیرید که پس از رفع خفگی و روشن شدن موتور خودرو، به احتمال زیاد میزان زیادی دود سیاه رنگ در ثانیه‌های ابتدایی از اگزوز خارج می‌شود که در چنین شرایطی باید پدال گاز را به آرامی رها کرده و سپس پدال را به مدت 1 الی 2 دقیقه در حدود 2000 دور بر دقیقه نگه دارید.

 
جمع‌بندی
در این مطلب سعی کردیم تا به علت خفگی ماشین، نشانه‌ها، روش‌های جلوگیری و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل بپردازیم. به‌طور کلی زمانی‌که عملکرد اجزای خودرو با اختلال مواجه شود و نسبت هوا و سوخت در محفظه برای انجام اختراق به هم بریزد، موتور روشن نخواهد شد یا به سختی روشن می‌شود. خفگی خودرو در واقع یکی از مشکلات مرسوم اتومبیل است و زمانی رخ می‌دهد که میزان بنزین در محفظه احتراق زیاد شود و اکسیژن کافی وجود نداشته باشد. اگرچه خفگی در تمام مدل‌های خودرو اتفاق می‌افتد اما این مشکل بیشتر در خودروهای کاربراتوری رخ می‌دهد و صاحبان اتومبیل باید با شناخت علت خفگی ماشین نسبت به برطرف کردن مشکل، با توجه به راهکارهای ساده بیان شده در این مقاله اقدام کنند.
مرجع : خودرو بانک
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *