سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

یک کوهنورد حرفه‌ای چگونه لوازم ضروری کوهنوردی خود را انتخاب می‌کند؟

چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 783058
کوله پشتی کوهنوردی

کوهنوردی یکی از ورزش‌های هیجان‌انگیز و دشوار است که طرفداران زیادی دارد. کوهنوردی می‌تواند نشاط، سلامتی و چابکی را برای ورزشکاران این حوزه به همراه داشته باشد. اما کوهنوردان، برای طی کردن مسیرهای موردنظر خود، باید لوازم و تجهیزات مخصوصی را با خود داشته باشند. اگر کسی بدون وسایل مخصوص به کوهنوردی برود، نمی‌تواند از مسیر خود لذت ببرد. بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان از ضرورت استفاده از لوازم مخصوص کوهنوردی چشم‌پوشی کرد.

اگرچه موارد بسیاری را می‌توان در لیست ضروریات کوهنوردی قرار داد، اما در این بین، کفش کوهنوردی، کوله پشتی کوهنوردی و باتوم کوهنوردی از اهمیت بالاتری برخوردارند. در ادامه به شما خواهیم گفت که در تهیه این وسایل به چه نکاتی توجه کرده و چطور آن‌ها را تهیه نمایید. پس اگر تهیه لوازم کوهنوردی برای شما دغدغه ایجاد کرده، حتماً با ما همراه شوید.

کفش کوهنوردی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
برای رفتن به کوه و مسیرهای صعب‌العبور به یک کفش مناسب نیاز است که از پاهای ما مراقبت کند. کفش‌های مخصوص کوهنوردی، ساختار متفاوتی با کفش‌های اسپرت معمولی دارند. البته کفش‌ کوهنوردی نیز در انواع مدل‌ها، سایزها و اجناس گوناگون عرضه می‌شود. اما یک کفش کوهنوردی باکیفیت باید دارای چنین ویژگی‌هایی باشد:

1)راحت
کفش کوهنوردی باید کاملاً راحت باشد و از مفصل و ساق پای شما محافظت کند. بهتر است کفش‌های کوهنوردی بوت را انتخاب کنید. این کفش‌ها با داشتن ساق 14 تا 19 سانتی‌متر، به خوبی از ساق پای شما محافظت می‌کنند. البته اگر در مناطق گرمسیر کوهنوردی می‌کنید، کفش کوهنوردی بدون ساق هم می‌تواند کافی باشد.

2) متناسب
کفش کوهنوردی باید دقیقاً متناسب با سایز پای شما باشد. البته در هنگام خرید این کفش‌ها، باید حتماً جوراب ضخیم به پا داشته باشید. بهتر است نوک کفش کوهنوردی به اندازه یک انگشت شصت تا نوک انگشتان پای شما فاصله داشته باشد.
 
کفش کوهنوردی

3) مقاوم
یک کفش کوهنوردی باکیفیت، باید دارای مقاومت بالایی باشد. به طوری که در تمام طول مسیر بتوانید با خیال راحت با آن راه بروید. مقاومت زیره‌ کفش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که زیره کفش کوهنوردی باید دارای عاج‌های عمیق باشد تا فشارهای وارده را تحمل کند.
ضدآب بودن یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کفش کوهنوردی است. چراکه با طی کردن یک مسیر طولانی کوهنوردی، احتمال برخورد کردن با مسیرهای خیس بسیار زیاد است. بنابراین شما باید کفشی به پا داشته باشید که در برابر رطوبت از پای شما محافظت کند.

موارد فوق، جزء مهم‌ترین ویژگی‌های یک کفش کوهنوردی باکیفیت هستند. البته موارد دیگری چون قابلیت تعرق، بندهای محکم و مقاومت در برابر سرما و گرما را نیز می‌توان برای آن‌ها در نظر گرفت. در ادامه به بررسی ویژگی‌های کوله کوهنوردی خواهیم پرداخت.

کوله پشتی کوهنوردی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
کوله پشتی کوهنوردی، یکی دیگر از لوازم ضروری برای کوهنوردان است. وقتی نتوانیم با خود آب، خوراک و دیگر لوازم موردنیاز را به کوه ببریم، طبیعتاً مسیر سختی را پشت سر خواهیم گذاشت و گاهاً اصلاً به پایان رساندن مسیر بدون داشتن کوله پشتی کوهنوردی برایمان ممکن نیست. اما برای این که بتوانید یک کوله مناسب انتخاب کنید، باید به این ویژگی‌ها توجه داشته باشید:

1)جنس مقاوم
مقاومت کوله پشتی کوهنوردی از اهمیت بالایی برخوردار است. چون معمولاً وسایل زیادی در درون آن‌ها قرار داده می‌شود. همچنین برای مدت طولانی روی دوش کوهنورد باقی می‌مانند. بنابراین یک کوله کوهنوردی، باید حتماً از جنس مرغوب و مقاومی تولید شده باشد.
2) تهویه
کوله پشتی‌های مرغوب مخصوص کوهنوردی، دارای یک لایه بیرونی در قسمت پشت هستند تا تهویه مناسب در آن قسمت صورت بگیرد. به طوری که اجازه ندهد پشت کوهنورد بسیار عرق کند؛ یا اگر عرق کرد، بلافاصله خشک شود.  

3) سایز متناسب
کوله پشتی کوهنوردی در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود. شما باید بسته به مقدار وسایلی که حمل می‌کنید، کوله خود را انتخاب نمایید. تا جایی که ممکن است سعی کنید کوله با اندازه کوچک یا متوسط را انتخاب نمایید. چراکه کوله‌های بزرگ بسیار سنگین هستند و ممکن است شما را خسته کنند.
 
4) جادار
یک کوله پشتی کوهنوردی خوب، باید دارای جیب‌های متعدد در درون و کناره‌ها باشد
. به طوری که به راحتی بتوان قمقمه آب و دیگر لوازم ضروری را درون آن قرار داد. وقتی شما به وسایل ضروری خود نیاز دارید، باید کوله طوری باشد که بتوانید به راحتی به آن لوازم دسترسی داشته باشید.

در هنگام خرید کوله پشتی کوهنوردی باید به موارد نامبرده توجه داشته باشید. البته اگر شما آقا یا خانم هستید، باید کوله مناسب با جنسیت خود را پیدا کنید؛ آن‌گاه ویژگی‌های فوق را در مورد آن بررسی نمایید. معمولاً کوله‌های زنانه، متناسب با آناتومی زنان طراحی شده‌اند و ساختار باریک‌تری دارند. حالا به سراغ بررسی ویژگی‌های باتوم کوهنوردی می‌رویم.

باتوم کوهنوردی چیست و باید چگونه باشد؟
باتوم کوهنوردی یا عصای کوهنوردی، وسیله‌ای است که می‌تواند ثبات کوهنورد را روی تمام سطوح حفظ نماید. با داشتن یک باتوم کوهنوردی می‌توانید راحت‌تر مسیرهای مختلف را طی کنید. بدون باتوم کوهنوردی، ممکن است طی کردن مسیر برای‌تان دشوار باشد و خستگی بسیاری را تجربه کنید. به همین خاطر می‌توان باتوم کوهنوردی را نیز در لیست ضروری‌ترین لوازم کوهنوردی قرار داد. یک باتوم خوب باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد:

1) محکم و بادوام
برخی از انواع باتوم کوهنوردی، یک‌بار مصرف هستند و بافت ضعیفی دارند. اما باتوم کوهنوردی باکیفیت، باید ساختار محکم و بادوامی داشته باشد. به‌طوری که در تمام طول مسیر بتوان به آن تکیه کرد.

2) قابل تنظیم
بیشتر باتوم‌های کوهنوردی، قابل تنظیم هستند. شما می‌توانید آن‌ها را برحسب قد خود تنظیم نمایید. به‌صورت کلی، باید وقتی باتوم را در دست می‌گیرید؛ وقتی نوک باتوم روی زمین است، آرنج شما زاویه 90 درجه به خود بگیرد.

3) دسته راحت
دسته باتوم کوهنوردی می‌تواند از جنس چوب پنبه، پلاستیک یا فوم باشد. اگر دست شما تعریق زیادی دارد، دسته چوب پنبه و فوم برای شما بهتر است. اما اگر دست‌تان تعریق زیادی ندارد و می‌خواهید دسته باتوم شما در برابر سرما مقاومت بیشتری داشته باشد، دسته پلاستیکی برای شما بهتر است.

4) سبکی
محکم بودن به معنای سنگین بودن نیست. یک باتوم کوهنوردی باکیفیت، می‌تواند ضمن محکم بودن، بسیار سبک باشد. اگر باتوم شما سبک نباشد، مجبور هستید در تمام طول مسیر، سنگینی آن را تحمل کنید.
برخی از باتوم‌ها می‌توانند دارای بندهایی برای محکم کردن مچ دست باشند یا به‌صورت زوج در دو دست قرار بگیرند. بهرحال در هنگام خرید می‌توانید تمام ویژگی‌های باتوم را از نظر بگذرانید.
 
باتوم کوهنوردی

چطور می‌توان لوازم اصلی کوهنوردی را تهیه کرد؟
تهیه لوازم کوهنوردی اصل و باکیفیت در فروشگاه‌های عمده و اختصاصی لوازم کوهنوردی پیدا می‌شوند. اگر قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای کوهنوردی کنید، حتماً لوازم خود را از یک فروشگاه معتبر و اختصاصی خریداری نمایید. معمولاً فروشگاه‌های آنلاین در این زمینه می‌توانند کارآمدتر باشند. چراکه هم تنوع بالایی دارند و هم امتیازات ویژه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند. فروشگاه آنلاین «بریم کوه» یکی از فروشگاه‌های آنلاین عمده و اختصاصی فروش لازم کوهنوردی است که بهترین‌ تجهیزات کوهنوردی را برای هموطنان در نظر گرفته. شما می‌توانید هرآنچه که برای کوهنوردی نیاز دارید را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از بریم کوه خریداری نمایید.

انتخاب لوازم باکیفیت و با دوام کوهنوردی چگونه میسر است؟
از جمله ضروری‌ترین لوازم کوهنوردی می‌توان کفش کوهنوردی، کوله پشتی کوهنوردی و باتوم کوهنوردی را نام برد. اما برای خرید این لوازم ضروری، باید به ویژگی‌های خاصی توجه داشته باشید. در قسمت‌های قبل، ویژگی‌ هریک از این لوازم ضروری را بررسی کردیم. اما برای خرید باکیفیت‌ترین این لوازم، باید روی اختصاصی‌ترین فروشگاه‌های لوازم کوهنوردی حساب کنید. برای این منظور، آنلاین شاپ «بریم کوه» می‌تواند ایده‌آل‌ترین گزینه باشد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *