پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

نکاتی که باید در هنگام خرید انواع کابل برق بدانید

يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 782676

از ابزار سیم و کابل برق در امور مختلفی استفاده می شود و وظیفه ی عمده ی آن فراهم کردن یک مسیر امن برای هدایت جریان برق است. به همین جهت کیفیت کابل اهمیت بسیاری دارد. خرید نامناسب کابل ممکن است موجب آسیب رساندن به وسایل برقی و سایر سیم کشی ها و کابل کشی های داخل منزل شود. در این مقاله به بررسی نکات مهم خرید انواع کابل برق و قیمت کابل برق می‌پردازیم.

مقایسه سیم و کابل برق
وظیفه ی سیم جابجایی نیروی برق می باشد و از یک رشته سیم مسی تشکیل شده است. در حالی که کابل برق مجموعه‌ای از سیم‌ها در کنار یکدیگر هستند که توسط روکشی از جنس پی وی سی پوشانده شده‌اند. کابل برق قدرت بالایی برای انتقال جریان برق دارد.ساختمان کابل برق از سه جزء تشکیل شده است که عبارتند از:

· عایق: مانع از برق گرفتگی می شود و یکی از اجزای اصلی کابل های برق می باشد همانطور که اشاره شده کابل های برق قدرت بسیار بالایی دارند.

· رسانا: در واقع مجموعه ای از سیم های مسی هستند که وظیفه ی انتقال جریان برق را به عهده دارند.

· پوشش محافظ: سیم و عایق در انتها توسط پوششی قوی پوشانده می شوند تا بر اثر عوامل مختلف پوشش از بین نرود و کابل به اصطلاح لخت نشود.

انواع کابل برق از لحاظ جنس هادی
یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید کابل برق باید به آن توجه کنید جنس هادی به کار رفته در کابل می باشد. 4 نوع هادی برای کابل استفاده می شود که عبارتند از:

· طلا: به علت قیمت بالای آن فقط در موارد خاص و قسمت کوچکی از وسایل الکتریکی به کار برده می‌شود.

· نقره: مانند طلا قیمت بالایی دارد و از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست فقط در برخی از لوازم و شرایط خاص به کار می‌رود.

· آلومینیم: این فلز در مواقعی به کار می رود که سبکی کابل برق در اولویت قرار دارد اما آلومینیم دارای ایراداتی است که اصولا استفاده از این فلز را منتفی می کند در مجاورت هوا اکسید می شود و انتقال جریان الکتریکی در آن به خوبی سایر فلزات رسانا انجام نمی‌گیرد.
 
· مس: بهترین جنس برای استفاده از در کابل های برق مس است. انتقال جریان برق در مس به خوبی انجام می‌گیرد، قیمت مناسب با توجه به کارایی، قابلیت نازک شدن از جمله موارد محبوبیت مس می‌باشد.

انواع کابل های برق و کاربرد آن ها
· کابل افشان: ساختار تمام کابل ها مجموعه ای از چند رشته سیم و یک عایق و روکشی برای محافظت از این دو بخش می‌باشد کابل افشان نیز همین ویژگی را دارد و جنس سیم به کار رفته در آن از نوع مس می باشد. از کابل افشان برای مصارف صنعتی و قسمتی از لوازم برقی خانگی استفاده می‌شود.

· کابل مفتولی: این کابل ها نیز رشته هایی از جنس مس می باشند که توسط عایق از هم مجزا شده اند.انعطاف پذیری کمتری نسبت به کابل افشان دارند مقاومت اهمی آن ها مناسب است و در برابر خوردگی و ساییدگی نیز مقاوم هستند.
 

   کابل کواکسیال: ساختار آن از اجزایی تشکیل شده است که از تداخل سیگنال های برق جلوگیری می کند از این کابل ابتدا برای آنتن تلویزیون، ماهواره و مصارف خانگی استفاده می شد اما امروزه عمده ی کاربرد آن در شبکه های اترنت است.

معرفی انواع کابل از لحاظ قدرت
· کابل فشار قوی: عملکرد اصلی کابل فشار قوی هدایت جریان برق با قدرت بالا می باشد برای افزایش مقاومت این نوع از کابل ها در ساختار آن از فولاد استفاده می‌شود.

· کابل فشار ضعیف: در ساختار کابل فشار ضعیف از آلومینیم و مس به طور همزمان استفاده شده است و حداکثر 1000 ولت نیروی برق را عبور میدهد کابل فشار ضعیف ضخامت کمتری از کابل فشار قوی دارد.

· کابل فشار متوسط: این کابل از لحاظ ساختاری برخی از ویژگی‌های کابل فشار قوی و برخی از ویژگی‌های کابل فشار ضعیف را دارد حداکثر 30 کیلو وات انرژی برق را انتقال می‌دهد. از این کابل بیشتر برای خطوط هوایی استفاده می‌شود و برای محافظت از ضربه‌هایی که حیوانات به این کابل‌ها وارد می‌کنند روکش محافظ این کابل ها را از فولاد می‌سازند.

سیم ارت و کاربرد آن چیست؟
عملکرد اصلی سیم ارت فراهم کردن موقعیتی است که مانع از برق گرفتگی شود و این احتمال را به میزان زیادی کاهش دهد. احتمال برق گرفتگی به دلایل مختلفی وجود دارد و حتی اگر شما تمام نکات ایمنی را هم رعایت کنید باز هم امکان دارد به هر دلیلی دچار برق گرفتگی شوید سیم ارت یک راه حل دوم ایمنی است که در کلیه ی لوازم و ابزار برقی به کار گرفته می‌شود.
 
خرید کابل و سیم از فروشگاه معتبر
یکی دیگر از نکات مهمی که در خرید کابل و سیم باید مد نظر قرار دهید خرید از فروشگاه های معتبر است زیرا در برخی موارد با خرید از مراکز نامعتبر کابل فیکی خریداری می‌کنید که امکان دارد آسیب های جبران ناپذیری برای شما همراه داشته باشد شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت شرکت زیتون انواع کابل ها و سیم‌های مورد نظر خود را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *