کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پادگانی که خلفای بنی‌امیه در ایران ساختند

2 آذر 1400 ساعت 2:00

پژمان مظاهری‌پور کارگردان مستند «ایران از پس هزاره‌ها» سراغ منطقه دره‌شهر رفته و با کاوش‌های باستان‌شناسی تصویری متفاوت از این منطقه را روایت کرده است.


به گزارش جهان نیوز، مستند «ایران از پس هزاره‌ها» به‌کارگردانی پژمان مظاهری‌پور تولید جدید شبکه مستند سیماست که در آن سراغ بناهایی تاریخی از کشورمان رفته و از منظر باستان‌شناسی آنها را مورد بررسی قرار داده است.

این مجموعه، شامل 8 قسمت مستند پرتره از باستان‌شناسان مطرح ایران است و در آن چهره‌های ماندگار عرصه باستان‌شناسی نظیر سیدمنصور سیدسجادی، صادق ملک شهمیرزادی، یوسف مجیدزاده، میرعابدین کابلی، مهدی رهبر، عبدالمجید ارفعی، اسماعیل یغمایی و رجبعلی لباف خانیکی مقابل دوربین آمدند.

جدیدترین قسمت از مجموعه «ایران از پس هزاره‌ها» با عنوان «دره‌شهر»، امشب ساعت 21 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

مظاهری‌پور با اشاره به سوژه این مستند گفت: این قسمت روایتی متفاوت از یک بنای تاریخی به‌نام «دره‌شهر» است که سابقه‌ای به‌اندازه چند قرن دارد. سیمین لک‌پور باستان‌شناس نام‌آشنای کشور مأمور کاوش در  آثار  باستانی دره‌شهر می‌شود. حضور او در منطقه و فعالیت‌های مربوط به باستان‌شناسی او را در این قسمت می‌بینیم.

وی ادامه داد: سیمین لک‌پور در 9 فصل کاوش مشخص کرد که بقایای معماری موجود در دره‌شهر مربوط به سازه‌ای با عنوان «قصر ابن‌هبیره» است که اولین‌ پایتخت عباسیان‌ پس از قیام ابومسلم خراسانی است، در حقیقت، در این فیلم داستان کاوش‌های مربوط به «دره‌شهر» و بقایای یافت‌شده در این شهر را که مربوط به اوایل دوران اسلامی است می‌بینیم.

براساس آن چیزی که در این فیلم مستند می‌بینیم، دره‌شهر یکی از پادگان‌های نظامی است که خلفای بنی‌امیه برای مقابله با قیام‌هایی که در مرکز و شرق ایران رخ می‌دهد آن را می‌سازند. این پادگان نه‌تنها یک مرکز نظامی است بلکه مکانی برای اقامت خانواده افراد نظامی نیز به‌شمار می‌رود.


کد مطلب: 782889

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/782889/پادگانی-خلفای-بنی-امیه-ایران-ساختند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com