کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزینه احتمالی ریاست سازمان حج و زیارت

6 آذر 1400 ساعت 15:54

پس از حدود سه ماه از تغییر دولت، خبرها حاکی از اعمال تغییرات در سازمان حج و زیارت و معرفی قریب‌الوقوع رئیس جدید این سازمان از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، با وجود اینکه حدود چهار ماه از روی کار آمدن دولت جدید می‌‌گذرد، وضعیت رؤسای برخی از معاونت و سازمان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد مشخص نیست و برنامه‌های آن‌ها نیز تحت‌الشعاع تغییرات قرار گرفته است.

یکی از نهادهای مهم در وزارت ارشاد، سازمان حج و زیارت است که گزینه‌ها برای تصدی ریاست سازمان حج و زیارت از ابتدای حضور محمدمهدی اسماعیلی در وزارت ارشاد، بسیار زیاد بود و به دلیل تغییرات در برپایی حج تمتع با شیوع کرونا از سوی سعودی‌ها و حساسیت این سازمان، هر روز یک نفر بر گزینه‌های احتمالی افزوده می‌شد و انتظار می‌رفت که وزیر ارشاد هم وضعیت این سازمان را زودتر ساماندهی کند؛ به طوری که اگر قرار بر تغییر است، گزینه جدید را معرفی و یا اگر قصد ابقای مدیر فعلی را دارد، حکم او را می‌داد.

 در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها از احتمال تغییرات در سازمان حج و زیارت قوت گرفته است و در کنار نام علیرضا رشیدیان که از سال ۹۷ رئیس سازمان حج و زیارت است، نام چهره‌های جدید به عنوان گزینه احتمالی ریاست سازمان حج و زیارت مطرح شده است.

البته شنیده‌ها حاکی است که رشیدیان که رئیس فعلی سازمان حج و زیارت است، با دفتر وزیر ارشاد تماس گرفته و خواستار تغییرات در این سازمان شده است؛ تا جایی که به نظر می‌رسد رشیدیان در هفته‌های آینده در سازمانی دیگر مشغول فعالیت شود.

در ادامه به معرفی سیدمحمد طباطبایی، گزینه احتمالی و نهایی سازمان حج و زیارت می‌پردازیم.

سیدمحمد طباطبایی
سیدمحمد طباطبایی متولد ۱۳۳۹ استان یزد است که علاوه بر تحصیلات حوزوی، دکتری روانشناسی تربیتی و مدیریت دارد. طباطبایی معاون وزیر، معاون آموزشی، پژوهشی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، مدیرکل دفتر ارتقا حرفه‌ای فرهنگیان، رئیس آموزش وپرورش شهرستان شهریار، رئیس آموزش و پرورش منطقه ۱۰ تهران، معاون پرورشی منطقه ۹ تهران، مدیر مجتمع آموزشی مدارس کشور کویت، معاون پرورشی در دبیرستان استعدادهای درخشان تهران را در کارنامه دارد.

او در کنار آشنایی کامل به زبان‌های عربی و انگلیسی، سابقه ۱۱ سفر تشرف به حج تمتع، ۱۴ سفر عمره مفرده و ۱۶ سفر عتبات را دارد و کسب عنوان مدیر نمونه کاروان حج تمتع استانی در سال ۹۶ و بالاترین امتیاز مدیریت کاروان حج تمتع مرحله کشوری درسال ۹۷، عضو شورای راهبری آموزش سازمان حج، عضو شورای برنامه ریزی آموزش سازمان حج، گروه مصاحبه از کارگزاران حج و زیارت، هماهنگ کننده کارگروه‌های ۱۹ گانه آسیب شناسی حج استان تهران از دیگر سوابق گزینه احتمالی ریاست جدید سازمان حج و زیارت است.

تدریس از دوره کاردانی تا دوره دکتری، داوری مقالات علمی پژوهشی و استاد راهنمای دانشجویان در سطوح تکمیلی، تدریس در دوره‌های مختلف ترمی و پودمانی کارگزاران حج و زیارت درسطوح مختلف کارگزاری (مدیران، معاونان وسایر عوامل حج و زیارت ) از سوابق علمی گزینه احتمالی ریاست سازمان حج و زیارت است.

طباطبایی در تدوین نظام‌نامه جامع منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت، تشریح محیط اجرای عملیات کاروان‌های حج تمتع به تفکیک (مدینه قبل، مدینه بعد و مجموعه‌ها)، آیین نامه اجرایی مدیران کاروان‌های حج و عتبات مشارکت داشته و منشور اخلاقی و میثاقنامه کارگزاران و اخلاق و آداب سفر کارگزاران (آماده چاپ ) از اقدامات او است.

وی پژوهشی را نیز با همکاران سازمان تحت عنوان تعالی مدیریت در عتبات عالیات انجام داده و نیز بنا به پیشنهاد سازمان حج، در کنفرانس علمی، پژوهشی ترکیه شرکت و مقاله با عنوان تأثیر حج بر روان انسان پذیرفته و سپس ارائه و چاپ کرده و همچنین درحوزه دیپلماسی شرکت در اجلاس وزرا کشور سوئیس (ژنو) و همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق نیز شرکت داشته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تصویب مجلس شورای اسلامی، در سال ۶۳ فعالیت مربوط به حج زیر نظر اوقاف بود تا اینکه در سال ۷۰ با تصویب شورای عالی اداری کشور، دو سازمان حج و اوقاف از یکدیگر جدا شده و سازمان حج و زیارت زیر نظر وزارت ارشاد قرار گرفت. در این سازمان مدیرانی همچون محمدحسین رضایی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۲، سیداحمد زرهانی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵، مصطفی خاکسار قهرودی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸، علی لیالی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱، سیداحمد موسوی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲، سعید اوحدی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، حمید محمدی از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ و علیرضا رشیدیان از سال ۱۳۹۷ تاکنون حضور داشتند.


کد مطلب: 783386

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/783386/گزینه-احتمالی-ریاست-سازمان-حج-زیارت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com