کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گام های شهرداری برای تحول فرهنگی تهران

تمجید اهالی فرهنگ و اصلاح طلبان از اقدامات فرهنگی شهرداری/ از تبلیغ متفاوت کتاب تا حمایت از دروازه بان تیم ملی زنان/ عبور شهرداری تهران از تبلیغ چیبس و پفک! +تصاویر

30 آبان 1400 ساعت 9:33

در هیاهوی ترافیک و تورم و فشارهای روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مردم به اندازه کافی آسیب دیده‌اند و آن همه تبلیغ تجاری به‌خصوص برای قشر زحمتکش جامعه آزاردهنده بود


گروه فرهنگی جهان نیوز: اقدامات فرهنگی اخیر شهرداری تهران مورد توجه برخی رسانه های اصلاح طلب و همچنین اهالی فرهنگ قرار گرفته است.

به گزارش جهان نیوز، یکی از اقدامات قابل توجه شهرداری تهران، تبلیغ و اکران تصاویری از نویسند‌ه‌های مطرح کشور و آثار تألیف‌شده آنها در سازه‌های شهری است. شهرداری در این اقدام جالب فرهنگی100 نویسنده و 500 کتاب روی 700 سازه تبلیغاتی مهم شهر از بیلبورد گرفته تا عرشه‌پل و استرابورد در معرض دید شهروندان تهرانی قرار داده است.

در همین حال سایت اصلاح طلب عصر ایران، نیز ضمن تمجید از اقدامات اخیر فرهنگی شهرداری تهران نوشته است: «همین که مردم بدانند کتاب، نویسنده و صاحب دارد خوب است. فراموش نکرده ایم که مجریان تلویزیون در دهه 60 و 70 چه به وفور اشعار شهراب سپهری را می‌خواندند ولی نام او را ذکر نمی‌کردند. همین که بدانند نویسندگی هم شغل است و روی بیلبوردها تصویر کتاب و نویسنده هم نقش بندد. چون تا حالا یا تبلیغ کالاهای مصرفی بوده یا تبلیغات سیاسی و مذهبی و جای کتاب خالی بود. یادمان بیاید یک بار که تصاویر نقاشی‌های مشهور شهر را تسخیر کرد چه ولوله‌ای شد هر چند همان زمان هم گفتند جایگاه هنر را نازل می‌کند ولی شهر به نگارخانه بدل شد. شهر نباید فقط سیمان و آهن و سنگ باشد.»
 


 
این سایت اصلاح طلب درباره اقدام شهرداری تهران در دفاع از دروازبان تیم ملی فوتبال زنان نیز نوشته است: «تردید ندارم دربارۀ حرکت دوم کاملا هم داستان‌اید و آن هم بنرهای ستایش «زهره کودایی» دروازه‌بان تیم ملی فوتبال بانوان ایران است که پس از توییت رییس فدراسیون فوتبال اردن و تشکیک دربارۀ جنسیت او و شکایت به کنفدراسیون فوتبال آسیا روزهای سختی بر او گذشت تا رأی به سود ما صادر شد و حالا شهرداری تهران از او به عنوان «دختر قهرمان» یاد می‌کند.  بله، دختر قهرمان. بین خودمان باشد این یکی دیگر جای هیچ اما و‌اگری ندارد و اگر از تبعیض بر سر انتخاب اثر و چهرۀ نویسندگان عده ای برنجند از این هیچ کس نمی‌رنجد مگر رییس فدراسیون فوتبال اردن که درخشش شیر‌زن فوتبال ایران را نتوانست درک کند و ظن باطل برد و البته طعنه زنندگان در فضای مجازی را هم دچار شرم خواهد کرد.»
 

 
در همین حال، سعید بیابانکی، شاعر نام‌آشنای کشورمان هم از طرح و ایده سازمان زیباسازی شهرداری تهران استقبال کرده و آن را اقدام ارزشمندی دانسته است. بیابانکی می‌گوید: این اقدام که به اتفاق و همکاری چند نهاد انجام شده جالب و مورد توجه بوده ‌است. همیشه روی بیلبوردهای شهر، کالاهای تجاری را دیده‌ایم و مواد مصرفی مختلف را با تصاویر بازیگران اما حالا تصویر نویسندگان و شاعران به همراه کتاب‌هایشان روی بیلبوردهای تبلیغاتی چهره شهر را عوض کرده و این باعث خرسندی است.
 

 
به اعتقاد این شاعر، در سال‌های اخیر شهرداری تهران، فضای شهر و بیلبوردهای شهری را بسیار تجاری کرده بود و حالا باید قدردان بود که فضای شهر دارد تغییر می‌کند. او توضیح می‌دهد: در هیاهوی ترافیک و تورم و فشارهای روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مردم به اندازه کافی آسیب دیده‌اند و آن همه تبلیغ تجاری به‌خصوص برای قشر زحمتکش جامعه آزاردهنده بود. حالا جای خوشحالی دارد که تبلیغ کتاب جای تبلیغ چیپس و پفک و کالاهای مصرفی را گرفته است چون همیشه بار فرهنگی کتاب بسیار بیشتر از بار تجاری آن بوده و من بسیار خوشحالم که عکس و آثار دوستان و همکاران نویسنده و شاعرم را روی بیلبوردهای شهری می‌بینم. بیابانکی این پیشنهاد را هم ضمیمه توضیحاتش کرده که می‌شد یک سامانه فروش کتاب به این بیلبوردهای شهری اضافه کرد تا مردم با گرفتن یک شماره کوتاه مثلاً سه رقمی که به‌راحتی در خاطر سپرده می‌شود، کتاب سفارش بدهند و خریداری کنند.


کد مطلب: 782673

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/782673/تمجید-اهالی-فرهنگ-اصلاح-طلبان-اقدامات-فرهنگی-شهرداری-تبلیغ-متفاوت-کتاب-حمایت-دروازه-بان-تیم-ملی-زنان-عبور-تهران-چیبس-پفک-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com