کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فهم دقیق از تحریم اولویت دولتمردان باشد

1 آذر 1400 ساعت 19:34

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: برخی از دولتمردان قبلاً فهم درستی از تحریم‌ها نداشتند و مسائل اولویت‌دار را دنبال نمی‌کردند.


به گزارش جهان نیوز، سیدعلی روحانی امروز در نشست بررسی تحریم‌ها اظهار داشت: تمام دانشجویانی که رشته اقتصاد می‌خوانند باید در درس اقتصاد ایران تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به طور دقیق مطالعه کنند. 

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در دهه 1390 منفی بود، گفت: برخی از مدیران قبلی با مفهوم تحریم بیگانه بودند به گونه‌ای که در سال 88 که تحریم سوئیفت انجام شد مقاله‌ای نوشتیم و اعلام کردیم که سوئیفت فقط یک کانال پیام‌رسان است و در اولویت قرار ندارد اما مسئولان بانک مرکزی آن را قبول نداشتند و تصمیم‌گیران بانک مرکزی می‌گفتند چرا دنبال شبکه دیگری باشیم. بالاخره رئیس جمهور وقت عوض می‌شود و مسئله تحریم سوئیفت هم حل می‌شود در حالیکه این مسئله حل نشد.

روحانی ادامه داد: تحریم یک عنصر ثابت در جعبه‌ابزار آمریکا است و ما نیاز به دوره آموزش جدی داریم. باید تحریم در اندیشکده‌های خارجی و طراحان بررسی شود.

این کارشناس گفت: در مسئله هستی‌شناسی در تقابل حق و باطل تحریم‌ها قابل بررسی است و باید بپذیریم که شرور در عالم هستی برای قوی شدن عالم حق است و وجود شیطان برای ارتقای انسان است.

وی افزود: متأسفانه در بودجه 97 و تکرار در سال 98 دولتمردان میزان صادرات نفت را به میزان 1.5 تا 2 میلیون بشکه در روز در نظر گرفته‌اند به این بهانه که نباید به دشمن سیگنال بدهیم که تحریم‌ها بر صادرات نفت ما اثر گذاشته است در حالی که وقتی اعداد غیر واقعی در بخش درآمد بودجه می‌گذاریم در مقابل آن هزینه‌های واقعی تراشیده می‌شود و در عمل دیدیم که آن میزان از صادرات نفت محقق نشد.

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس بیان داشت: وقتی بودجه را به صورت خالی می‌بندیم دولت مجبور است در طول سال اوراق بفروشد که اگر بانک مرکزی اوراق را بخرد پایه پولی افزایش و تورم ایجاد می‌شود و اگر بانک‌ها این اوراق را خریداری کنند باعث افزایش رکود در اقتصاد می‌شود.

روحانی عنوان کرد: متأسفانه در بودجه هر سال بین 10 تا 15درصد حقوق کارمندان و هزینه‌های جاری افزایش می‌یافت در حالیکه در طرف درآمدهای بودجه به صورت خالی صادرات نفت بر روی کاغذ افزایش پیدا می‌کرد و این به منزله غلط انگاشتن تحریم بود که بهانه می‌آوردند نباید به دشمن سیگنال اثرگذاری تحریم بدهیم.

وی در مورد نظام ارزی گفت: تحریم‌ها بر نظام ارزی اثر واقعی بر روی صادرات نفت می‌گذارد و تجارت بین‌الملل ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در برگشت ارز حاصل از صادرات مشکل ایجاد می‌کند.

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: متأسفانه برخی دولتمردان قبلی انتظارات غیر واقعی شکل دادند و اعلام کردند دلار 4200 تومانی برای هر نیازی پرداخت می‌کنند و ا ین نشان می‌دهد که اثر تحریم را نفهمیده بودند. اگر آن را درک کرده بودند در مورد چگونگی برگشت ارز صادراتی فکری می‌کردند.

روحانی ادامه داد: بسیاری از دولتمردان آثار تحریم بر اقتصاد ایران را نمی‌شناسند و خروجی آن تصمیماتی است که تحریم‌ها را نادیده گرفته‌اند. 

به گفته وی؛ جلساتی در سال 93 برگزار شد که چند مجلد گزارش آن شد اما متأسفانه مهر محرمانه بر آن زدند و تک تک آن تحریم‌ها از سال 97 به بعد در کشور اعمال شد در حالیکه در اندیشکده‌ها قبلاً کارشناسان آن را پیش‌بینی و هشدار داده بودند.

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: وقتی تصمیم‌گیر بانک مرکزی فکر می‌کند تحریم سوئیفت مسئله اصلی است و به بحث انتقال پول فکر نمی‌کند این نشان می‌دهد که تحریم را نشناخته و فهم دقیقی از آن ندارد.

روحانی تأکید کرد:‌ ما متأسفانه امتیازات زیادی در برجام به خارجی دادیم اما امتیازات بسیار اندکی گرفته‌ایم که باید بدانیم اثر اقتصادی امتیازات گرفته شده بر صادرات پتروشیمی و یا انتقال پول چه بوده است و روند صادرات پتروشیمی ما نشان داد که برجام کمکی به بهبود روند تجارت پتروشیمی نکرده است.

وی ادامه داد: اخیراً طرحی در مرکز پژوهش‌ها به صورت غیر محرمانه منتشر شده است که یکسری شاخص باید برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها ارائه کنیم که فرمان رفع تحریم روی کاغذ نماند بلکه راستی‌آزمایی آن در عالم واقعی بررسی شود.

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: اگر طرف خارجی ادعا می‌کند تحریم‌ها برداشته شده باید بدانیم در صادرات پتروشیمی و حمل‌و نقل کشتیرانی یا ال‌سی خارجی آیا تسهیلی ایجاد شده است و آیا انتفاع واقعی به تجارت ایران رسیده است یا خیر.

در این نشست عیوضی رئیس شبکه تکنولوژی نیز گفت:‌ آمریکا که 2 هزار میلیارد دلار صادرات دارد و یک چهارم تولید ناخالص دنیا را و بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد باید بدانیم چرا به تحریم ایران می‌پردازد. 


کد مطلب: 782880

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/782880/فهم-دقیق-تحریم-اولویت-دولتمردان-باشد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com