پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲
مرگ مشکوک؛

جسد دختر شهید مالکوم ایکس در منزلش پیدا شد

سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب: 783020
سخنگوی اداره پلیس نیویورک تأیید کرد که جسد دختر رهبر جنبش سیاهپوستان آمریکا در آپارتمانش در بروکلین پیدا شده است.
به گزارش جهان نيوز، یکی از سخنگویان اداره پلیس نیویورک اعلام کرد که جسد «ملیکا شباز» دختر ۵۶ ساله «مالکوم ایکس» روز دوشنبه در آپارتمانش در بروکلین پیدا شده است.

بنا بر گزارش پایگاه خبری «بیزنس اینسایدر»، حدود ساعت ۱۴:۴۰ روز گذشته به وقت محلی، نوه رهبر جنبش سیاهپوستان آمریکا، جسد مادرش را در آپارتمان وی در بروکلین پیدا کرد.

طبق این گزارش، مرگ ملیکا شباز درست دو روز پس از تبرئه شدن «محمد عزیز» و «خلیل اسلام» از اتهام قتل پدرش صورت گرفته است.

شبکه «بی بی سی» گزارش کرده بود که محکومیت عزیز و اسلام پس از آن مورد بررسی قرار گرفت که دختران مالکوم ایکس با استناد به نامه‌ای از یک پلیس سابق در بستر مرگ که ادعا می‌کرد پلیس نیویورک و اف بی آی برای قتل مالکوم ایکس توطئه کرده بودند، خواستار بازگشایی پرونده تحقیقات درباره قتل پدرشان با توجه به شواهد جدید شده بودند.

رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند که تحقیقات درباره مرگ مشکوک دختر مالکوم ایکس همچنان ادامه دارد و تاکنون جزئیاتی در این باره منتشر نکرده‌اند.

مالکوم ایکس با نام واقعى «Malcolm Little» در سال ۱۹۲۵ در اوماها از ایالت نبراسکا آمریکا به دنیا آمد.

پدر وی، ارل لتیل، کشیشى جسور و بى پروا و حامى «مارکوس گاروى» رهبر ملى‌گراى سیاهان بود. او به واسطه فعالیت‌هاى گسترده‌اش در کسب حقوق پایمال شده سیاهان بارها از سوى سازمان‌هاى سیاسى وابسته به سفیدپوستان به مرگ تهدید شده بود. سرانجام در سال ۱۹۲۹ خانه آنها در میشیگان سوزانده و به تلى از خاکستر بدل شد.

مالکوم لیتل پس از پیوستن به امت اسلام تصمیم گرفت مانند دیگر برادران و خواهرانش در امت اسلام نام فامیلش را به ایکس تغییر دهد. ایکس نام خانوادگی واقعی هر خانواده آفریقایی آمریکایی بود که نام خانوادگی واقعی اجداد برده‌ خود را نمی‌دانست و مجبور شده بود، نامی را که اربابانش بر او نهاده‌بودند، بپذیرد.

مالکوم از آن پس همه‌جا نامش را مالکوم ایکس می‌نوشت تا بر ناشناخته بودن هویت سیاهان در آمریکا تاکید کند.

در۱۴ فوریه ۱۹۶۵ بمبی در منزل محل اقامت مالکوم، بتی و چهار دخترشان منفجر شد که به هیچ یک از آنان آسیبی وارد نیاورد. هفت روز بعد، در ۲۱ فوریه ۱۹۶۵ هنگامی‌که او در یکی از سالن‌های اجتماعات منهتن نیویورک سخنرانی می‌کرد سه مرد مسلح، او را از فاصلۀ کم هدف گلوله قرار دادند که در راه بیمارستان درگذشت.

در جسدش ۲۵ گلوله پیدا کردند و او در ۴۰سالگی و زمانی که هنوز می‌توانست عمر طبیعی زیادی داشته باشد، قربانی همان خشونتی شد که همواره علیه آن تبلیغ می‌کرد. هزاران نفر در تشییع جنازه‌اش در هارلم سوگواری کردند.

عاملان ترور مالکوم، تالماج هایر، نورمن باتلر و تامس جانسن بودند که علت ارتکاب قتل از نوع اول، درماه مارس ۱۹۶۶ محکوم به اعدام شدند. اما پس از گذشت ۴۴ سال مردی که به دخالت داشتن در قتل مالکوم ایکس اعتراف کرده بود، در آمریکا آزاد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
جامعه ی مسلمانان سیاه پوست آمریکایی کلا از جامعه ی مسلمانان سایر کشورها جداست و عرف خودش را دارد....
محمود
Iran, Islamic Republic of
وا عجبا ای عجب و صدها بار عجب . پس ایشان هم شهید محسوب می شوند در دیدگاه شما