کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خودخواهی بلای جان والیبال

فارس , 4 آذر 1400 ساعت 10:51

تیم والیبال فولاد سیرجان برای حضور در جام باشگاه‌های جهان دست به دامن سایر تیم‌های باشگاهی شده است.


به گزارش جهان نیوز، مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان جهان سال ۲۰۲۱ از ۱۶ تا ۲۰ آذرماه سال جاری با حضور ۶ تیم به میزبانی شهر بتیم برزیل برگزار خواهد شد. این رقابت‌ها قرار بود با حضور ۶ تیم سادا کروزیرو (برزیل)، فولاد سیرجان ایرانیان (ایران)، زاکسا (لهستان)، ترنتینو (ایتالیا)، یوپی‌سی‌ان (آرژانتین) و فون ویک تاباته (برزیل) برگزار شود که تیم زاکسا به دلیل مشکلات سفر ناشی از کووید ۱۹ انصراف داد.

پس از انصراف این تیم، فدراسیون جهانی از لوبه دعوت کرد که شرکت کند و این تیم نیز پذیرفت. به این ترتیب تیم لوبه ایتالیا جایگزین زاکسا در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های مردان جهان شد تا دو تیم از ایتالیا و برزیل و دو تیم از ایران و آرژانتین، ۶ تیم شرکت کننده در این رقابت‌ها باشند.



بر اساس اعلام سازمان لیگ، با توجه به حضور تیم فولاد سیرجان به عنوان نماینده ایران و آسیا در این رقابت‌ها و با عنایت به فصل پنجم تبصره ۱۹ آئین‌نامه، بازیکنان سال گذشته این تیم باید آن را در رقابت‌های آسیایی و جهانی همراهی کنند. به این ترتیب هفته‌های دوازدهم و سیزدهم دور رفت لیگ برتر که همزمان با برگزاری رقابت‌های باشگاه‌های مردان جهان است و قرار بود روزهای ۱۴ و ۱۷ آذرماه برگزار شود، انجام نخواهد شد و این دو هفته‌ پایانی دور رفت به ترتیب ۲۸ آذرماه و یکم دی ماه برگزار خواهد شد.

همچنین دور برگشت لیگ برتر مردان نیز از روز یکشنبه دوازدهم دی ماه آغاز خواهد شد و باشگاه‌های لیگ برتری از دوم تا یازدهم دی ماه فرصت برای نقل و انتقالات نیم فصل خواهند داشت. بر این اساس، دور برگشت مرحله مقدماتی لیگ برتر مردان بیست‌وچهارم بهمن به پایان می‌رسد و هشت تیم برتر به مرحله پلی‌آف صعود خواهند کرد. مراحل اول (یک هشتم نهایی) و دوم (یک چهارم نهایی) پلی‌آف به صورت دو برد از سه مسابقه و دیدار رده‌بندی و فینال نیز به صورت تک بازی برگزار خواهد شد که در مجموع این دیدارها از یکم تا بیست‌وپنجم اسفندماه پیگیری خواهد شد.


تیم سیرجان در شرایطی تصمیم دارد در جام باشگاه‌های جهان حضور پیدا کند که برای حضور شایسته در این مسابقات دست به دامن سایر تیم‌ها شده است. آنها با استناد به تبصره عجیب آیین‌نامه سازمان لیگ و ضعف قانونی موجود در آن، سراغ سایر تیم‌ها رفتند و با تعطیلی کل لیگ، تنها به فکر حضوری موفق در مسابقات پیش رو هستند. این تصمیم در شرایطی گرفته شد که کادر فنی تیم برای حضور در این پیکارها اعلام انصراف کرده و قرار بود باشگاه هم تمام خسارات مربوط به آن را پرداخت کند، اما ناگهان ورق برگشت و سعید رضایی که نخستین تجربه سرمربیگری خود در والیبال را تجربه می‌کند، دلش هوای برزیل کرد!

او برای اینکه بتواند برای خودش رزومه‌سازی کند، با سوءاستفاده از تبصره‌های خاص آیین‌نامه سازمان لیگ به سراغ بازیکنان فصل گذشته سیرجان رفت و درخواست جذب چند بازیکن کمکی دیگر را هم داده تا شاید بتواند در مصاف با غول‌های والیبال جهان نتیجه مناسبی بگیرد. این اقدام سرمربی تازه‌کار سیرجانی‌ها به نوعی اقدام علیه منافع این ورزش است؛ چراکه کل لیگ تعطیل خواهد شد و رقابت‌های فشرده سال جاری فشرده‌تر از قبل ادامه پیدا خواهد کرد که همین می‌تواند موجب مصدومیت ستاره‌های داخلی و در نهایت ضربه به تیم ملی شود.


از طرف دیگر ایراداتی هم به سازمان لیگ وارد است. چطور امکان دارد یک بازیکن در پایان فصل از یک تیم جدا شده و به تیم دیگری برود و پس از ۶ ماه مجدداً ناچار شود به تیم سابق خود بازگردد؟ در آیین‌نامه فدراسیون کدام کشور دیگر چنین بندی وجود دارد که از آن الگوبرداری شده است؟ بسیار از مربیان لیگ برتر از این شرایط ناراضی هستند، اما صرفاً به دلیل اینکه آسیبی به جو والیبال وارد نشود، قید رسانه‌ای کردن گلایه‌های خود را می‌زنند. چرا سرمربی که فصل قبل توانسته تیمش را قهرمان کند و حالا با تعدادی از همان بازیکنان به تیم دیگری رفته، باید تاوان قهرمانی فصل گذشته را بدهد؟
به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا باشگاه‌ها در عمل هم با تیم سیرجان همراهی می‌کنند یا خیر؟ شاید ایده‌آل‌ترین حالت این بود که این بند عجیب در آیین‌نامه تا پایان جام باشگاه‌های آسیا اعتبار داشته باشد؛ نه اینکه به جام باشگاه‌های جهان هم کشیده شود. خانواده والیبال انتظار دارند که سازمان لیگ هرچه زودتر به این موضوع ورود کرده و با اصلاح آیین‌نامه حداقل مانع آسیب رسیدن به تیم‌ها در ادوار بعدی شود.


کد مطلب: 783181

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/783181/خودخواهی-بلای-جان-والیبال

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com