جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
روایت هفته پنجم لیگ برتر؛

فرصت‌سوزی مدعیان در کم‌گل‌ترین هفته لیگ/ آقاییِ دروازه‌بان‌ها/ این‌بار پای تماشاگران در میان بود

يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 782664
هرچند بازی‌های این هفته خالی از جذابیت نبود اما ۱۶ تیم لیگ تنها ۱۰ گل وارد دروازه حریفان کردند که کمترین آمار پنج هفته ابتدایی لیگ بیست‌ویکم است.
فرصت‌سوزی مدعیان در کم‌گل‌ترین هفته لیگ/ آقاییِ دروازه‌بان‌ها/ این‌بار پای تماشاگران در میان بود
گروه ورزش جهان نيوز، ابراهیم جاگرانی: هفته پنجم لیگ‌برتر فوتبال کشور، پس از دو هفته تعطیلی - به‌دلیل مسابقات مقدماتی جام‌جهانی - مثل هفته چهارم با چهار پیروزی و چهار تساوی تیم‌ها، در دو روز برگزار شد.

حضور آزمایشی اما ناموفق تماشاگران ـ در بلیط فروشی، نحوه ورود و محل نشستن ـ پس از ۲۲ ماه به ورزشگاه آزادی، درخشش دروازه‌بانان و کلین‌شیت نیمی از تیم‌ها به‌همراه ناکامی مدعیان اصلی قهرمانی از مهم‌ترین اتفاقات پنجمین هفته لیگ بود.

هرچند بازی‌های این هفته خالی از جذابیت نبود اما ۱۶ تیم لیگ تنها ۱۰ گل وارد دروازه حریفان کردند که کمترین آمار پنج هفته ابتدایی لیگ بیست‌ویکم است.

بازی‌های روز اول (پنج‌شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰):
آلومینیوم اراک ۲ - ۱ نفت مسجدسلیمان/ میزبانِ پیروز، مهمانِ شکست‌ناپذیر
اراکی‌ها اگرچه اولین گل این فصل خود را در این بازی دریافت کردند، اما باز هم در خانه پیروز شدند تا با توقف همه مدعیان، از جایگاه پنجم هفته گذشته؛ با ۱۱ امتیاز به صدر جدول برسند. گل دقیقه ۴۳ عماد میرجوان نتوانست شاگردان فراز کمالوند را حتی در همان نیمه هم پیروز کند و دو گل دقایق پایانی نیما درودی (پنالتی) و اسماعیل شریفات در اواخر نیمه اول و دوم، سومین پیروزی را در سومین بازی خانگی شاگردان خطیبی رقم زد تا کمالوند با وجود اعتراض به داوری و دریافت کارت زرد روی صحنه پنالتی، لب به تحسین حریف باز کند و آن‌ها را در دومین فصل لیگ برتری‌شان؛ شایسته قهرمانی و کسب سهمیه بداند. نفتی‌ها با کمالوند با یک پیروزی و دو تساوی، در رتبه دوازدهم هستند.

پدیده مشهد ۱ - ۲ ذوب‌آهن اصفهان/ رستمِ تارتار
نه رفتن اجباری مشهدی‌‌ها از ورزشگاه امام رضا(ع) به ثامن‌الائمه(ع) و نه قرمز و مشکی‌پوش شدن آن‌ها؛ نتوانست مانع شکستی دیگر برای شاگردان میثاقیان باشد، پدیده‌ بر خلاف نامش، بدون برد و تنها با یک مساوی در قعر جدول است. ذوب‌آهنی‌ها هم که با مساوی بیگانه‌اند و بازی‌هایشان برد و باخت است، با گل دقیقه ۹۳ عارف رستمی به سومین پیروزی خود و جایگاه ششم جدول رسیدند. این دومین باری است که آقای گل لیگ یک در خیبر خرم‌آباد، عصای دست تارتار می‌شود و با گل شش امتیازی‌اش، نامش به‌عنوان تعویض طلایی مطرح می‌شود. سجاد جعفری (۴۳) دیگر گلزن اصفهانی‌ها بود. آن‌ها در تعطیلی دو هفته‌ای لیگ، بازی عقب افتاده هفته سومشان برابر پیکان را باختند و برای ماندن در رقابت بالای جدول، به این سه امتیاز نیاز داشتند.

مصدومیت و اشتباه فاحش سعید جلالی‌راد روی گل اول و تعویض او در نیمه اول، آن هم در هفته درخشش دروازه‌بان از نکات قابل تأمل این بازی بود. میثاقیان هم که گفته بود تا پای جان برای این تیم تلاش می‌کند، در راه ورزشگاه، دچار مشکل قلبی و راهی بیمارستان شد تا پس از درمان سرپایی، از خانه به تماشای فوتبال تیمش بنشیند. میلاد کمندانی در دقیقه ۶۴ تنها گل شاگردانش را در این بازی به ثمر رساند.
 

صنعت‌نفت آبادان ۰ – ۰ گل‌گهر سیرجان/ دوئل دروازه‌بان‌ها
اولین بازی بدون گل هفته را شاگردان منصوریان و قلعه‌نویی در آبادان رقم زدند. نفت بعد از سه باخت اول فصل، با رهایی منصوریان از کرونا و آمدنش کنار تیم؛ یک برد و یک مساوی داشته و گل‌گهر هم که همچنان از داشتن قلعه‌نویی محروم است، بعد از دو برد ابتدای فصل، نتیجه‌ای بهتر از مساوی به‌دست نیاورده است. آن‌ها با ۹ امتیاز با فاصله دو امتیازی صدر جدول، پنجم هستند و نفتی‌ها هم با ۴ امتیاز چهاردهمند. درخشش دروازه‌بانان دو تیم از نکات قابل تأمل این دیدار بود، گوهری پنالتی مرتضی تبریزی را مهار کرد و فروزان هم روز درخشانی برابر مهاجمان سیرجانی داشت. این اولین مساوی طلایی‌پوشان بود و گل‌گهر هم همچنان یک ضلع مثلث تیم‌های بدون شکست لیگ امسال است.

بازی‌های روز دوم (جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰)
پیکان تهران ۰ - ۱ فجر شهیدسپاسی شیراز/ شگفتی برابر شگفتی‌ساز
سیدمجتبی حسینی بعد از شکست ذوب‌آهن در بازی عقب افتاده هفته سوم و کسب سومین پیروزی پیاپی، امیدوار بود مهمانش فجرشهید سپاسی را شکست دهد و با تیم جوانش، یکه و تنها به صدر جدول تکیه بزند، رؤیایی که درخشش ایمان صادقی دروازه‌بان تیم شیرازی و فوتبال با حوصله شاگردان کلانتری مانع تحقق آن شد. شیرازی‌ها در سه بازی اخیر خود، ابتدا نفت آبادان را در خانه‌اش شکست دادند، بعد ترمز بردهای متوالی استقلال را کشیدند و حالا اولین شکست پیکان را رقم زدند تا نشان دهند بعد از هشت سال، برگشته‌اند که در لیگ بمانند. میلاد احمدی زننده گل شیرازی‌ها در دقیقه ۴۱ بازی بود. گلی که با بیست پاس سالم و ریباند درپازه‌بان خودروساز تهرانی به‌دست آمد.

در پایان هفته پنجم، پیکان با ۱۰ امتیاز در جایگاه چهارم و یک امتیازی صدر جدول قرار دارد و فجر هم با ۷ امتیاز در یک امتیازی پرسپولیس در رتبه هشتم حضور دارد. این تیم شایسته بازی در زمین بهتری است، شیرازی‌ها برای تکمیل و افتتاح ورزشگاه پارس شتاب کنند!


مس رفسنجان ۱ - ۱ پرسپولیس تهران/ پرسپولیس معمولی
حال این روزهای پرسپولیس خوب نیست، سه هفته و دو امتیاز و تنها تیم بدون حتی یک کلین‌شیت! روزهای نبردن آن ها حداقل ۲۸ روزه شد، آن‌ها از رکوردشکنی‌های سال‌های گذشته به از دست دادن رکوردهای خود رسیده‌اند، آن‌ها اولین بار برابر مس، امتیاز از دست دادند تا نوار پیروزی‌های صددرصدی آن‌ها در رقابت بین دو تیم پاره شود. یحیی و تیمش تنها سه امتیاز با صدر فاصله دارند و تازه ابتدای لیگ است، قبول؛ اما او بهتر از همه می‌داند لیگ امسال مدعی نامدار و گمنام کم ندارد و جبران حداقل فاصله‌ها هم دشوارتر از همیشه است، به‌ویژه برای تیمی که طراوتش هر روز دارد کمتر می‌شود. سرخ‌ها فعلاً به تاجیک‌های تازه وارد و باز شدن پنجره‌شان و ناکامی حریفان امیدوارند تا تیم‌شان جانی دوباره بگیرد.

این دومین امتیاز مسی‌ها در بازی‌های امسال بود، آن‌ها سه امتیاز غیبت پدیده برابر این تیم در هفته دوم را هم دشت کردند و حالا با ۵ امتیاز در جایگاه دهم لیگ بیست‌ویکم قرار دارند و باید برای رهایی از منطقه خطر سقوط به تلاش‌شان ادامه دهند. در این بازی عقیل کعبی باز هم یک گل تماشایی به نام خود ثبت کرد، ضربه آزاد دقیقه ۶۷ که اشتباه رادوی محبوب سرخ‌ها هم در آن بی‌تأثیر نبود؛ اما پنج دقیقه نشده یک پنالتی مشکوک برای پرسپولیس اعلام شد و مهدی ترابی بازی را به تساوی کشاند.
 


فولاد خوزستان ۱ - ۰ هوادار تهران/ شوک نکو
چهار امتیاز از چهار بازی برای قهرمان جام حذفی، نتیجه‌ای نبود که مدیران تیم را راضی کند، آن‌ها خیلی زود عبدالله ویسی را کنار گذاشتند و دوباره کاپیتان اسبق تیم ملی را به اهواز فراخواندند، شوک نکو فعلاً جواب داده و آن‌ها در اولین بازی خود هم کلین‌شیت کردند و هم با کسب سه امتیاز، خود را تا رده نهم جدول به امید رسیدن به منطقه سهمیه، بالا کشیدند. تک گل این بازی هم یک تعویضی طلایی به ثمر رساند، حمید بوحمدان دزفولی که امسال از تراکتورسازی به زادگاهش برگشته است. او در سال‌های اخیر در هر فصل تنها یک گل برای تیم‌هایش به ثمر رسانده و باید دید با فولاد و نکونام چه می‌کند.

رضا عنایتی با وجود چهارمین شکست خود در پنجمین بازی‌اش، و قرار گرفتن در رتبه پانزدهم لیگ با ۳ امتیاز، باز هم قول داد هوادارِ تازه وارد در لیگ بماند. تیم او در این بازی، ۶۵ دقیقه یک بازیکن بیشتر از حریف داشت، سیدمهران موسوی دقیقه ۲۴ اخراج شد و فولادی‌ها ۱۰ نفره شدند.

سپاهان اصفهان ۰ - ۰ تراکتورسازی تبریز/ امید تی‌تی‌ها به تغییر مربی
«زونیمیر سولدو»، برای اولین بار به فوتبال آسیا و ایران آمده تا شور را به پرشورها بازگرداند. اولین حضور این مربی کروات با توقف یکی از مدعیان جدی قهرمانی در خانه‌اش همراه شد. تی‌تی‌ها با فیروز کریمی سه باخت در چهار هفته اول کسب کردند و حالا با این تک امتیاز، ۴ امتیازی شدند و به امید روزهای بهتر در رده سیزدهم جدول قرار گرفتند.

نویدکیا هم که به لطف ۴ کلین‌شیت دروازه‌بان اتریشی‌اش از ابتدای فصل تاکنون تنها یک گل دریافت کرده، امیدوار است حال سپاهان مثل زاینده‌رود خوب شود و بتوانند به پیروزی‌های سه هفته ابتدایی لیگ برگردند. آن‌ها با از دست دادن شانس صدرنشینی و کسب اولین مساوی فصل‌شان، در کنار پیکان ۱۰ امتیازی در رده سوم جدول قرار دارند. البته این هشتمین سالی است که سپاهان در خانه به رقیب تبریزی بباز نیست!

استقلال تهران ۰ - ۰ نساجی قائمشهر/ پرهیجان و بدون گل
سومین صفر صفر هفته پنجم برای دیگر مدعی قهرمانی، استقلال رقم خورد، ضلع سوم مثلث شکست‌ناپذیران فعلی لیگ! این بازی هم تقابل درخشش دروازه‌بان‌ها بود، حقیقی با تجربه که در چهاردهمین تقابل با استقلال بالاخره کلین‌شیت کرد و علیرضا رضایی جوان که با حضور حسینی و مظاهری، مجیدی به او اعتماد کرد تا اولین کلین‌شیتش را در نخستین حضورش در چارچوب دروازه استقلال در این فصل، ثبت کند.

اولین بازی بدون گل زده برای استقلالی‌ها که تنها یک گل در پنج بازی خود دریافت کرده‌اند، مصادف شد با حضور تماشاگرانشان بعد از ۲۲ ماه دوری از ورزشگاه! آن‌ها مانند آلومینیوم ۱۱ امتیازی شدند و در جایگاه دوم جدول، همچنان مدعی باقی ماندند.

قائمشهری‌ها هم که ساکت الهامی سرمربی خود به‌همراه مسعود شجاعی و محمد قربانی را به‌دلیل محرومیت در اختیار نداشتند، نشان دادند تیم ابتدای فصل پارسال نیستند، و امسال به‌جای فرار از سقوط، رؤیاهای بهتری دارند. آن‌ها فعلاً با پنج امتیاز، دهم و بین تراکتور و نفت، دو پنج امتیازی دیگر لیگ قرار دارند.

این بازی را علیرضا فغانی داور نام‌آشنای ایرانی ساکن استرالیا سوت زد و حواشی و اعتراضات زیادی هم از سوی استقلالی‌ها به اعلام نشدن پنالتی برای این تیم به او وارد شد.


بازی‌های هفته ششم لیگ برتر ایران:
تنور لیگ هفته به هفته داغ‌تر می‌شود، بازی‌های هفته ششم برای اولین بار در این فصل در یک روز - چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - برگزار می‌شود.

تراکتور و پدیده، نساجی و پیکان، فجر و سپاهان، و هوادار و آلومینیوم ساعت ۱۵، گل‌گهر و استقلال ۱۶، ذوب و فولاد، و نفت و مس ۱۷ و پرسپولیس و صنعت هم ساعت ۱۸ به مصاف هم می‌روند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *