پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴۲

تاکید رهبری به رشد کشور در حوزه هوش مصنوعی و لزوم تخصیص بودجه به آن

دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب: 782873
در دیدار مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه­ای با نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور، ایشان به اهمیت موضوع هوش مصنوعی و نقش آن در آینده کشور اشاره کردند.  در همین خصوص گفتگویی با مهندس مستخدمین حسینی یکی از مدیران بخش خصوصی در حوزه هوش مصنوعی انجام داده­ایم.
 

آقای حسینی در صحبت های خود به سه نکته اقتصاد دانش بنیان، فناوری هوش مصنوعی و نخبگان بعنوان سرمایه انسانی و زیرساخت توسعه، که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرمودند اشاره کردند و افزودند که دلگرمی که با فرمایشات حضرت امام در حوزه هوش مصنوعی ایجاد شده مثال زدنی نیست و با عنایت به اینکه رهبر انقلاب اسلامی آینده ایران را در حوزه هوش مصنوعی در 10 رتبه برتر دنیا ترسیم نمودند، دستگاه های اجرایی و ادارات دولتی باید توجه بیشتری را به این بخش داشته باشند.

مهندس مستخدمین حسینی افزود با توجه به طیف گسترده فعالیت­هایی که در حوزه هوش مصنوعی و علوم داده می­تواند صورت پذیرد، تمرکز بیشتر چه در حوزه آموزش و چه در حوزه حمایت از شرکت های دانش­بنیان و نخبگان باید سریعاً مورد بررسی مدیران ارشد اقتصادی و کشوری قرار گیرد. مدیران دولتی باید توجه داشته باشند که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، برای پیشبرد اهداف ملی، در برنامه بودجه سال 1401 باید عنایت ویژه­ای به حوزه هوش مصنوعی داشته باشند تا بتوان سرعت رشد را افزایش داد.

در مبحث شرکت­های دانش­بنیان حضرت آیت الله خامنه­ای خوشنودی خود را از رشد شرکت­های دانش­بنیان ابراز فرمودند و تاکیید کردند که در گزینش شرکت­های دانش­بنیان دقت و سختگیری بیشتری اعمال شود. مهندس حسینی شرکت­های دانش­بنیان را دروازه­ای برای ورود به جمع کشور­های پیشرفته دنیا دانست و افزود، هم اکنون حمایت­هایی که از شرکت­های دانش­بنیان توسط نهاد محترم ریاست جمهوری و سایر ارگان­های دولتی می­شود باعث خوشنودی است. اما می­توان با برنامه ریزی دقیق­تر روند تولید علم و محصولات دانش­بنیان را سرعت بخشید.
 

مهندس حسینی در پاسخ به این سوال که آیا ایران دارای ظرفیت رشد سریع در این حوزه می­باشد یا خیر گفت، با تلاش­های فرآوانی که در کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نصر تهران انجام شده، رشد و هم افزایی بسیار خوبی ایجاد شده که در کشور بی سابقه بوده. مدیریت صحیح می­تواند این روند را بسیار سریع­تر کند و درنتیجه در مدت زمان کمتری به اهداف مورد نظر خواهیم رسید.

وی افزود: بدون شک موفقیت در این امر دور از ذهن نیست و دانش آموختگان ایرانی و نخبگان ما می­توانند به درجات بالایی در این حوزه دست پیدا کنند. اما برای اینکه این روند بسیار سریع­تر شود باید از نظر بودجه و نیروی انسانی رشد کند. با تربیت نیروی متخصص و مدیران جوان می­توانیم آینده روشنی را ترسیم کنیم و نه تنها یک ابر قدرت در زمینه هوش مصنوعی در منطقه باشیم بلکه در جهان نیز، هم تراز کشور­های پیشرفته قرار بگیریم. هم اکنون هم ما در زمینه­های مرتبط مانند ساخت پهبادها و رباتیک نیز حرفی برای گفتن در سطح جهانی داریم و به امید خدا در زمینه هوش مصنوعی هم می­توانیم پیشرفت بسیاری داشته باشیم.

در جهت ارائه راهکار­هایی برای پیشبرد هوش مصنوعی ایران، مستخدمین حسینی گفت: به عقیده بنده مهم­ترین نکته مسئله آموزش در سطوح ابتدایی سیستم آموزش و پرورش است. با ایجاد پایه مستحکم در آموزش هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و رباتیک می­توانیم پایه و زیرساخت­های ملی را نیز در این زمینه هر چه بیشتر مستحکم کنیم و آینده اقتصادی کشور را به بهترین شکل به سمت یک اقتصاد دانش­بنیان سوق دهیم. حوزه رباتیک و اینترنت اشیاء در کنار هوش مصنوعی آینده دنیای دیجتال خواهند بود. باید در زمینه فناوری و ساخت سخت­افزار و قطعات الکتریکی و رایانه­ای تمرکز داشت و همچنین می­توان مطالعات عمیق­تر و وسیع­تری را در زمینه رایانه ­های کوانتومی انجام داد. نظر بنده این است که قدم اول می­تواند هدایت استعداد­ها و نخبگان جوان و آموزش آنها در این راستا باشد.

مهندس مستخدمین حسینی درباره آینده هوش مصنوعی در ایران گفت، بدون شک جایگاه فعلی ما در هوش مصنوعی جهان با اینکه نسبتاً بالا است و از بسیاری از کشورهای پیشرفته در این زمینه پیشی گرفته­ایم اما قابل قبول نیست و باید این نکته را نیز قبول کنیم که تا کسب رتبه­های بالا، راه پر فراز و نشیبی داریم. در بسیاری از کشور ها من­جمله کشور­های همسایه مبحث هوش مصنوعی به قدری دارای اهمیت است که حتی وزارت هوش مصنوعی نیز در آن کشور­ها افتتاح شده. بنابراین با یک محاسبه سر انگشتی هم می­توانیم متوجه اهمیت هوش مصنوعی در آینده شویم و با توجه به این مهم می­توانیم برای آینده­ای روشن­تر برنامه ریزی کنیم. البته نکته­ای که بسیار اهمیت دارد و شاید نقطه اول شروع آینده در این حوزه باشد برقراری ارتباط میان مدیران و متخصصین در این حوزه است. برای مثال می­توان با همکاری شهرداری پروژه­هایی را طراحی و راه­اندازی کرد که به پیشبرد شهر­های هوشمند در ایران کمک کند و یا در بسیاری از بخش­های بهداشت و پزشکی می­توان از فناوری های نو و جدید بهره برد.

فناوری­های مانند پردازش تصویر با پیشرفت تکنولوژی نسبت به گذشته بسیار ارزان­تر شده­اند و می­توان از آنها در بسیاری از زمینه­ها استفاده نمود. صادرات تکنولوژی می­تواند کمک بسزایی در رشد اقتصاد کشور داشته باشد درست همانطور که مثال هایی از این نمونه قابل لمس و مشاهده می­باشد و این فرآیند رشد روز به روز ادامه دارد و سرعت آن بیشتر از پیش خواهد شد.

بنابراین ما باید در مدت زمان کوتاهی رویکرد خود به حوزه هوش مصنوعی را تغییر دهیم تا در این رالی جهانی عقب نمانیم. و در آخر اضافه می­کنم که توفیق در این زمینه نیازمند همکاری بسیار تنگاتنگ میان مسئولین و متخصصین و نخبگان در این زمینه می­باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *