کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقال دامنه به سرور پارس ، بزرگترین مرکز ثبت دامین ایران

2 آذر 1400 ساعت 9:41


اگر قصد انتقال دامنه به شرکت سرور پارس را دارید، این مطلب را تا انتها بخوانید. برای شروع کسب و کار اینترنتی خود، به سایت نیاز داریم. اما قبل از راه‌اندازی سایت، باید به فکر دامنه و هاست ارزان و مناسب برای آن باشیم. یعنی لازم است که ابتدا یک دامنه مرتبط با فعالیت خود را انتخاب و خریداری کرده، و سپس آن را بر روی هاست مناسب قرار دهیم. البته بعضی شرکت‌های هاستینگ امکان ثبت دامنه رایگان را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند.

اما شرایط ارائه خدمات در تمامی شرکت‌های هاستینگ یکسان نیست و شاید لازم باشد که دامنه سایت خود را به یک هاست دیگر انتقال دهیم. بنابراین قصد داریم تا ضمن ارائه توضیحاتی مقدماتی درباره دامنه و انواع آن، نحوه انتقال دامنه به دیگر شرکت‌های هاستینگ را توضیح دهیم.

دامنه چیست؟
برای ورود به هر سایتی، به یک آدرس منحصر بفرد از آن نیاز داریم. این آدرس را باید در مرورگر وارد کنیم تا ما را به سایت مورد نظر برساند. در واقع دامنه یک سایت، همان نقش آدرس منزل یا محل کسب و کار در دنیای واقعی را بازی می‌کند. کسی که آدرس سر راست و راحت‌تری داشته باشد، سریع می‌توان به موقعیت آن دسترسی داشت.

در دنیای مجازی نیز این موضوع را با دامنه می‌شناسند. هر چقدر این دامنه کوتاه و مرتبط با فعالیت شما باشد، به خاطر سپردن آن راحت‌تر می‌شود و کاربران آن را از یاد نخواهند برد. پس به طور کلی منظور از دامنه، همان آدرس سایت است. اما نام دامنه در اصل یک کد اختصاصی است که به آن IP می‌گویند.

واژه IP مخفف Internet Protocol است و به کد یا آدرسی می‌گویند که به دستگاه‌های متصل به اینترنت اختصاص داده می‌شود. در واقع آدرس دقیق سایت‌های اینترنتی را با یک کد ترکیبی از اعداد به صورت ۱۷۲. ۲۱۷. ۱۸. ۱۴۲ مشخص می‌کنند.

اما موضوعی کاملاً واضح است که اگر کسی با چندین سایت سروکار داشته باشد، به یاد سپاری این حجم زیاد از اعداد، سخت خواهد بود. به همین دلیل از پروتکل DNS استفاده می‌کنند تا این آدرس‌های اعدادی را به اسم تبدیل کنند. به طور مثال، رشته اعدادی که در بالا آوردیم، مربوط به سایت گوگل با نشانی www.google.com است.

اجزای اصلی دامنه
دامنه به طور کلی از دو بخش اسم و پسوند تشکیل شده است؛ که در ادامه توضیح کوتاهی در خصوص این بخش‌ها خواهیم داد.

۱ - نام دامنه
نام دامنه در اصل همان نام سایت شما است که باید کاملاً منحصر بفرد و یکتا باشد. در انتخاب این نام باید کمال اختصار و دقت را به خرج دهید. چون نامی کوتاه و مرتبط با فعالیت سایت، می‌تواند حکم همان آدرس سرراست را برای مشتری داشته باشد.

این نام به مرور زمان می‌تواند تبدیل به برندی معتبر در حوزه فعالیت شما باشد. پس قبل از هر انتخابی، تحقیق لازم در این زمینه را انجام داده و یا با کارشناسان با تجربه سرور پارس مشورت کنید.

