کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علت تاخیر در واردات واکسن به کشور چه بود؟

30 آبان 1400 ساعت 11:01

ثبت نام دولت برای دریافت واکسن از سبد کوواکس و از سویی دیگر آغاز فعالیت دانشمندان ایرانی به تولید واکسن موجب شد روند دریافت مجوز واردات به کندی پیش رود، اما در نهایت فروردین ماه سال جاری این مجوز اخذ و اولین محموله واکسن کرونا از سوی جمعیت هلال احمر وارد کشور شد.


به گزارش جهان نیوز، محمد حسن قوسیان مقدم در گفت‌وگو با میزان در مورد علت تاخیر در ورود هلال احمر به واردات واکسن کرونا گفت:از انتهای سال گذشته و زمانیکه این موضوع مطرح شد که می‌توان واکسن کرونا وارد کرد بحث تهیه واکسن در دستور کار هلال احمر قرار گرفت، و درخواست ما برای صدور مجوز واردات به مراجع ذی ربط ارسال شد.

 
وی گفت :همزمان نیز از سوی جمعیت  رایزنی‌هایی نیز در این خصوص انجام شد، اما دلایلی، چون ثبت نام دولت برای دریافت واکسن از سبد کوواکس و از سویی دیگر آغاز فعالیت دانشمندان ایرانی به تولید واکسن موجب شد روند دریافت مجوز واردات به کندی پیش رود، اما در نهایت فروردین ماه سال جاری این مجوز اخذ و اولین محموله واکسن وارد کشور شد.

وی ادامه داد: وقتی دیدیم تحریم‌ها برای کشور مشکل ساز است و تا آن روز نیز میزان واردات محدودی داشته ایم به جد پیگیر شدیم که برای واردات واکسن از منابع مطمئن اقدام نماییم.

دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت:این نکته مهم است که در ابتدا تولید واکسن در دنیا محدود بود و از طرفی دیگر تقاضا زیاد از این رو تامین واکسن با مشکلاتی روبرو بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا چین به عنوان شریک تجاری ایران برای واردات واکسن کرونا اتخاب شد، گفت:از ابتدا هلال احمر رایزنی‌های خود را با طرف‌های غربی و شرقی برای واردات واکسن آغاز کرده بود، اما بحث تامین مستمر و مطمئن واکسن موجب شد که با شرکای خود در صلیب سرخ چین به توافق برسیم.

قوسیان مقدم گفت:این نکته را هم باید عرض کرد که در ابتدای بحران کرونا در چین و زمانی که همه کشور‌های دنیا چین را مبدا ومنشا کرونا می‌دانستند و پروراز‌ها به این کشور لغو شده بود هلال احمر دراقدامی بشر دوستانه در زمانی که هنوز کشور ما درگیر بیماری نبود حدود یک میلیون ماسک برای مردم این کشور ارسال کرد.

وی در مورد این سوال که چرا از ابتدا منبع چین و نوع واکسن معرفی نشده بود، گفت:تجربه ناخوشایند ما در سال ۹۹ برای واردات ۲ میلیون دز واکسن آنفولانزا از مبدا هلند نشان داد که تا زمانی که نتوانسته ایم به ذخیره مناسبی از واکسن در کشور برسیم منبع را اعلام نکنیم از این رو در ابتدا در خبر رسانی محدود میشیدیم چرا که دغدغه مهم ما واردات واکسن به کشور بود و تامین سلامت شهروندان بود. شاید امروز که ذخیره مناسبی از واکسن در کشور داریم شاید این نگرانی که در ابتدا داشتیم قابل درک نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که علت افزایش واردات واکسن سینوفارم از سوی جمعیت هلال احمر ممکن است ارتباطی به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین داشته باشد، گفت:دلایل زیادی در این امر اثر گذار بوده است، در ابتدا پس از دریافت مجوز‌ها همکاری جمعیت هلال احمر و گفتگو‌های رییس جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ چین و درخواست کمک از سوی ما در ورود محموله‌های اول ودوم اثر گذار بوده است.

وی ادامه داد:اما در تسریع فرآیند واردات و افزایش حجم آن از یک زمانی به بعد علاوه بر مسائل داخلی در کشور، مسائل بین المللی و همکاری‌های کشور با شریک بین المللی موجب تسهیل فرایند واردات شده است. قرداد‌های سیاسی و تجاری، روابط دیگر هم در انتقال ارز هم می‌تواند در این مسیر تاثیر گذار بوده باشد و روند را تسهیل نموده باشد.


کد مطلب: 782696

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/782696/علت-تاخیر-واردات-واکسن-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com