کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشخصات گاز نیتروژن و درجه خلوص آن

3 آذر 1400 ساعت 15:43


نیتروژن گازی بی بو و بی رنگ است که نماد آن با حرف N در جدول تناوبی نمایش داده می شود. این گاز کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارد؛ به گونه ای که از تحقیقات پزشکی گرفته تا بسته بندی مواد غذایی را شامل می شود.
این گاز صنعتی با درجات خلوص متفاوتی به کار برده می شود. در این مقاله به معرفی مشخصات گاز نیتروژن، درجات خلوص مختلف و کاربردهای آن پرداخته ایم.

خلوص گاز نیتروژن
نیتروژن در بسیاری از صنایع برای اهداف مختلف استفاده می شود. اگرچه انواع خاصی از گریدهای این گاز بسیار رایج است، با این حال گریدهای واقعی نیتروژن در بین صنایع مختلف استانداردسازی نشده است.

در نهایت، سازنده نیتروژن نام گرید را برای دسته بندی آن به انواع مختلف انتخاب می کند. با توجه به این نکته، می توان دو محصول نیتروژن با مشخصات خلوص یکسان، اما در گریدهایی با نام های متفاوت داشت. همچنین ممکن است دو محصول نیتروژن در یک گرید، دارای مشخصات خلوص متفاوتی باشند. مهم است که یک کپسول گاز نیتروژن بر اساس مشخصات خلوص آن و نه صرفا گرید آن انتخاب شود.

کاربردهای نیتروژن
با توجه به ماهیت بی اثر این گاز، درجات خلوص مختلف گاز نیتروژن را می توان در موارد مصرف صنعتی مختلف نظیر عملیات مختلف تصفیه، پوشش و شستشو استفاده کرد. چرا که این گاز تمایلی به ترکیب شدن با سایر عناصر ندارد. همین نکته موجب شده است تا استفاده از آن برای پوشش دادن یا شستشوی سطوح مختلف آسیبی به دنبال نداشته باشد.

بسته به نوع فرآیند در حال انجام، درجه های مختلفی از خلوص نیتروژن برای برآوردن نیازهای منحصر به فرد تولید مورد نیاز است. این مقاله به دسته بندی گاز نیتروژن برای مصارف صنعتی و مناسب بودن آن برای فرآیندهای مختلف تولید می پردازد.

صنعت داروسازی از گریدهای با خلوص بالا به عنوان گاز محافظ برای برخی داروها استفاده می کند. نیتروژن با خلوص بالا از تماس و واکنش دارو با اکسیژن و رطوبت اطراف محافظت می کند؛ زیرا یک گاز غیر واکنشی است، به خصوص اگر حاوی سطوح پایین ناخالصی باشد.

نیتروژن آزاد اکسیژن اغلب برای پوشاندن اجسام یا مواد استفاده می شود تا کمتر قابل اشتعال باشند. احتراق به اکسیژن نیاز دارد که در برخی شرایط منجر به آتش سوزی یا انفجار ناایمن می شود.

موارد استفاده از نیتروژن با درصد خلوص پایین شامل باد کردن لاستیک و مصارف صنعتی مانند عملیات حرارتی کوره ها می باشد.

علاوه بر این، گاز نیتروژن در صنایع دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از آن ها در ادامه به اختصار شرح داده شده است:

برای کار با کپسول گاز نیتروژن یا حتی استفاده از نیتروژن مایع باید حتما از نکات ایمنی آن آگاهی کامل داشته باشید تا بتوانید از خطرات احتمالی پیشگیری نمایید. پیش از کار با تمامی سیلندرهایی که حاوی گاز فشرده هستند، باید برخی از مشخصات مورد بررسی قرار بگیرد. تاریخ تست سیلندر، سال ساخت آن، نام شرکت سازنده و اعتبار آن از جمله مواردی است که باید حتما به آن ها توجه داشته باشید. در صورتی که این مشخصات را بررسی نموده و به نتایج مطلوب خود دست یافتید، می توانید با خیال راحت از آن کپسول گاز استفاده نمایید.

پس از بررسی کپسول و سیلندر گاز، نوبت به تجهیزات جانبی آن می رسد. شیر سیلندر باید استاندارد باشد. همچنین رزوه ها و دنده های متصل به مانومتر باید درست بوده و شیر نشتی نداشته باشد.

فشار گاز خارج شده از کپسول نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. استفاده از رگلاتور مناسب به شما کمک می کند تا فشار گاز خروجی را کنترل نمایید. به یاد داشته باشید که این تجهیز گازی نقش پررنگی در ایمنی محل کار شما ایفا می کند.

محیطی که قصد دارید در آن تزریق نیتروژن را انجام دهید، باید از تهویه مناسب برخوردار باشد. همچنین در صورتی که قرار است محیط با گاز نیتروژن انباشته شود، حتما تمامی افراد و موجودات زنده را از آن محل دور کنید. علت این امر، ایجاد فشار مثبت توسط نیتروژن می باشد. در واقع با انباشته شدن فضا با گاز نیتروژن، اکسیژن محیط به مرور کاهش می یابد. این اتفاق تا جایی ادامه می یابد که اکسیژن هوا به صفر رسیده و تنها نیتروژن در فضا باقی بماند. با توجه به این نکته، هیچ گونه موجود زنده ای نباید در این محیط حضور داشته باشد.

برای کار با نیتروژن مایع به یاد داشته باشید که حتما باید از دستکش و لباس مخصوص استفاده نمایید. این تجهیزات نسبت به سرما مقاوم بوده و مانع از آسیب دیدن شما می شوند. همچنین از عینک های ایمنی مخصوص نیز استفاده نمایید تا در صورت ریختن مایع و پخش شدن بخار آن، با صورت و چشمان شما تماس نداشته باشد.

فروش گاز نیتروژن در تهران
 

مجموعه های متعددی نسبت به تهیه و تامین انواع گازهای خالص آزمایشگاهی و صنعتی اقدام نموده اند. در این میان، برخی از تامین کنندگان از تجربه بالاتری بهره مند هستند. همچنین تنوع محصولات ارائه شده در برخی از این مجموعه ها بیشتر از سایرین بوده و مصرف کنندگان می توانند انواع گازهای مورد نیاز خود و تمام تجهیزات لازم برای استفاده از آن ها را به صورت یکجا خریداری نمایند.

شرکت پارس هوای البرز مجموعه ای با قدمت بالا و تجربه ای فراوان در زمینه تولید و تامین انواع گازهای خالص آزمایشگاهی و صنعتی، مخلوط های گازی، گازهای سرمایشی و حتی تجهیزات مورد نیاز برای کار با این گازها می باشد. علاوه بر این، خدمات این مجموعه نیز فهرست کاملی از نیازهای مصرف کنندگان را شامل می شود که می تواند بخش بزرگی از دغدغه های آن ها را تحت پوشش خود قرار دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با خدمات و محصولات ارائه شده در این مجموعه می توانید به وب سایت رسمی پارس هوای البرز به نشانی https://parshavayealborz.com/ مراجعه فرمایید. همچنین برای آگاهی از نحوه ثبت سفارش، استعلام قیمت و دریافت مشاوره رایگان می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت آن ها اقدام نموده و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.


کد مطلب: 783116

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/783116/مشخصات-گاز-نیتروژن-درجه-خلوص

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com