۲ - پسوند دامنه
هر دامنه‌ ای علاوه بر نام، یک پسوند دارد. پسوند‌ها با علامت دات (نقطه) از نام جدا می‌شوند و انواع مختلفی دارند؛ com. و ir. دو نمونه رایج از آن هستند. تمامی این پسوند‌ها باید از شرکت ICANN مجوز داشته باشند.

به همین دلیل به پسوند‌هایی که چنین مجوز رسمی داشته باشند، در اصطلاح TLD یا (Top Level Domain) می‌گویند. چند نمونه از این پسوند‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.
 
پسوند‌های عمومی
تعدادی از پسوند‌ها هستند که عمومی به حساب می‌آیند و هیچ محدودیتی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد. پسوند com. را می‌توان رایج‌ترین پسوند از این نوع دانست که توسط سایت‌های اینترنتی استفاده می‌شود. معمولاً از این پسوند برای فعالیت‌های تجاری استفاده می‌کنند و به معنی commercials است. نمونه دیگری از پسوند‌های عمومی، org. است که از واژه organization به وجود آمده و برای آدرس دهی سایت ارگان‌ها بکار می‌رود.

پسوند‌های خصوصی
اما نوع دیگری از پسوند‌ها وجود دارند که خصوصی بوده و هر کسی نمی‌تواند از آن‌ها برای آدرس سایت خود استفاده کند. مثلاً pro. از واژه Professional به معنی حرفه‌ای گرفته شده و برای استفاده از آن باید اطلاعات غیر ایرانی ثبت کرد. و یا biz. که مخصوص کسب و کار‌های تجارت الکترونیک است و به واژه Business گرفته شده است.

پسوند‌های دامنه ملی
در این بین پسوند‌های دیگری نیز وجود دارد که ملی هستند و به سایت‌های موجود در یک کشور خاص اشاره دارند. دامنه ir. مربوط به کشور ایران است و برای خرید آن باید به سایت ایرنیک مراجعه کنید؛ که متعلق به پژوهشکده دانش‌های بنیادی می باشد. پسوند tr. نمونه دیگری از این پسوند‌های ملی است که به کشور ترکیه مربوط می‌شود.

کاربرد دامنه
واژه Domain در فرهنگ لغت فارسی «گسترده» معنی می‌شود؛ معمولاً از «دامین» یا «دومین» به جای آن استفاده می‌کنند. اما دامنه تنها آدرس یک سایت است و برای بارگذاری اطلاعات آن، به یک فضای ابری مانند هاست یا سرور نیاز داریم. شرکت‌های معتبری در این زمینه فعالیت می‌کنند که سرور پارس، جزو شناخته‌ترین آن‌ها است. این شرکت‌ها از دامنه سایت، برای حفظ اطلاعات آن استفاده می‌کنند.

اما تنوع قابل توجهی در شیوه ارائه خدمات توسط شرکت‌های هاستینگ وجود دارد. تعدادی از آن‌ها برای جذب مشتری، آپشنی به نام ثبت دامنه ارزان دارند. بعضی شرکت‌های دیگر نیز، پشتیبانی ۲۴ ساعته و پلن‌های آزمایشی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. اما شاید بنا بر دلایل شخصی و یا بروز مشکل در ارائه خدمات، تصمیم به انتقال دامنه خود از یک شرکت هاستینگ، به شرکتی دیگر را بگیرید.

چون این مقوله‌ای کاملاً منطقی است که همیشه به دنبال کیفیت مطلوب با کمترین هزینه ممکن باشید. موضوعی که در سایت‌های معتبری همچون سرور پارس، رعایت می‌شود و از تمامی ابزار‌های خود برای جلب مشتری استفاده می‌کند. شاید اگر چنین شرایطی در این سایت وجود نداشت، سایت‌های معتبر و سازمان های بزرگ نظیر سازمان تامین اجتماعی حاضر به همکاری با آن نمی‌شدند.

نحوه انتقال دامنه به سرور پارس
 


برای داشتن سایتی موفق، لازم است که دامنه خود را بر روی هاستی قوی از یک شرکت معتبر ثبت کنیم. سرور پارس، بزرگترین مرکز ثبت دامنه در ایران است که هاست و سرور خود را با پشتیبانی تمام وقت، در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. بنابراین از میان تمام شرکت‌های فعال در حوزه دامنه و سرور، پیشنهاد می‌کنیم که دامنه خود را در سرور پارس به ثبت برسانید.

در بخش‌های مختلف سایت سرور پارس، می‌توان هزینه ثبت دامنه را جویا شد و به راحتی دامنه جدید خود را ثبت کرد. این سایت همیشه لیستی از دامنه‌های تازه آزاد شده را در در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا به دامنه‌های کمیاب و طلایی در جهان دسترسی داشته باشند.

پس حتی اگر دامنه خود را در شرکتی غیر از سرور پارس ثبت کرده‌اید، جای هیچ گونه نگرانی نیست. چون این شرکت به شما کمک می‌کند تا در کوتاهترین زمان ممکن، دامنه خود را به سرور پارس انتقال دهید. این فرآیند نیازمند برخورداری از شرایطی خاص و طی کردن مراحلی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

شرایط لازم برای انتقال دامنه به سرور پارس
۱ - در صورتی می‌توان یک دامنه را به شرکتی دیگر انتقال داد که، حداقل ۲ ماه از تاریخ ثبت و انتقال دامنه به شرکت ثبت‌کننده گذشته باشد.

۲ - مدت زمان لازم برای انتقال دامنه به سرور پارس، بستگی به پسوند دامنه ثبت شده شما دارد. این فاصله زمانی برای دامنه‌های داخلی مانند ir در حدود ۲۴ ساعت است و برای دامنه‌های بین‌المللی، بین ۵ الی ۷ روز طول می‌کشد.

۳ - دامنه‌ها را باید به صورت دوره‌ای تمدید کرد. پس برای انتقال دامنه، حداقل باید یک روز تا تاریخ انقضا آن مانده باشد.

۴ - دامنه‌ای که قصد انتقال آن به سرور پارس را دارید، باید از حالت قفل خارج شده باشد.
 
۵ - ادمین باید به کد انتقال دسترسی داشته و گزینه privacy domain غیرفعال باشد.

مراحل انتقال دامنه
قبل از هر کاری، باید بررسی شود که دامنه در حالت قفل یا lock نباشد. چون اگر این گزینه برای دامنه فعال باشد، امکان انتقال آن به سرور پارس وجود ندارد. در مرحله بعدی، رجیستر اولی باید secret code و یا transfer code را در اختیار رجیستر دومی قرار دهد.

اگر دامنه سایت داخلی باشد، این کد را می‌توان از پروفایل کاربری خود در سایت nic.ir به دست آورد. در غیر این صورت می‌توان از طریق پنل کاربری خود این کد را پیدا کرد. به این کد مربوط به دامنه‌ های بین‌المللی EEP می‌گویند.

در گام بعدی لازم است که وارد پنل کاربری شده و از بخش انتقال دامنه سرور پارس، نام دامنه و کد انتقال را وارد کنیم. پس از طی کردن این مرحله، لازم است که ادمین فعلی ایمیل تاییدیه انتقال دامنه را تایید کند. تقریباً پس از ۵ الی ۷ روز از تایید ایمیل، انتقال دامنه شما به سرور پارس به طور کامل انجام می‌شود.

سخن آخر
داشتن یک وب سایت به تنهایی کافی نیست. بلکه لازم است تا از خدمات ارائه شده در شرکت میزبانی وب که در آن هاست و دامنه خریداری کرده اید، رضایت داشته باشید. بعد از سال ها فعالیت در زمینه تجارت الکترونیک و آشنایی با خدمات شرکت های مختلف، با افتخار شرکت میزبانی وب سرور پارس را به شما معرفی می کنیم.


کد مطلب: 782923

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/782923/انتقال-دامنه-سرور-پارس-بزرگترین-مرکز-ثبت-دامین-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com