کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کابوس بزرگی که در انتظار اسرائیل است +تصاویر

مشرق , 1 آذر 1400 ساعت 8:31

توان نظامی حزب الله و به ویژه قدرت موشکی آن از جمله دغدغه های رسانه ها و مراکز مطالعاتی غربی و آمریکایی و به ویژه صهیونیستی بوده که البته هرگز موفق نشدند اطلاعات دقیقی در این زمینه به دست بیاورند.


به گزارش جهان نیوز، بعد از این که سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در یکی از سخنرانی های اخیر خود برای اولین بار به افشاگری درباره تعداد رزمنده های حزب الله پرداخته و تاکید کرد که این جنبش ۱۰۰ هزار رزمنده آموزش دیده و مجهز و آماده برای مقابله با هرگونه تجاوز در داخل و خارج لبنان دارد بسیاری از رسانه ها از جمله رسانه های اسرائیلی به تحلیل این موضوع و علت افشاگری سید حسن نصرالله پرداختند.

بسیاری از ناظران معتقدند که این افشاگری دبیر کل حزب الله در واقع یک پیام هشدار آمیز برای آمریکا و اسرائیل است تا فکر هرگونه تحرک جدید ضد لبنان را از خود دور کنند. البته مطالعه توانایی نظامی حزب الله به ویژه توان موشکی این حزب از دیرباز مورد توجه رسانه و مراکز مطالعاتی غربی و آمریکایی و به ویژه صهیونیستی بوده است. در همین چارچوب وبسایت آمریکایی «میثیل تریث» متخصص در امور نظامی در مقاله‌ای به بررسی توان موشکی حزب الله لبنان پرداخته و  تاکید کرد حزب الله دارای نیروی موشکی بزرگی است که آن را در زمره یکی از مسلح ترین نیروهای جهان که خارج از طبقه‌بندی ارتش‌های معمولی هستند قرار می‌دهد.

این سایت آمریکایی افزود، آموزش اعضای حزب الله مشابه آموزش نیروهای ارتش های کشورهای مختلف در سراسر جهان است. نیروی موشکی که حزب الله لبنان در اختیار دارد این موضوع را ثابت می‌کند به ویژه این که شمار زیادی از این موشک‌ها به‌سمت اسرائیل هدایت می‌شوند.

در این گزارش آمده است که حزب الله در جریان جنگ سال ۲۰۰۶ حدود ۱۵ هزار موشک در اختیار داشت که تعداد این موشکها از آن زمان تاکنون بسیار افزایش یافته تا حدی که بر اساس آخرین برآوردها به ۱۳۰ هزار فروند رسیده است.
وب سایت مذکور آمریکایی همچنین به فهرستی از انواع موشک هایی که حزب الله را در اختیار دارد اشاره و در عین حال تاکید کرد که همه این اطلاعات دقیق نیست. بر اساس این گزارش موشک های حزب الله به چهار دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام از آنها برای انجام وظایف نظامی خاص در نظر گرفته شده‌اند.

 

در این گزارش همچنین به تفصیل به بررسی موشک‌های هدایت شونده و دقیق حزب الله پرداخته شده و نویسنده تاکید می‌کند که حزب الله همچنین زرادخانه موشکی بزرگی از موشک های کوچک و توپخانه موشکی در اختیار دارد که هر چند فاقد دقت بالای مورد نیاز در جنگ های کنونی هستند اما استفاده گسترده از آنها در جنگها این موشکها را به سلاحی وحشتناک تبدیل می‌کند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در مقاله ای اشاره کرد که در طول جنگ ۳۴ روزه جولای ۲۰۰۶ حزب الله لبنان حدود ۴ هزار موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد. سید حسن نصرالله در آن زمان گفته بود که هدف از استفاده از این موشک ها تثبیت بازدارندگی مقاومت در برابر اسرائیل و جلوگیری از انجام حملات این رژیم علیه غیر نظامیان لبنانی است.

اسپوتنیک افزود، راکت های کوچک حزب الله به راحتی  میتوانند در آسمان پنهان شوند و به همین دلیل ردیابی و انهدام آنها در هوا برای اسرائیل بسیار دشوار می‌شود.   در نتیجه اسرائیل باید در هرگونه رویارویی با حزب الله به نیروهای زمینی ارتش خود تکیه کند؛ چرا که حزب‌الله ثابت کرده قادر به خنثی کردن برتری هوایی اسرائیل است.

پایگاه خبری «الخنادق» نیز با استناد به گزارشهای جمع آوری شده توسط مراکز مطالعاتی غربی و صهیونیستی به بررسی ساختار نظامی حزب الله از زمان شکل گیری آن پرداخته که خلاصه آن به شکل زیر است:

حزب الله سعی دارد با ایجاد حلقه‌های مختلف ساختار محرمانه و سری را برای خویش ایجاد کند و از این‌ رو تنها لایه‌های بیرونی حزب برای تحلیلگران مشخص بوده وحتی بسیاری از سیاستمداران لبنانی هم از هرم‌های تشکیل دهند ساختار مراکز تصمیم‌گیری این حزب بی‌اطلاعند. با این وجود ساختار تشکیلاتی حزب را می‌توان به این شکل تقسیم کرد: هیئت رهبری، شورای سیاسی، شورای سیاستگذاری، فراکسیون نمایندگان، گروه‌های اجرای، هیئت‌های مشورتی در تمامی این ساختارها تصمیم‌گیری‌ها با اکثریت‌آرا انجام می‌پذیرد وبالاترین مرکز تصمیم‌گیری در حزب‌الله نیز مجلس شورای حزب است که ۱۲ عضو دارد و تمامی فعالیت‌های اقتصادی واجتماعی حزب زیر نظر آنها انجام می‌پذیرد.
 

- حزب الله در طول ۱۵ سال گذشته شاهد بسیاری از تحولات منطقه ای و بین المللی بوده؛ از جنگ افغانستان و عراق گرفته تا تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و نوار غزه و بعد از آن جنگ جهانی تروریسم ضد سوریه در سال ۲۰۱۱. مقاومت لبنان در همه این سالها توانست به شکل چشمگیری علاوه بر توسعه توانایی های نظامی و موشکی خود به رشد چند برابری نیروی انسانی نیز دست یابد.

-  نیروی انسانی آموزش دیده حزب الله ضامن حضور این جنبش در در تمامی صحنه های نبرد با دشمن در همه عرصه هاست.

- رژیم صهیونیستی که در جنگ جولای ۲۰۰۶ نتوانست در برابر تنها چند هزار رزمنده حزب الله به اهداف خود دست یابد در جنگ آینده برابر مقاومت چگونه عمل خواهد کرد؟ آن هم در حالی که بعد از پیوستن ب گروه های مقاومت فلسطین به حزب الله و همچنین ارتش‌های مجهزی که از میدان های مختلف محور مقاومت به این جنبش ملحق می شوند.

افشاگری سید حسن نصرالله درباره رزمندگان حزب الله در لبنان هم چنین کنجکاوی بسیاری را برانگیخت تا بدانند  توانایی های مالی و لجستیکی حزب الله و ساختار سازمانی این جنبش به چه صورت است؟

براساس اطلاعاتی که قبلا درباره ساختار و توان مقاومت در رسانه‌های وابسته به مقاومت و حتی رسانه های صهیونیستی و غربی منتشر شده  تا حدودی می توانیم به بررسی تشکیلات نظامی حزب الله بپردازیم. البته توجه به این نکته ضروری است که  این تشکیلات حزب الله کاملاً محرمانه و مبهم بوده و دسترسی به ابعاد گسترده ای از آن امکان پذیر نیست.

شورای جهادی
این شورا وظیفه اداره امور مقاومت را برعهده داشته و متشکل از مسئولین کلیه بخش های نظامی و امنیتی بوده و فعالیت هایی همچون برنامه ریزی، نظارت، استخدام نیرو، آموزش افراد، تجهیز آنها و اتخاذ تصمیمات نظامی و امنیتی را انجام می دهد. این شورا هر زمانی که نیاز باشد با گروه های مختلف تشکیلاتی و سیاسی حزب الله ارتباط و هماهنگی دارد.
 

شورای جهادی حزب الله همه شرایطی که این جنبش در عرصه‌های مختلف با آن مواجه است را ارزیابی و بر اساس مطالعات و داده های امنیتی راهبردها و تاکتیک‌های خود را برای اقدامات نظامی تعیین میکند. هر یک از اعضای این شورا چه از نظر جغرافیایی و چه عملکرد، مسئولیت یک واحد نظامی خاص را بر عهده دارند.

 در سطح جغرافیایی لبنان بر اساس آنچه که مراکز مطالعاتی غربی منتشر کرده‌اند یگانهای حزب‌الله در مناطق مشخص شده لبنان شامل موارد زیر است:

۱- یگان نصر:  این یگان در جنوب لبنان از مرزهای این کشور با فلسطین اشغالی تا رودخانه لیتانی مستقر شده است.

۲- یگان بدر: این یگان همچنین در جنوب لبنان قرار داشته و نیروهای آن از شمال رودخانه لیتانی تا شهر صیدا مستقر هستند.

۳-یگان عزیز:  نیروهای این یگان در جنوب شرقی لبنان تا منطقه بقاع غربی حضور دارند.

۴-یگان حیدر:  نیروهای این یگان در مناطق مرکزی بقاع، بعلبک و هرمل مستقر هستند.

۵- حزب الله یگان دیگری نیز در اختیار دارد که در منطقه ضاحیه جنوبی بوده و نام آن فاش نشده است.

مسئولیت این یگان ها رسیدگی به تحولات پرونده های منطقه ای مانند سوریه و فلسطین و ...است.

در زمینه عملیاتی نیز حزب الله چندین یگان ویژه در اختیار دارد که شامل موارد زیر است:

۱- یگان موشکی که وظیفه آن اصلی توسعه دقت موشک های حزب الله می باشد.


۲- یگان ضد زره که مسئولیت هدف قرار دادن تانک های ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی را بر عهده دارد و نقش آن در جریان جنگ جولای ۲۰۰۶ مشخص شد.


۳- یگان توپخانه‌ای که مسئولیت انجام عملیات های توپخانه‌ای و حمایت میدانی از گروههای پیاده را بر عهده دارد.


۴- یگان نیروی هوایی که شامل پهپادهای شناسایی و جنگی می‌شود.


۵- یگان پدافندهوایی که مسئولیت تامین امنیت حریم هوایی لبنان در جریان جنگ با دشمن و شناسایی بالگردهای ارتش رژیم صهیونیستی را بر عهده داشته و یکی از افسران این یگان حزب الله در جریان جنگ جولای ۲۰۰۶ موفق شد جنگنده «یسعور» رژیم صهیونیستی را منهدم کند.


۶- یگان زرهی و تانکی که بعد از جنگ جهانی تروریسم ضد سوریه تشکیل شد و نقش موثری در مقابله با گروه‌های تکفیری- تروریستی داشت و در بسیاری از نبردها از منطقه القصیر تا الجرود شرکت کرد.


۷- یگان نیروهای ویژه معروف به یگان «رضوان» که نقش خود را در جریان جنگ سوریه ثابت کرد و یکی از اولین وظایف آن در جنگ بعدی با رژیم اشغالگر صهیونیستی آزادسازی منطقه الجلیل خواهد بود.


سیدحسن نصرالله در جولای ۲۰۱۹ در یک مصاحبه تلویزیونی  از وجود یگان دیگری به نام «العباس»   خبر داد که ماموریتی مشابه یگان رضوان دارد.   این ۲ یگان شامل شمار زیادی از مجاهدان می شود که تخصص بالایی در عملیات‌های تهاجمی دارند.


۸- یگان دریایی که شامل موشک‌های زمین به دریا، قایق های تندرو زیردریایی های کوچک و گروه های کماندو دریایی است. نیروهای این یگان توانستند در جریان جنگ جولای ۲۰۰۶، ۳ شناور نیروی دریایی ارتش اسرائیل را هدف قرار دهند.


۹- یگان الکترونیکی که مسئولیت آن مبارزه با جنگ سایبری بوده و اسرائیلی ها این یگان حزب الله را طرف اصلی بسیاری از حملات سایبری به تأسیسات اسرائیل می‌دانند.


۱۰- یگان امنیتی که مسئولیت اداره دستگاه‌های امنیتی داخلی و خارجی حزب الله را برعهده دارد و فعالیت‌های زیادی با ماهیت اطلاعاتی و امنیتی انجام می دهد که مربوط به جنگ اطلاعاتی با رژیم اشغالگر صهیونیستی و تامین امنیت  شخصیت ها و ستاد های مهم مقاومت است.

۱۱- یگان آموزشی که مسئولیت آن مدیریت فرایند آماده سازی و آموزشی نیروها؛ از تهیه متون آموزشی تا مدیریت اردوهای آموزشی می‌باشد.

۱۲- یگان عملیاتی که مسئولیت مدیریت اتاقهای کار منطقه‌ای و مرکزی و ارائه گزارش به مراکز تصمیم گیری مقاومت را بر عهده دارد.

۱۳- یگان برنامه ریزی و مطالعات که مسئول انجام تحقیقات برنامه های توسعه استراتژیک برای حزب الله است.

۱۴- یگان مالی که مسئولیت نظارت بر اداره امور مالی بدنه نظامی مقاومت را برعهده دارد.

۱۵- یگان تجهیزات و پشتیبانی که مسئول تجهیز کلیه واحدها به تجهیزات و تدارکات لجستیکی در شرایط مختلف به ویژه جنگ است.

۱۶- یگان مهندسی که شامل گروه‌های متخصص در زمینه تهیه سلاحهای منفجره می باشد.   این یگان یکی از قدیمی ترین و مهمترین یگان‌های مقاومت است.

۱۷- یگان ارتباطات که مسئولیت تامین امنیت و مدیریت بخش ارتباطات نظامی را برعهده دارد و آخرین نبرد آن با هدف محافظت از لبنان در ۷ مه ۲۰۰۸ و زمانی که دولت وقت لبنان با حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایالات متحده برای خلع سلاح مقاومت اقدام کرده بود، انجام شد.

۱۸- یگان پزشکی که مسئولیت ارائه خدمات درمانی به رزمندگان مقاومت را بر عهده دارد و یکی از اولین مشارکت کنندگان در عملیات های نظامی است.

۱۹- یگان رسانه نظامی که بازوی رسانه‌ای مقاومت در جنگ روانی علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی محسوب می شود و همچنین وظیفه محافظت از آرشیو رسانه‌های مقاومت را بر عهده دارد.

آنچه که درباره این یگان ها و تجهیزات آنها ذکر چیزی است که مقاومت طی سالهای گذشته و در چندین نوبت با هدف تثبیت معادله بازدارندگی خود در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی از زبان رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی خود در رسانه ها آشکار کرده است تا همه دشمنان بدانند آنچه که در جنگ آینده با مقاومت لبنان در انتظار آنهاست تفاوت چشمگیری با چیزی که در جنگ جولای ۲۰۰۶ تجربه کردند خواهد داشت.

البته حزب الله یگانهای امنیتی و نظامی زیادی دارد که از چشم همگان از جمله اسرائیلی‌ها پنهان مانده و به شکل محرمانه فعالیت می کند و شاید نقش آنها در جنگ احتمالی آینده آشکار شود؛ به این صورت که یا  دشمن را غافلگیر کنند و یا این که فعالیت آنها برای مدت طولانی همچنان به شکل محرمانه باقی بماند.


کد مطلب: 782777

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/782777/کابوس-بزرگی-انتظار-اسرائیل-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com